Deel dit artikel
-

Reclameboodschappen in e-mailbox vallen onder Europese privacyregels

Reclameboodschappen die direct in de e-mailinbox worden weergegeven, vallen onder de E-Privacyrichtlijn, zo heeft het Hof van Justitie geoordeeld. Een opt-in is noodzakelijk.

Het Hof oordeelde over een kwestie tussen Städtische Werke Lauf a.d. Pegnitz (StWL) en de concurrerende elektriciteitsleverancier Eprimo van de Eon-groep. Deze laatste had een reclamebureau de opdracht gegeven om advertenties in e-mailboxen van gebruikers van de gratis e-maildienst T-Online te plaatsen met de aantekening ‘advertentie’.

Vergelijkbare inbox-advertenties verschijnen bij Yahoo Mail, GMX, web.de en Gmail.

De StWL heeft een verbod tegen Eprimo gevorderd bij de regionale rechtbank van Neurenberg-Fürth. In hoger beroep werd de zaak verwezen naar het Hof van Justitie.

E-mail mag volgens het Hof alleen worden gebruikt voor directe reclame als de ontvanger daarvoor nadrukkelijk toestemming heeft gegeven. Die toestemming mag bovendien niet worden afgedwongen.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond