Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org: ‘Boete Google volkomen terecht’

De door de Europese Commissie opgelegde recordboete van ruim 2,4 miljard euro aan Google is een opsteker voor zoekmachines, webwinkels en consumenten. Dat zegt Thuiswinkel.org.

De boete voor Google is stevig, maar laat volgens de branchevereniging zien dat er echt iets aan de hand is met de machtsverhoudingen rondom zoekresultaten. Prijsvergelijkers worden op al jaren op achterstand gezet waardoor er geen sprake is van gezonde concurrentie bij Google.

Directeur Wijnand Jongen: ‘Webwinkels kunnen vanwege de marktdominantie van Google in Europa niet anders dan in Google Shopping de hoogste prijs betalen. Ook is het unfair dat webwinkels niet met plaatjes producten kunnen aanprijzen in hun zoekresultaten. Dat recht is enkel voorbehouden voor adverterende webwinkels in Google Shopping. En het is uiteindelijk de consument die de prijs betaalt, omdat de alsmaar oplopende kosten voor adverteren op Google zich uiteindelijk vertalen naar hogere consumentenprijzen.’

De belangrijkste vraag voor zoekmachines en webwinkels die nu boven de markt hangt, is welke maatregelen Google in de komende 90 dagen zal nemen om het gestelde machtsmisbruik op te heffen. Er moet worden voorkomen dat zoekmachines en webwinkels de dupe worden van een jarenlang durend hoger beroep.

Deel dit bericht

9 Reacties

Niels

“Webwinkels kunnen vanwege de marktdominantie van Google in Europa niet anders dan in Google Shopping de hoogste prijs betalen.”

Bij prijsvergelijkers betaal je ook de hoofdprijs. Alsof het zo voordelig is om daar vertoond te worden… En vaak niet eens relevant! Zoek op beslist.nl maar eens naar een boiler, het eerste resultaat is een airco! De optimalisatie opties om relevant te zijn, zijn zo beperkt dat Google gewoon een stuk relevanter is voor zowel bedrijven als consumenten.

Mike

@Niels: prijsvergelijkers zijn geen startpunt voor 90% van bezoekers, dat is Google. Dus Google controleert het pad van de bezoeker. Dus de “keuze” is: Google betalen of ondanks je beste organic SEO efforts traffic mislopen. Mijns inziens een zeer correcte uitspraak van het hof.

nb. ik werk niet voor een prijsvergelijker/webshop.

Sjoerd

Serieus? Beetje gênante reactie .. zeg dan niets.

News flash: adverteren kost geld. Niemand verplicht webwinkels/prijsvergelijkers om gebruik te maken van Google. Bijna allemaal doen zij het wel: want het werkt. Het is relevant en levert omzet op.

Maar wat alle webwinkels willen, is allemaal a) zoveel mogelijk omzet b) allemaal zeer goed gevonden worden, het liefst met zijn allen op 1 en c) het liefst zo goedkoop mogelijk.

Vergelijk dat met prijsvergelijkers: de best betalende partij staat bovenaan, relevant of niet.

PS
He Wijnand: in de Gouden Gids kon je ook altijd extra opvallen door meer te betalen, dat was de manier om op te vallen als kleine ondernemer.

Tunis

Wijnand wilt met zijn belachelijke keurmerk Beslist.nl graag als klant behouden. Immers, een paar procent per jaar die Beslist moet afdragen voor zo een domme keurmerk is natuurlijk wel lekker en tikt heel hard aan. Allemaal hebben ze belang bij elkaar!

Jerold

Thuiswinkel.org is al jaren lang niet meer relevant. Prijsvergelijkers zijn ook echt totaal overbodig in deze tijd. Het is echter wel zo dat Google Adwords / Shopping op een belachelijke manier clicks verzamelt van de consument. Het zoekresultaat bestaat op de meeste apparaten grotendeels uit advertenties en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Hans

Wel dubbel: de meeste webshops en prijsvergelijkers zijn groot geworden door optimalisatie voor het algoritme van Google.

Wouter

Beste Wijnand,

Het lijkt meer een lobby voor beslist & kieskeurig dan dat je de kijkt naar de behoefte van consumenten & aangesloten webwinkels (waar je als CEO van de brancheorganisatie toch iets meer naar zal moeten kijken). Het simpele businessmodel van een vergelijker (wat beslist.nl overigens niet is), is het inkopen van een klik en deze vervolgens (na toevoegen van overige kosten) €1 cent duurder te verkopen. In veel gevallen kopen ze, gok ik zo, 1 klik in via google textads en verkopen ze er >1. Denk je nog even terug aan de pop-up klik van beslist.nl waar zoveel over is gesproken en geschreven op jullie eigen weblog?

Prijsvergelijkers hebben, als shopping verdwijnt, dus een makkelijk uit te buiten voordeel t.o.v. webwinkels. Het gevolg, slechtere resultaten & extra kliks voor consumenten en duurderde marketing kliks voor retailers (alleen wat minder via google).

PS, ik zag op je linkedin dat je jezelf “futurist” noemt. Tijd om dat even weg te gummen.

Groet!

Jaap

Wijnand Jongen praat al sinds het begin voor partijen als Beslist.nl. Beslist is niet eens een vergelijker, want het is volgens eigen zeggen het grootste online winkelcentrum. En biedt net als een winkelcentrum alleen die producten aan die in het centrum (lees betalende webwinkels) aangeboden worden. Dat noem ik geen vergelijking.
Google Shopping is in de basis gratis, je moet alleen je productfeed op een bepaalde manier aanleveren. Dus wie heeft daar baat bij? De webwinkelier. En uiteindelijk ook de consument.
Ook op Google Shopping is terecht kritiek te leveren, maar dat is niet de reden waarom er nu een boete komt.

Google zal vast wel zijn eigen diensten ed. voortrekken, maar dat is niet gek en het is aan de regelmakers om daar grenzen aan te stellen. Thuiswinkel.org praat voor de eigen leden en dat mag, maar beweer niet dat deze boete een zegen is voor alle webwinkels. Ik heb een webwinkel en heb er belang bij dat partijen als Beslist niet te veel macht hebben. Zij trekken verkeer dat anders misschien op mijn site was gekomen en concurreren zo rechtstreeks met heel veel webwinkels. Die webwinkels waar Wijnand Jongen voor zegt op te komen.

Niels Willems - BesteProduct.nl

Google maakt het door haar prominente plaatsing van shopping ook moeilijker voor partijen als de onze. We testen voor consumenten en met een consumentenpanel en redacteuren meer dan 500 producten per jaar. Van tosti-ijzers tot surround receivers. Dat is gratis voor consumenten en we verdienen het meeste terug met kliks naar winkels. Je hebt het idee dat je dat niet meer gegund wordt door de kleurrijke en niet te missen presentatie van Shopping en advertenties. Verrassende en interessante resultaten in de normale zoekresultaten delven het onderspit. Toch een kracht van de goed werkende zoekmachine van Google.

@Sjoerd: wij (en veel andere vergelijkers) sorteren op laagste prijs en iedereen betaalt evenveel. CPC is gebaseerd op de aangeboden prijs voor consumenten en die wordt lager naarmate het product minder kost.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond