Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org: Nieuwe richtlijnen zorgen nog niet voor open e-commercemarkt

Thuiswinkel.org is niet helemaal tevreden met de overeenstemming die onderhandelaars van de Europese Raad en het Europese Parlement hebben bereikt over de invulling van twee belangrijke richtlijnen binnen de e-commercesector: voor de verkoop van tastbare goederen en voor de verstrekking van digitale inhoud.

De betreffende richtlijnen zijn van groot belang voor de Europese e-commercemarkt. Hierin worden namelijk regels en voorschriften vastgelegd die gelden voor bedrijven die (on- of offline) producten verkopen of die digitale inhoud aanbieden aan consumenten.

Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie waar Thuiswinkel.org lid van is, vindt het terecht dat er binnen de Europese Unie geharmoniseerde en op elkaar afgestemde regels komen voor de verkoop van tastbare goederen en digitale inhoud aan consumenten. Aan de andere kant is het spijtig dat de twee richtlijnen niet voorzien in volledige harmonisatie van de Europese markt. Hierdoor blijft het verkopen aan consumenten in andere landen lastig omdat de lidstaten op belangrijke gebieden (de wettelijke garantietermijn, de termijn voor omkering van bewijslast) de richtlijnen nog mogen aanpassen of afwijkende en verschillende bepalingen mogen blijven hanteren.

Thuiswinkel.org is vooral niet blij met de verlenging van de termijn voor omkering van de bewijslast. ‘Dit is voor Nederlandse webshops een verdubbeling van de termijn, aangezien deze nu zes maanden bedraagt’, zegt Vincent Romviel, jurist bij Thuiswinkel.org. Consumenten kunnen nu tot een jaar na levering terugkomen met een gebrekkig product, terwijl de retailer dan moet kunnen bewijzen dat het niet om een productiefout gaat.

  • Richtlijn verkoop van tastbare goederen
    • Ingebouwde software valt onder de regels voor tastbare goederen.
    • De wettelijke garantie is twee jaar maar lidstaten mogen afwijken en een langere termijn handhaven of introduceren.
    • De termijn voor omkering van de bewijslast als het product niet voldoet, wordt één jaar vanaf levering. Lidstaten mogen echter een termijn van twee jaar handhaven of introduceren.
    • Naast de wettelijke garantie voor producten die niet voldoen, introduceert de Richtlijn ook een duurzaamheidsgarantie voor consumenten.
    • De verkoper heeft regres op voorschakel indien hij door de consument wordt aangesproken als het product niet voldoet. De lidstaten bepalen zelf de regels wie in de schakel waarvoor aangesproken kan worden.
  • Richtlijn verstrekking van digitale inhoud     
    • Onder het bereik van de richtlijn valt alleen ‘pure’ digitale inhoud zoals het streamen en/of downloaden van films, audio, games en programma’s.
    • De consument heeft recht op reparatie of vervanging van digitale inhoud die niet naar behoren werkt. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan kan hij de koopsom terugvorderen.
    • De verkoper is minimaal twee jaar aansprakelijk voor digitale inhoud die niet voldoet, al mogen de lidstaten een langere termijn bepalen.
    • Langetermijncontracten (zoals abonnementen) vallen niet onder deze richtlijn.
    • De verkoper heeft regres op voorschakel indien hij door de consument wordt aangesproken omdat de digitale inhoud niet voldoet. De lidstaten bepalen zelf de regels wie in de schakel waarvoor aangesproken kan worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond