Deel dit artikel
-

Rewind: de belofte van Virtual Reality

Terug van heel lang weggeweest: VR. 2016 moet het jaar van Virtual Reality worden, wanneer de consumentenversies van brillen van Oculus, Sony Playstation en HTC Vive op de markt komen. Maar is er wel voldoende content?

Het regende afgelopen maanden aankondigingen op het gebied van virtual reality. Nederlander Arthur van Hoff haalde bijvoorbeeld 50 miljoen dollar op voor zijn bedrijf Jaunt VR. Jaunt maakt VR-camera’s en houdt zich bezig met het produceren van VR-films. Het Nederlandse bedrijf Excessive Media uit Haarlem kondigde dit najaar ‘als eerste producent’ virtual reality-porno aan. Kijken kan al met een klein kartonnen doosje van Google.

Het Japanse gamebedrijf Colopl richtte zelfs een miljoenenfonds voor VR-toepassingen op. En Mozilla – bekend van de browser Firefox – presenteerde een dezer dagen een open raamwerk voor WebVR-toepassingen. Via VR brillen kunnen straks geschikte websites in drie dimensies worden bekeken.

Retailers hebben VR ook al ontdekt. Tommy Hilfiger stelt VR headsets ter beschikking in zijn flagshipstore aan Fifth Avenue in New York, waarmee klanten de allerlaatste kledinglijnen kunnen bekijken.

Dat de hype afgelopen jaar zijn kookpunt bereikte bleek wel uit de Dutch Virtual Reality Days, een conferentie waar programmeurs, reclamemakers en wetenschappers de mogelijkheden van VR met elkaar bespraken. Het Anne Frankhuis in Amsterdam gebruikt virtual reality al enige tijd om minder valide bezoekers tóch een (virtuele) rondleiding te geven.

Niemand kan het succes van VR echter goed voorspellen. De eerste generatie VR in de jaren negentig kwam niet van de grond, deels ook door technische beperkingen die er nu niet meer zijn. Microsoft lanceerde in april bijvoorbeeld de HoloLens, die de functies van VR en Augmented Reality voor het eerst combineert door 3D beelden over de realiteit heen te projecteren. Maar het Israëlische team van zestig personen dat aan de hologrammenbril werkte is alweer aan de kant gezet, blijkbaar omdat Microsoft geen rendement op korte termijn verwacht.

Hardcore gamers zullen VR zeker kunnen waarderen, net als ontwikkelaars van serious gaming, maar daarbuiten zou de markt weleens veel kleiner kunnen zijn dan wordt vermoed. Tv fabrikanten waren enkele jaren terug ook stellig overtuigd van het succes van 3D televisie, ook een technologie die een comeback beleefde. Het ene 3D toestel na het andere verscheen op de markt, totdat duidelijk werd dat de consument de technologie volkomen koud liet. Ook diende zich een probleem aan dat VR nog in veel sterkere mate heeft: gebrek aan content.

Zoals wel vaker met opkomende technieken zijn de marktvoorspellingen vooralsnog optimistisch. Marktonderzoeker SuperData verwacht dan eind 2017 70 miljoen VR headsets zullen zijn verkocht. Dit jaar zouden dat er al 18 miljoen zijn. SuperData denkt verder dat de hardwaremarkt 8,8 miljard dollar groot zal worden en software nog eens 6,1 miljard dollar extra opbrengt.

De belangrijkste kopers van VR headsets zijn, in elk geval in de VS, consolegamers. 31 procent van de consolegamers kopen PlayStation VR en pc gamers vooral Oculus Rift.

Grote attractieparken in Nederland staan in elk geval nog niet te springen om virtual reality-brillen in hun parken, zo meldde BNR Radio een dezer dagen. In Europa-Park krijgen bezoekers van een achtbaan wel een VR-bril op. Maar het is een experiment dat helemaal geen vervolg hoeft te krijgen. Een echte achtbaan is al spannend genoeg.

Emerce blikt terug en kijkt vooruit in de serie Rewind

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond