Recruitmentapp Cocoon eind deze maand uit de lucht

Recruitmentapp Cocoon gaat eind deze maand uit de lucht. Oprichters Martijn Frusch en Vincent Oord erkennen dat er met de app onvoldoende te verdienen viel.

De startup uit het Rockstart Accelerator-programma richtte zich in het bijzonder op startups en snelgroeiende online bedrijven. Aan de werknemerskant lag de nadruk op designers, programmeurs, marketeers en business developers.

Beide partijen struinden door het aanbod op een manier die doet denken aan de populaire datingapp Tinder. Met één beweging gaf je aan of er een match is – of niet.

‘Mensen zijn niet continu op zoek naar werk. Maar in praktijk staat eigenlijk iedereen – ook jij en ik – het grootste deel van de tijd open voor een nieuwe uitdaging. Volgens onderzoek van LinkedIn zo’n 80 procent van de mensen. Maar tot contact tussen de partijen komt het nauwelijks. De drempels die recruiters nu opwerpen zijn namelijk veel te hoog: een vacaturepagina die om motiviatiebrieven vraagt, sollicitatierondes en assessments. En dat terwijl beide partijen na iets simpels als een kop koffie veel beter kunnen vaststellen of er een match is. Men wil een gesprek voeren, aftasten. Daarna is er ruimte voor een officieel gesprek of een test,’ vertelden de oprichters aan Emerce.

Tegelijkertijd bleek dit ook de zwakte: De meeste bedrijven lieten Cocoon na verloop van tijd links liggen omdat ze zich liever oriënteren op gemotiveerde banenzoekers op de recruitmentsite.

5 Reacties

Dat is een moedige beslissing, Martijn. Jullie hebben het fantastisch gedaan. It is what it is.

Ik weet uit ervaring dat het niet meevalt een startup succesvol in de markt te zetten, laat staan een mobiele app (noem mij één succesvolle Nederlandse startup app, niet zijnde eigendom van een corporate). Het lijkt erop dat veel – zeer veel – startups in Nederland het niet redden, maar geloof me dat is in andere landen net zo (1 op de 10? ik denk eerder 1 op de 100). Dus jullie verkeren in goed gezelschap en hebben het lef gehad een bedrijf te starten, dus alle lof. Vraag is dan wel, waar ligt dit nu aan? Persoonlijk loop ik al heel lang rond in startup Nederland en in de IT-sector, maar ik had nog nooit van Cocoon gehoord. Ligt dit nu aan mij of aan jullie marketing? Dat laatste wordt altijd onderschat (samen met de sales natuurlijk ;-)) en kost (helaas) bakken met geld en jullie idee is goed, dus…..

Bedankt voor het plaatsen Jan! Wel even een kleine correctie als het mag (misschien was dit niet duidelijk in onze blog): de app werkte juist goed voor banenzoekers en ze prefereerden Cocoon boven een normale recruitmentsite van een bedrijf. De retentie van baanzoekers was verder ook goed.

Het waren juist bij de bedrijven die de mensen die binnenkwamen via hun eigen recruitingportals hoger waardeerden omdat ze vonden dat die gemotiveerder waren dan een lead op Cocoon. De retentie bij bedrijven was dan ook moeilijk in stand te houden en zij waren het die Cocoon steeds meer links lieten liggen (zie ook de grafiek).

@Arjan Dost – Thanks! Grappig dat je nooit van ons hebt gehoord. Onze user acquisition marketing was ook erg gebaseerd op social met zeer specifieke targetting. Misschien heb je ons daarom nooit gezien. Ook in sales richtten wij ons initieel vooral op startups, later ook wel op (grotere) agencies zoals de jouwe. Geen idee waarom onze paden nooit gekruist zijn.

Het woord ‘clients’ werkte verwarring. De tekst is aangepast.

Super, dank je Jan!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug