Deel dit artikel
-

Sterk herstel OOH-markt: digitaal naar 17 miljoen euro

In het tweede kwartaal van 2021 zijn de bestedingen aan Out of Home reclame voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus weer gestegen. In totaal werd iets meer dan 40 miljoen uitgegeven aan (digitale) buitenreclame. Dat blijkt uit cijfers van koepel Outreach.

In het hetzelfde kwartaal vorig jaar was dat krap 20 miljoen door de coronacrisis. Hiermee is zoals verwacht een eerste stap gezet naar een herstel van de markt, die in 2020 ongeveer een derde aan omzet inleverde.

Uit de cijfers van Outreach blijkt dat zowel traditionele OOH als digitale OOH een verdubbeling van de bestedingen laten zien. Traditioneel is goed voor 23 miljoen euro in het tweede kwartaal tegen 11,5 miljoen in het tweede kwartaal van 2020. Digitaal groeit 109 procent en gaat van 8 miljoen in Q2 2020 naar bijna € 17 miljoen in Q2 2021. Het aandeel van digitaal komt hiermee op 42%.

Gemeten over de eerste helft van 2021 groeit traditioneel 1 procent en digitaal 26 procent. De totale markt komt dan op bijna 63 miljoen, wat een groei van 10 procent betekent ten opzichte van de eerste helft van 2020. Het aandeel van digitaal nam in de genoemde periode toe 36 naar 42 procent.

In vergelijking met 2019 loopt 2021 echter nog niet in de pas. Het verschil met het tweede kwartaal 2019 is voor de totale markt -28% en voor de eerste helft van het jaar geldt dat 2021 nog 36 procent achterloopt ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Het herstel van de OOH-markt is voor een deel het directe resultaat van de versoepelende maatregelen rond corona. Het zorgt voor meer mobiliteit dus meer bereik op straat en in de openbare ruimten, wat aantrekkelijk is voor adverteerders.

Foto Outreach

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond