Deel dit artikel
-

‘Talpa niet transparant over delen persoonsgegevens’

De websites en apps van aan Talpa gelieerde programma’s zijn ‘informatiehongerig’. Het productiebedrijf deelt deze gegevens over leeftijd, inkomen, geslacht en relatie, werkgever, functie op het werk en gebruikte zoekwoorden ook nog eens met niet nader geduide derden, zo blijkt uit onderzoek van Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico, Follow the Money en De Groene Amsterdammer.

‘Onze filosofie is de full funnel – een totale trechter,’ zegt scheidend Talpa-topman Pim Schmitz in een vraaggesprek met Investico en Follow the Money. ‘Wij willen de consument 24/7 volgen. Als ik ’s ochtends wakker word is het eerste wat ik doe het nieuws checken, op de telefoon of iPad die naast het bed ligt. Dat is het eerste mediaconsumptie-moment. Daar wil je zíjn als mediabedrijf.’

De gegevens worden verwerkt door het bedrijfsonderdeel Talpa Connect, dat zich volgens eigen zeggen aan de geldende privacyregels houdt. Maar de Autoriteit Persoonsgegevens zet daar vraagtekens bij. Zo stelt Talpa onder meer informatie te delen met derde partijen zonder aan te geven wie dat zijn. ‘Dat is niet in overeenstemming met de wet. Je moet weten wie dat zijn en met welk doel zij je persoonsgegevens verwerken’, aldus de autoriteit.

De toezichthouder benadrukt dat het geen specifiek onderzoek heeft gedaan naar Talpa, en alleen in algemene termen reageert op de vraag of delen van het privacyreglement in overeenstemming zijn met de wet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond