Deel dit artikel
-

Schiphol-app met indoor navigatie

De nieuwe app van Schiphol weet tot op vijf meter nauwkeurig waar een reiziger zich bevindt. Bezoekers van de luchthaven krijgen hiermee een persoonlijke navigatie-assistent.

Hoe lang duurt het om naar de gate te lopen? Waar is die en is er nog tijd voor koffie of een restaurantbezoek? Tot nu toe was dat vooral gokken of hoofdrekenwerk. De nieuwe Schipholapp vertelt echter precies welk bochtje of welke trap iemand moet nemen voor de snelste route naar zijn bestemming, meestal de gate.

Indoor wayfinding, wat de technische aanduiding is voor de nieuwe functioaliteit, kan niet bestaan zonder nauwkeurige locatiebepaling. En dat kan niet met GPS. Daarom hebben professionele installateurs afgelopen najaar in totaal tweeduizend beacons opgehangen, bakens die Bluetoothsignalen versturen en ontvangen.

Het Amsterdamse bedrijf M2Mobi, dat zich inmiddels heeft ontwikkeld tot een internationale airportspecialist, tekende weer voor de nieuwe app. Directeur Michiel Munneke zegt: “Buitenshuis is mobiele navigatie een commodity geworden, in gebouwen is dit nog volop in ontwikkeling. Het is erg mooi om te zien dat wij met Schiphol kunnen werken op de grens van wat er op dit gebied mogelijk is.”

Het beaconnetwerk kan behalve voor iets simpels als wayfinding ook worden ingezet voor interne operationele doelen van Schiphol zelf. “Denk aan passenger flow tracking of zien waar personeel zich bevindt of asset tracking.” Bijvoorbeeld de baggagewagentjes.

Munneke: “In de app kunnen we slimme filtering toepassen. Als iemand nog maar een half uur tot vertrek heeft, hoeven we op het gebied van eten en drinken geen restaurants te tonen met a la carte menu’s. Je kunt dynamisch zaken weglaten.”

Foto: Thomas van de Weerd (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond