Deel dit artikel
-

Directeur DataFeedWatch: ‘Prijsvergelijkers krijgen het moeilijk’

DataFeedWatch levert in meer dan veertig landen technologie om productfeeds te optimaliseren. Mede hierdoor heeft directeur en oprichter Jacques van der Wilt goed zicht op internationale e-commerceontwikkelingen. “Er komt een consolidatieslag op meerdere fronten.”

Van der Wilt richtte zijn bedrijf na de komst van Google Shopping op, die productadvertenties eerst gratis bij de organische zoekresultaten toonde. Google maakte daar in 2012 echter een betaalde dienst (op basis van CPC) van en schroefde de kwaliteitseisen enorm op. Zo konden de zoekopdrachten van de consument veel beter met de juiste producten worden gematcht en onderling vergeleken worden.
De zoekgigant vroeg daarbij ook om een geheel nieuwe manier van aanleveren. “Met gegevens zoals kleur, voorraad, afbeeldingen, beschrijvingen. Dat was een echte gamechanger”, aldus de directeur. “Een goede datafeed bevat sindsdien het complete aanbod in één bestand en geeft een zo actueel mogelijk beeld van het assortiment én inzicht in voorraden, maten en andere variabele zaken, waaronder prijs.” Waarbij de data ‘live’ uit de webshop en/of een Product Informatie Managementsysteem wordt opgehaald.

Ingrijpend
“Er waren toen al wel softwareoplossingen beschikbaar om dit goed te kunnen doen, maar die waren veelal erg moeilijk en kostbaar.” Wat het startsein betekende voor de huidige techniek waar DataFeedWatch op draait. “Gaandeweg hebben we onze software steeds verder uitgebouwd en gingen we ook data aan prijsvergelijkers en marktplaatsen leveren.” Inmiddels bedient het bedrijf duizenden klanten in de Verenigde Staten en Europa. In Nederland behoren webshops als Wehkamp, Blokker, HEMA en talloze searchbureaus tot zijn klantenkring.

Eén grote ontwikkeling die de e-commercemarkt op de kop zal zetten, ziet Van der Wilt niet direct. Wel signaleert hij een trend die op de langere termijn erg ingrijpend kan zijn. “Er blijven uiteindelijk maar één zoek-, één social-, één marktplaats- en één prijsvergelijker over. En dat zal in de Verenigde Staten als eerste zichtbaar worden”, zo stelt hij. “Op het gebied van zoekmachines heeft Google namelijk al lang de strijd gewonnen, daar zal niemand van staan te kijken. Maar ook Facebook gaat rap die kant op als social platform, vertelt hij. “Als je ziet wat zij al als verkoopkanaal kunnen aanbieden, is dat echt indrukwekkend. En laten ze de concurrentie ver achter zich. Er is maar één andere partij die hier op de korte termijn enigszins aan kan tippen, en die bezitten ze al; dat is WhatsApp.”

Hybride
Van der Wilt verwacht vooral onder prijsvergelijkers nog wel een consolidatieslag. “Konden zij eerst veel organisch verkeer genereren met het gratis Google Product Search, nu moeten ze ook voor elke klik in Google Shopping betalen. En dus gaan ze op zoek naar nieuwe modellen om hun winstgevendheid vast te houden. Vandaar de experimenten met onder meer een winkelmandje en een CPA-model.” Met dit soort ontwikkelingen zouden prijsvergelijkers meer hybride worden en opschuiven richting bestaande marktplaatsen, zo stelt hij. “Dat wringt, want die positie is door partijen als bol.com, Zalando en Amazon al voor een groot deel geclaimd.”

Een goed voorbeeld van een mogelijke vervolgstap is volgens hem het Amerikaanse bedrijf Connexity, eigenaar van onder andere Shopzilla, dat op een geheel andere manier al verkeer genereert en aanbiedt. “Hun platform trackt namelijk ook hoe dat verkeer converteert. Zo kunnen ze ook clicks aan retailers verkopen tegen een perfomance based vergoeding.” Waarbij prijsvergelijkers nog maar een deel van het totale verkeer leveren. “En dus betaal je uiteindelijk voor de omzet en winst die Connexity voor jou genereert.” Hier zijn we volgens Van der Wilt nog niet zover. “Maar neem van mij aan dat het een kwestie van tijd is voordat er een Europese of Nederlandse variant opstaat die de markt openbreekt en gaat domineren.”

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#152).

Foto: Frank Ruiter (in opdracht  van Emerce)

Deel dit bericht

2 Reacties

Wouter

“De prijsvergelijkers krijgen het moeilijk”.
Het enige argument dat voor deze stelling wordt gegeven is: “Konden zij eerst veel organisch verkeer genereren met het gratis Google Product Search, nu moeten ze ook voor elke klik in Google Shopping betalen.”
Dit is in zijn geheel niet juist. Het is voor prijsvergelijkers nooit mogelijk geweest om organisch verkeer te genereren met Google Product Search en het is vandaag de dag ook niet mogelijk voor prijsvergelijkers om betaalde kliks uit Google Shopping te genereren.

Jacques van der Wilt

Consumenten starten hun zoektocht naar een product steeds meer op Google of Amazon (of BOL of Marktplaats). Dat gaat ten koste van prijsvergelijkers die ook nog eens steeds minder zichtbaar worden in de organische zoekresultaten op Google. Je ziet in Amerika dat deze trend zich al heeft vertaald in een consolidatie en een aanpassing van het business model. In NL en Europa zien we deze trend bevestigd als we kijken hoe web-winkeliers steeds meer feeds creëren voor Google Shopping en marktplaatsen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond