Deel dit artikel
-

Beslist.nl: ‘Google Shopping weg, verdubbeling bezoek en omzet’

Prijsvergelijker Beslist.nl verwacht dat zijn bezoekersaantallen en omzet omhoog spuiten zodra Google Shopping, gedwongen door de Europese overheid, verplicht zijn dominante marktpositie opgeeft.

“Ik kijk heel positief naar deze ontwikkeling en ben verheugd om weer een belangrijker rol voor webshops in Nederland te kunnen spelen”, aldus oprichter Kees Verpalen van Beslist.nl tegen Emerce.

Gisteren bepaalde de Europese Commissie dat Google onterecht zijn monopolie op de ene markt (generiek zoeken) heeft gebruikt om zich een monopolie op een andere markt te verschaffen (prijsvergelijkend winkelen). Concreet door Shopping te promoveren in de algemene zoekresultaten en concurrenten te degraderen. Het team van eurocommissaris Margrethe Vestager achterhaalde dat de bést scorende concurrent van Shopping gemiddeld op pagina vier staat in Googles zoekresultaten.

Google krijgt een boete opgelegd van 2,4 miljard euro. Mocht het daar niet aan voldoen, dan gaat de teller pas echt goed lopen. Dan bedraagt de boete vijf procent van de omzet van moederbedrijf Alphabet per dag.

Verpalen: “Ik verwacht dat Shopping helemaal verdwijnt van de eerste pagina met algemene zoekresultaten. De meest gewenste situatie is een resultatenpagina met een gezonde mix van organische en betaalde resultaten.” Zoals het was tot Shopping werd vastgeprikt bovenaan pagina één. “Nu pakken de afbeelding van Shopping zestig procent van het verkeer en tekstreclames de overige veertig procent. Een groot deel van dat bereik verdwijnt en kan deels weer naar vergelijkers.”

De Europese uitspraak is het resultaat van een proces van zeven jaar. “Het heeft lang geduurd en een deel van het leed is inmiddels geleden. Er zijn veel vergelijkers in Nederland en Europa gedecimeerd.”

Beslist.nl zelf heeft het verkeer aan zijn site sinds begin 2015 zien halveren tot driehonderdduizend bezoekers per dag. De ondernemer uit Arnhem hoopt nog voor de feestdagen van eind 2017 een deel van zijn oude positie in de zoekresultaten te kunnen herpakken.

Het is zelfs mogelijk om Google in Nederland nu voor de rechter te dagen om geleden schade. Verpalen zegt dat dat op dit moment niet in zijn scope ligt.

De markt kijkt met interesse uit naar de uitspraak van de Europese Commissie rondom Android. Ook daar kan worden betoogd dat een monopolie op markt A, het mobiele besturingssysteem, onterecht wordt aangewend om een monopolie op te bouwen op markt B. Bijvoorbeeld met digitale, persoonlijke diensten voor eindgebruikers.

In zijn reactie op de Europese uitspraak gaat Google niet inhoudelijk in op het misbruik van zijn monopoliepositie. Het kiest de Amerikaanse marktvisie en stelt dat de eindgebruiker alleen maar profiteert van Googles werk.

Deel dit bericht

27 Reacties

Theo

Uiteraard staat Beslist te trappelen om wat van haar oude omzet en winst te kunnen herstellen. Maar ik ben van mening dat zowel bedrijven als consumenten hier verliezen.
Google Shopping biedt voor bedrijven goede tools om geautomatiseerd te bieden, regels in te stellen, met negatieve keywords te werken en een goede campagne structuur te maken. Bij Beslist heb je dit allemaal niet, het idee was eigenlijk dat je op categorie niveau moest bieden en dan het liefst hoger dan de randdebiel welke geen winst hoeft te draaien.

Maar niet alleen de ondernemer gaat achteruit, ook de consument zo wordt Beslist een prijsvergelijker genoemd maar Beslist kijkt alleen naar wat je wil betalen om zo je positie te kunnen bepalen. Bij Google telt bv je performance nog mee, wat is de kans dat iemand bij je koopt – dus hoe goed sluit je aanbod aan en kan je gemakkelijk filteren en sorteren bv op prijs.

Uiteindelijk zullen ondernemers weer meer betalen per verkocht product en zullen consumenten weer langer bezig zijn en gemiddeld meer betalen voor de aanschaf van hun product.

Persoonlijk vind ik Shopping een positieve ontwikkeling op de winkelvergelijk markt wat zowel voor bedrijven als consument een vooruitgang heeft betekend.

Als een waakhond dan toch ergens tegen op wil treden laat het dan svp tegen een bedrijf als Beslist zijn welke zich profileert als prijsvergelijker maar vervolgens alleen de hogere prijzen laat zien ten faveure van eigen inkomsten waardoor effectief helemaal geen eerlijk prijsvergelijk plaats vindt.

Kees

Het is allemaal erg dubbel. Ik snap de frustraties bij de organische resultaten. Die heb ik zelf ook met mijn websites.

Maar het is wel in het Google stadion waarin je speelt. Google heeft gewoon beste marktaandeel omdat ze een van de beste zoekmachines zijn en belangrijker nog top-of-mind. Ze veranderen hun product om meer winst te pakken, logisch.

Als het ons niet zint, waarom zetten we onze sites niet op no-index?, en gaan allemaal alternatieve verkeersbronnen opzoeken.

Dat dan ook weer niet…

Boetes zijn eigenlijk heel raar in deze. Hoe kun je objectief bepalen wat een monopolie is? Waar ligt de grens.

Sjoerd

Toch grappig. Je verkeer hebben opgebouwd grotendeels dankzij Google (zowel betaald als onbetaald) en dan gaan lopen zeuren over de ‘praktijken’ van Google en nu weer zo blij als een kind zijn omdat je denkt weer meer verkeer te gaan krijgen van hetzelfde Google. Geeft te denken.

Armand

Ik haakte af bij “belangrijke rol voor webshops”… Hij had beter kunnen opschrijven dat we de webshops weer om kunnen keren om hun zakken te legen. Beslist voegt niks toe aan het koopproces qua merk en beleving. En inderdaad wat Sjoerd zegt, hij moet het hebben van google, want met zijn schaatsteam haat die het ook niet binnen.

Roland

Waar is de consument meer mee geholpen? Beslist of Google Shopping?

Kasper de Wijs - Tussenstop.com

De boete draait met name om Google Shopping begrijp ik? Heeft iemand een idee of de uitspraak effect zal hebben op andere Google diensten zoals Google Flights (vliegtickets) en Google Hotels (hotelboekingen)?

Frans Jan Boon - Add to Friends

Als deze beslissing ook het hoger beroep overleeft dan is dat uiteindelijk niet gunstig voor zowel webshops als consumenten. Binnen de algoritmes van de bekende prijsvergelijkers telt vooral de prijs die webshops en andere adverteerders bieden, in tegenstelling tot de meer granulaire algoritmes van Google. Adverteerders zullen uiteindelijk dus meer moeten bieden terwijl de kwaliteit en waarderingen van hun producten en website niet tot nauwelijks meer meetelt. Consumenten zullen daardoor minder keuze krijgen.

Richard

Beslist.nl heeft letterlijk geen toegevoegde waarde. Enkel affiliate geld binnenharken voor Verpalen. De frustraties zijn begrijpbaar. Maar, uiteindelijk moet je het zo zien: zonder Google had Beslist niet bestaan. Dat is helaas de harde realiteit die je niet mag vergeten. Maar hopelijk biedt het de verwachtte omzet groei de mogelijkheid om te innoveren.

Gerrit

Ik mijd Beslits als de pest. Parasitaire bedrijfsformule. En die boete aan Google begrijp ik niets van. Autofabrikanten mogen wel leasen aan eindgebruikers (ze maken en leasen hun product) en Google zou niet hun eigen zoekmachine mogen gebruiken voor een verdienmodel? We hebben toch keuze? Bing, Yahoo e.a.? In mijn optiek schiet de EU zichzelf weer eens in de voet, denkt iets voor de zielige burger te doen, maar wekt (in ieder geval bij mij) weer eens aversie op. En voor Google is de oplossing simpel: apart bedrijf oprichten, prijzen omhoog en het is een vestzak-broekzak verhaal. En dan de tarieven zo hoog maken dat Beslist eindigt op pagina 1000 van Google 🙂

Pieter

Ik zag laatst op AH.nl een vermelding naar Gall & Gall, ben benieuwd wanneer Ahold een boete gaat krijgen, ik vind dit niet kunnen 😉

Tunis

@Kees Verpalen

Ik zal je uitleggen hoe het zal gaan:

Google gaat in beroep. Het beroep zal qua tijd weer een decennium in beslag nemen. Google gaat grootschalig lobbyen bij de EU. Partijen als Beslist.nl en Kieskeurig.nl zullen binnen het decennium gaan verdwijnen. Ondertussen is de regelgeving verandert en voldoet Shopping aan alle eisen en is het helemaal geïntegreerd. Het hoger beroep zal dan alsnog volgen waarbij de boete nietig wordt verklaard.

Michel - Sooco Webshop B.V.

Tja de pot verwijt de ketel in deze…

quote:

“Verpalen vergelijkt de zoekmachine met een snelweg die door Google is aangelegd, maar waar iedereen voor hetzelfde tarief op zou mogen rijden. Hij ziet Google Shopping als een busdienst, die het exclusieve recht heeft gekregen om op de snelweg te rijden. “Andere busdiensten weigeren ze de toegang”, aldus de ceo.”

“Waar iedereen voor hetzelfde tarief…” ppfff dat is nou precies het probleem van Beslist, wat hierboven ook geschetst wordt, zolang er prijsverschillen gehanteerd worden bij Beslist en de mogelijkheid geboden wordt meer te betalen voor betere posities kun je nooit spreken over “eerlijk vergelijken” . Door de hoogste bieder de beste positie te geven krijgt de consument nooit de beste aanbieder te zien. ( prijs / kwaliteit / leveringsvoorwaarden / klantwaardering / diverse USPs )

Mijn persoonlijke frustratie:

ik probeer al jaren aan te sluiten obv gelijke voorwaarden als mijn concurrenten ( dat is obv het oude CPC systeem ) echter mij wordt alleen de mogelijkheid geboden om via het winkelwagen account een nieuwe aanmelding te doen. Dit terwijl mijn concurrenten aanwezig zijn op beslist en gewoon via reguliere clicks een vermelding hebben, waarbij de klant ook afrekent op de webshop zelf.

De grote partijen actief op het beslist platform worden bevoordeeld tov de kleinere partijen op deze manier, conclusie: oneerlijke concurrentie en de consument wordt er weer de dupe van.

Als de vergelijkers nou niet zulke buitensporige vergoedingen vragen maar vergoedingen vragen die ook daadwerkelijk te betalen zijn kunnen retailers zorgen voor een gezondere prijs/kwaliteitsverhouding dit zorgt voor bestaansrecht voor meer retailers, en dus meer diversiteit waardoor ook de consument weer profiteert.

Dennis - ViaDennis

Ja echt te belachelijk voor woorden, straks gaan we de Jumbo en de AH ook verplichten om de lokale slager display ruimte te geven. Beslist is helemaal geen product vergelijker het is een ordinaire producten display waar web winkeliers per klik moeten betalen. Beslist / Bol.com en andere Product verzamel en display bedrijven moeten het hebben van hun eigen verzamelde klantengroep. De Google Shopping groep is er voor de kleine middenstander winkeliers. De Europese unie draait heel wat web bedrijven op deze manier de nek om. Ik hoop dat Google in hoger beroep gaat, ik raad web winkeliers aan om zich te verzamelen en een petitie richting Brussel te sturen. Ik heb zo’n kleine 20 webbedrijven en zit zeker niet te wachten op kosten verhogende bedrijven zoals Bol, Kieskeurig en de Beslists…….

Nick

“Beslist.nl zelf heeft het verkeer aan zijn site sinds begin 2015 zien halveren tot driehonderdduizend bezoekers per dag.”

Komt dit misschien niet eerder na de forse prijsstijging die Beslist toen doorvoerde en waardoor Alternate en Mediamarkt hun totale productcatalogus terugtrokken? 😉
https://tweakers.net/nieuws/103793/webwinkels-halen-assortiment-uit-te-dure-prijsvergelijker-beslist-punt-nl.html

Het lijkt eerder op een wanhopige poging om wat publiciteit te krijgen…

michel - Sooco Webshop B.V.

Ja Nick,

idd aanbod gehalveerd toen, niet alleen deze partijen vielen weg maar vele anderen.

Door halvering in aanbod op beslist is ook de waarde van de organische positie van beslist gehalveerd, Tweeledig: zichtbaarheid neemt af doordat aanbod verkleint dus ook minder zichtbaarheid op diverse money en brand gerelateerde keywords. maar ook neemt de zichtbaarheid af doordat de consument niet meer vind wat het zoekt op beslist. gevolg dwell time neemt af bounce verhoogd, consequentie is afname in organische zichtbaarheid.

neerwaartse spiraal was ingezet…

Niels

Ik probeer dit wat meer te zien als een signaal in de E-commerce wereld. Ik verwacht niet dat Google Shopping opgeheven gaat worden. Sterker nog, ik hoop het niet. Zoals velen maak ik juist gebruik van een mix tussen prijsvergelijkers en Google Shopping om producten van webshops aan te bieden. Die mix werkt in mijn ervaring goed. Prijsvergelijkers zijn ideaal voor aanvullende conversies en je naam staat toch weer op een extra website waar relevant bezoek komt. Google Shopping haalt juist de grote omzetten binnen.

Dat Beslist staat te springen snap ik. Toch hoop ik niet dat lokale ondernemers van dit soorten partijen afhankelijk worden… Ik ben het wel eens met wat Google verkondigt: Google Shopping zorgt voor relevante zoekresultaten, je belandt direct op productpagina’s en kunt al heel snel het juiste product vinden. Voor de adverteerder is het ideaal omdat je ook kunt scoren met goede advertenties en goede performances in plaats van enkel “hoe meer je biedt, hoe beter je het doet”.

Bij prijsvergelijkers krijg je gewoon de producten voorgeschoteld waar ze het meest aan kunnen verdienen en wordt je niet gestimuleerd om bezoekers te helpen, maar om het meest te bieden.

Laten we hopen dat er niet teveel wijzigt aan Shopping.

D. Janssen

Maar wel lekker Google Adsense op je website hebben draaien. Het mooiste was dat Google de adverteerder was, om te starten met AdWords. Hahaha!

Wat een on-geloof-lijk huilie-huilie verhaal van Beslist. Je prijsmodel 5 (?) keer wijzigen in enkele jaren – een kat in ’t nauw maakt rare sprongen.

Overigens heb ik zelf nog nóóit gevonden waar ik naar op zoek was bij Beslist. Elk bezoek liep uit op een teleurstelling. Een waardeloos algoritme (als je dat woord überhaupt al mag gebruiken voor hun random sortering van producten) zit achter een nog waardelozer platform.

Tunis

O ja, en als ik Google was zou ik handmatig de site van o.a. Beslist.nl niet weergeven op de eerste 100 pagina’s van Google (is toch geen meerwaarde). Onder het mom van Algoritimes veranderen eenmaal:) en ik kan me heel goed voorstellen dat Google vast wel handmatig een site als Beslist kan afwaarderen. Dan verdwijnt zo een partij heel snel.

Mark - OOSEOO

@Emerce ik kan niet anders tot de conclusie komen dat uzelf ook wel eens wat kan doen aan journalistieke hoor en verder hoor in plaats van als echo te fungeren voor de door uzelf benoemde gerenommeerde e-commerce partijen. In dit artikel geeft u een platform aan een partij die niets toevoegt anders dan het vervuilen van zoekresultaten in Google ten bate van uitsluitend zichzelf.

Maar zolang iedereen weer met smart op jullie zelf benoemde awards zit te wachten zal er weinig veranderen vrees ik.

Sjoerd

@Mark: hear hear

ferdinandes

@Mark, dat blijkt al langer, al ben ik bang dat ze niet het voordeel genieten van advertorials. Vergelijk voor de lol eens wat artikelen over apple, samsung, android en google.

Mbt Beslist. Als je verwacht dat door het wegvallen van Google shopping je verkeer weer verdubbeld kun je beter wat anders gaan doen. De meerwaarde van vergelijkers is de laatste jaren grotendeels weggevallen omdat consumenten voldoende andere methoden hebben om te vergelijken en ze steeds meer bij een vast rijtje webshops kopen.
Ik schaar beslist dan zo langzamerhand in het rijtje

Daar komt bij dat als google shopping zijn vaste positie kwijt raakt (wat ik voor de komende jaren nog niet verwacht) ze heus hoog zullen eindigen in de zoekresultaten. Gezien de resultaten die ik gezien heb verwacht ik beslist echter niet in de eerste paar pagina’s terug…

Maurice Beerthuyzen - Symplytics

Wat een sneue reactie van Beslist….en inderdaad wat hierboven wordt gezegd: het pleit is nog niet geslecht, Google heeft diepe zakken, dus laat die rechters en advocaten het hoger beroep maar voorbereiden.

Ik ben het volledig niet eens met de uitspraak van de EU. Google heeft zijn zaakjes gewoon goed voor elkaar. Het blijft goed om grote partijen goed te volgen in het kader van datamisbruik, maar het voelt alsof ze nu gestraft worden voor het feit dat ze gewoon goed en slim rondom hun zoekmachine alternatieve diensten aanbieden.

Nico

2 jaar geleden is er een grote leegloop geweest bij beslist omdat ze een conversie pixel op elke site wilde hebben die ALLE transacties op de site kon inzien, dus ook transacties die niet via beslist.nl kwamen. Hier is toen iedereen laaiend over geworden en is iedereen weggelopen.

Ook de geforceerde winkelmand, het bied model om hoger te komen en vooral de arrogante houding van beslist hebben de site de das om gedaan.

Beslist is misschien wel het meest arrogante en klantonvriendelijke bedrijf wat er bestaat in de Nederlandse e-commerce wereld. Het is niet meer dan terecht dat jullie bereik gehalveerd is.
Als je nu een populair product zoekt staan er 5 aanbieders, terwijl erbij de concurrentie wel 30 staan.

Wij als klant hebben dit destijds samen met veel andere bedrijven kenbaar gemaakt, maar omdat beslist met hun stugge en arrogante houding niet naar feedback van hun klanten wilde luisteren is iedereen weggelopen.

Kijk eens naar tweakers met hun pricewatch, die doen het super goed en ranken heel erg hoog organisch omdat ze iets waardevols eromheen hebben. Beslist heeft niks aan waarde voor een bezoeker dus 100% terecht dat jullie niet meer gevonden worden.

Google shopping werkt fantastisch en ja het is duur, maar adverteren op een prominente plek met veel bereik is nou eenmaal duur. Als je een kleine winkel bent zal je je op niche producten moeten richten, dan is het heel goed te betalen. Je moet als kleine partij niet gaan lopen klagen dat je geen iphone 7 kunt verkopen omdat je marketing kosten te hoog zijn, dan heb je een verkeerde markt gekozen om in te beginnen.

Alain - SEO Specialist - BMC Internet Marketing

@Gerrit helemaal met jou eens, beslist.nl en die vergelijkers zijn opgestart onder het mom “eerlijk vergelijken” Daaraan voldoen ze bij lange na niet.

Gebruik van Google Search is nog altijd een keuze, duckduckgo.com schijnt dan tegenwoordig het alternatief te zijn voor consumenten met een Google Allergie.

Uiteraard vind ik ook dat Google gebruik maakt van haar machtspositie, dat zijn nu eenmaal de vruchten die zij plukken van alle investeringen. Google heeft dan nu wel bijna monopolie op search, maakt hier gretig gebruik van, met als gevolg dat ze in de toekomst marktaandeel gaan verliezen. The circle of economics….

Marcel

Beslist heeft in 2015 zonder noemenswaardige aankondiging de gratis feeds omgezet naar een CPC van gemiddeld 60 cent per click, de duurste van Nederland. Dat is DE reden waarom vele aanbieders beslist.nl hebben verlaten en hun bezoekers zijn gehalveerd. De arrogantie schoot die eigenaar in de boel, hij probeerde het op een heel vieze manier maar faalde. En nu huilen en wijzen naar Google??

Alain - SEO Specialist - BMC Internet

Blijft mij verbazen dat het vonnis in het voordeel van beslist.nl. Heeft niks met het rechtsvinding te maken maar pure taxheffing.

Dennis - ViaDennis

Nog even terugkerend op dit artikel, deze week kreeg ik een email van Beslist.nl dat mijn account werd opgeheven. ViaDennis is op dit verkoop kanaal “helaas”niet meer welkom. Beslist gaf als reden: “U verkoopt al 3 jaar lang niks meer op uw account dus heffen wij hem eenzijdig op”. Nou dat vond ik heel bijzonder en vraag me ook af, of mijn commentaar op deze emerce pagina daar aan heeft bijgedragen. Om daar zeker van te zijn, meldde ik dat ik het er niet mee eens was en dat ik bereid was om met een nieuw bedrijf van me https://www.dockingstation.nl/ te gaan adverteren onder ViaDennis. Immers alle dockingstations staan ook in Viadennis. Ook meldde ik dat we met originele adapters gaan adverteren op beslist.nl. We hebben voor zo’n 70.000 laptops producten. Ik werd teruggebeld door beslist en vermeld dat ik me opnieuw moest aanmelden. Beslist hanteert voor mij een drempelbedrag van 20.000 euro per jaar uitgeven aan beslist.nl maar ik moest 5000 van te voren prepaid stortten om überhaupt te mogen adverteren op beslist. Dit is natuurlijk vreemd. Google, Amazon, Bol en elke andere productvergelijker en CSS partner van Google heeft geen minimum bestedingspatroon om te adverteren en of producten op te verkopen. Voor alle duidelijkheid wij zijn gestopt met adverteren op Beslist.nl omdat de kosten voor ons hoger waren dan dat het opleverde. Ik heb nu producten waar minder concurrentie op is en nu komen ze met deze belachelijke eisen. Wie snapt het nog?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond