Deel dit artikel
-

Uber Eats breidt uit met drie Nederlandse steden

Uber Eats wil komend voorjaar actief worden in drie nieuwe steden en daarmee zijn bereik op grote en middelgrote steden brengen.

Behalve Delft noemt Aukeline Tolman geen andere stad waar ze binnenkort operaties wil starten. Wel is duidelijk dat het zusterlabel van de taxidienst de concurrentie zoekt met andere grote online spelers in de markt voor maaltijdbezorgingen.

“Wij zijn anders in het feit dat Uber Eats een driezijdige marktplaats is”, vertelde ze eind vorige week op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. We verbinden de consument, de bezorger en het restaurant. Zelf hebben we geen bezorgers in dienst.

Een keerpunt in de Nederlandse activiteiten diende zich afgelopen zomer aan. Tolman introduceerde iDeal als betaaloptie. Tot dat moment was het enkel mogelijk met Paypal en creditcard te betalen. Die beslissing heeft tot een aanzienlijke impuls gegeven, zegt ze zonder daar cijfers aan te hangen.

“Nederland is internationaal een van de topmarkten qua eten bestellen. Veertig procent van ons laat wel eens tijd thuis of op kantoor komen. Dat doen we gemiddeld anderhalf keer per week. Dus zo’n 19,5 keer doen we dat niet.” Tolman wil het aandeel ‘online besteld’ vergroten, zowel door bestaande als nieuwe restaurants op de kaart te zetten. Want een effectieve marktplaats is er die vraag en aanbod laat groeien.

Voor koeriers wil Uber Eats het werk aantrekkelijker maken met betere ritplanning. Dat komt erop neer dat een fietskoerier meerdere orders moet kunnen ophalen en afleveren in een rit. Voor consumenten houdt dat in dat er meer restaurants en meer steden beschikbaar moeten komen, wat vervolgens tot meer vraag moeten leiden bij de horeca.

Het aantal restaurants wil Uber Eats hier vergroten door te gaan werken voor restaurants en cateraars die zelf bezorgers in dienst hebben. Het doel is het aantal aangesloten gelegenheden dit jaar te verdubbelen tot 2.400.

Tolman wil restaurants er verder toe stimuleren om met ongebruikte keukencapaciteit te koken voor haar app. “Maar denk ook aan gedeelde of virtuele keukens. Daarbij gebruikt iemand een professionele keuken om puur voor Uber Eats te koken”. Den restaurant zonder stoelen. Deliveroo helpt soort dark kitchens financieren. Uber Eats Nederland heeft en krijgt hier de financiële middelen niet voor van het Amerikaanse hoofdkantoor.

Op termijn hoopt Tolman aan restaurants meer marketingdata te kunnen geven om hun positioneren mee te bepalen. Voorlopig moeten de ondernemers het vooral doen met de directe feedback die ze van klanten krijgen.

Op 29 maart organiseert Emerce samen met Foodlog de eerste Digital Food in Pakhuis de Zwijger. Kaarten hier.

Deel dit bericht

2 Reacties

Teun, Nederlandse voice-over - Nederlandse voice-over

Goede zaak dat er meer concurrentie komt op de markt van eten bezorgen. Hoop wel dat de bezorgers voldoende worden beloont.

Igor

De meeste restaurants beschikken over een eigen website en apps waarmee kan worden besteeld.
Thuisbezorgd, Uber Eats en de rest zijn niets anders dan digitale parasieten die het eten onnodig duur maken.
Het is aan de consument om deze parasieten te bestrijden.
Gewoontjes gebruikmaken van de middelen die het restaurant beschikbaar stelt, zo help je voorkomen dat ruim 20% van jouw maaltijd gaat naar thuisbezorgd of wie dan ook.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond