Ruim 90 procent van de zakelijke bestellers koopt online

Bijna de helft van BV Nederland heeft de afgelopen 12 maanden online een zakelijke bestelling gedaan. Daarnaast is drie op de tien zakelijke bestellers het afgelopen jaar meer online gaan kopen, wat resulteert in een stijging van het aantal online bestellingen van 50 procent. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde B2B E-commerce Markt Monitor 2021, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers.
De wereldwijde coronapandemie heeft de groei in het zakelijk online bestellen verder versneld; persoonlijk bezoek en advies was niet mogelijk, winkels en showrooms waren gesloten, er waren geen beurzen, minder reizen en minder mensen op kantoor.
De groei in b2b-commerce heeft een blijvende invloed. De zakelijke bestellers verwachten namelijk 70 procent van de bestellingen online te doen in 2025. Vier op de tien kopers verwacht zelfs meer dan 90 procent online te kopen in 2025. Komend jaar zet deze stijging al in; 40 procent van de kopers denkt komend jaar meer online aankopen te doen.
De belangrijkste redenen om online te bestellen zijn de tijdsbesparing die dit oplevert (33%) en het gemak van bezorging (31%).
Bij het maken van een leverancierskeuze spelen ook logistieke aspecten een belangrijke rol. Zo vergelijkt ruim een derde van de bestellers webwinkels op leversnelheid en bijna een kwart op verzendkosten. Ook retouropties zijn belangrijk; ruim 70 procent laat de keuze van een webwinkel afhangen van de retourvoorwaarden en zelfs 19 procent breekt de bestelling af als er geen mogelijkheid wordt geboden om producten retour te sturen.
Duurzaamheid wordt ook in b2b belangrijker. Maar liefst 43 procent laat de keuze voor een webwinkel beïnvloeden door duurzame levermethoden. Eén op de vijf bestellers is zelfs bereid extra te betalen voor duurzame levering. Ook is maar liefst een derde bereid om langer te wachten als de levering duurzamer is. Deze trend zien we ook bij b2c-webshops terug en zorgt ervoor dat er steeds meer eisen aan de bedrijfsvoering en logistiek worden gesteld.
Vooral eenvoudigere producten zoals kantoorartikelen, computers en randapparatuur worden, evenals vorig jaar, nu ook vaak online gekocht. Wat dit jaar echter opvalt, is dat nu ook relatief dure en complexe goederen door meer dan de helft van de zakelijke kopers uitsluitend online besteld wordt.
Bijna de helft van de zakelijke kopers rekent meestal af via iDEAL (45 procent), een derde via een factuur en slechts een klein deel via een creditcard (8%). Heavy shoppers betalen echter vaker op factuur. Gevraagd naar hun voorkeur voor betaalmethode bij een zakelijke online bestelling, geeft 40 procent van de respondenten het betalen via iDEAL en 36% op factuur aan. .
Wat opvalt, is dat de helft van de zakelijke online bestellers nu 50+ is. Deze groep mensen is niet opgegroeid met e-commerce en toch speelt online commerce intussen een essentiële rol in hun zakelijke leven. Ruim een derde van de online bestellers is 35 – 49 jaar en slechts 15 procent is jonger dan 35 jaar. In 2020 was nog ruim 60 procent van de zakelijke online kopers jonger dan 50 jaar.
Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos onder 7.928 Nederlandse werknemers in opdracht van Currence, De Nieuwe Zaak, Intershop, PostNL en Thuiswinkel.org.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond