Deel dit artikel
-

Powned verliest vaste zendtijd op televisie

De online georiënteerde omroep Powned is zijn vaste zendtijd op televisie ontnomen door de NPO, meldt De Telegraaf. Het is de eerste zender in het bestel zonder vaste tv-zendtijd, dus moet het voornamelijk van zijn online activiteiten hebben.

De NPO haalt het enige nog vaste programma Pownews Flits van de buis, aldus de krant. Het is geen definitief afscheid van televisie, want de partijen zouden wel in gesprek zijn over nieuwe programma’s. Flits echter biedt niets, zo luidt de stelling, extra’s boven wat Powned al op internet doet.

Online is Powned vooral een nieuwsachtige site die, zo laten de laatste cijfers van bereiksonderzoek Vinex/NOBO zien, buiten de top 50 sites in Nederland valt. De NPO heeft als geheel een online videobereik van zestien procent, aldus het jaarrapport 2017 van SKO (PDF).

Powned produceert dagelijks een aantal eigen video-items. Op YouTube worden die per stuk enkele tienduizenden keren bekeken, uitschieters daargelaten.

De omroep is begin 2009 opgericht door Dominique Weesie, die ook aan de wieg stond van Geenstijl. Hij streeft ernaar om per 2021 van Powned een online-only omroep te maken. Daarin is hij niet de enige. VPRO-directeur Lennart van der Meulen zei op 8 januari in zijn nieuwjaarstoespraak: “We gaan zelf op zoek naar ons publiek. We nemen zelf onze distributie, interactie en impact te hand omdat we niet afhankelijk willen zijn van de NPO als enig platform. We richten ons daarbij vooral op een jonger en internationaler publiek. We gaan door met onze succesvolle ondertitelde YouTubekanalen en we blijven online audio en video produceren voor alle platforms. Van NPO Start tot Spotify.”

Foto: frank_hb (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond