Deel dit artikel
-

Tesco in retailmedia, bereik vergelijkbaar met Facebook

Engelands grootste supermarktketen Tesco bundelt de digitale en offline mediakanalen, die in de winkels, om adverteerders een propositie te bieden. Daarbij maakt het gebruik van zijn datatak Dunnhumby.

De media-activiteiten zijn ondergebracht in de nieuw opgerichte tak ‘Tesco Media and Insight’. Aan de basis hiervan ligt de combinatie van de klantenkaart van de supermarkt, die door twintig miljoen huishoudens wordt gebruikt, en de zeven miljoen actieve gebruikers van de app.

De kennis en ervaring van datadochter Dunnhumby worden gebruikt om regiogerichte profielen te ontwikkelen waar adverteerders op kunnen intekenen. Het effect van de reclames worden ook in-house gemeten. De samenwerking met Facebook wordt uitgebreid, zodat adverteerders specifiek huishoudens kunnen benaderen die en Clubcard hebben.

Tesco beschikt een breed scala aan eigen media. Dat varieert van de klantenkaart en de app tot winkelradio, tot klantenservice via Whatsapp, digitale beeldschermen in de vierduizend Engelse winkels en ouderwetse e-mailcontacten. Daar geldt een openrate van vijftig procent.

Het opgeteld bereik van Tesco-media, zo luidt de claim is 58 procent van de totale Britse populatie per week. Dat is meer dan Sky en vergelijkbaar met Channel 4 en Facebook.

De Europese markt voor online retailmedia stijgt volgens IAB Europe tot dertig miljard euro in 2026, zo bleek eerder deze week tijdens een presentatie.

Foto: David Howard (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond