Deel dit artikel
-

Sanoma/SBS tekent GroupM als datapartner

Sanoma/SBS en de bureaus van GroupM gaan samenwerken op het gebied van surfgegevens. De uitgever deelt data en doet dat los van media-inkoop.

Het is de eerste, niet-exclusieve samenwerking in zijn soort en onderdeel van Sanoma’s datastrategie. Hiermee positioneert de uitgever zich naast een bereikmachine ook als een datapartij.

Dit nieuws maakte Sanoma/SBS eerder deze week bekend tijdens zijn event Programmatic Update. Dat is een bijeenkomst waar mediabedrijven worden bijgepraat over de status en plannen van Sanoma op het gebied van media-inkoop en het automatiseren daarvan.

Het type data dat binnen het plan met GroupM kan worden gedeeld is vrij breed. Er wordt gesproken over surf- en leesgedrag en abonnee- en inloggegevens. ‘Kwalitatieve data, binnen de wettelijke mogelijkheden’, iets waar de markt in toenemende mate naar vraagt.

Een algemeen punt van discussie in de achterkamers van de internationale mediabranche op dit ogenblik is hoe groot de marges zijn die iedere partij, de technische schakels, er bovenop legt in de weg die een boodschap aflegt van adverteerder naar ontvanger. Die marges kunnen makkelijk oplopen tot vele tientallen procenten.

Sanoma/SBS verwacht na GroupM meer partijen te kunnen interesseren voor zijn digitale olie in de datamachine.

Foto: Soliven Melindo (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond