Deel dit artikel
-

Uitgevers profiteren amper van groei internetreclame

Uitgeverijen, mediabureaus en internetplatformen profiteren beperkt van de groei in de online advertentiemarkt. Facebook en Google pakken het grootste deel van de poet en investeren het in nog betere reclametechnologie.

Dat stelt ABN AMRO in zijn nieuwe sectorrapport over de telecom-, media- en technologiebranches.

Sonny Duijn, sectoreconoom Retail en TMT, schetst: “In de Verenigde Staten ging begin dit jaar van elke ‘nieuwe’ dollar die werd besteed aan online advertenties, 85 procent naar één van deze twee partijen. Zij hebben een voorsprong op het gebied van data-analyse, het gericht inzetten van advertenties en de meetbaarheid van advertenties.”

Facebook en Google onderscheiden zich van alle andere partijen met hun vooraanstaande technologie en bergen met persoonlijke data over hun gebruikers. Dat heeft een aanzuigend effect op adverteerders.

In de afgelopen jaren verloren vooral gedrukte media aan interesse bij het publiek en daarmee adverteerders. Het geld rolde naar digitale kanalen. Adverteerders gaven in 2011 in Nederland voor een miljard euro uit aan online reclame. ABN Amro verwacht dat de grens van twee miljard in 2018 wordt bereikt. Dat houdt in dat de reclamebestedingen komende twee jaar met jaarlijks negen procent stijgen. Opvallend is dat de dubbelcijferige groei verdwenen is.

Ongeveer de helft van iedere reclame-euro wordt tegenwoordig besteed bij een digitaal kanaal.

De positie van uitgevers en andere platformen is niet bijster sterk tegenover de Amerikaanse techgiganten. Daarom proberen uitgevers in Duitsland een blok te vormen richting de reclamemarkt. Diezelfde ontwikkeling verklaart ook de oprichting van mPlatform door WPP Group, een initiatief dat alle consumentgegevens binnen het concern bij elkaar brengt ten gunste van adverteerders online en offline datagebaseerd willen werken. Het effect van beiden initiatieven moet nog blijken.

Sectorecononoom Duijn: “Om de concurrentie met de technologiegiganten aan te kunnen, moeten traditionele spelers inzetten op klantloyaliteit, verticale markten, mobiel en integrale dienstverlening.“

“Voor mediabedrijven is het tegelijkertijd belangrijk in te zetten op meerdere kanalen en adverteerders combinatiepakketten te bieden. Door zich te concentreren op verticale markten kunnen mediabedrijven een verdiepingsslag maken die Google en Facebook niet maken.“

Foto: Bureau of Land Management (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Jacques Peters

Ik ben van mening dat mediabedrijven/uitgevers veel meer met de zakelijke klant moet samenwerken. Help die zakelijke klant zijn klant te bereiken; jouw doelgroep.

Niet door bereik aan te bieden maar door echt samen te werken. Vooral lokale bedrijven kunnen hulp gebruiken op gebied van website, sociale media, ‘storytelling/content marketing’ etc.. Help ze en bind ze aan je..

Kasper de Wijs

Voor adverteerders is het door de hoge concurrentiedruk bij de “grote jongens” des te interessanter om samenwerkingen aan te gaan met uitgevers waarbij performance een wezenlijk onderdeel is. In zowel Finance, Travel en E-Commerce zien we bij iPublishing in ieder geval veel vraag van adverteerders.

klaas

Uitgevers beginnen langzaam in te zien dat alles meetbaar gemaakt kan worden en moet worden. Op het gebied van Native Advertising zullen ze nog heel grote stap kunnen maken. Redacties zullen commercieel moeten leren denken. Op het moment dat ze nog geen linkjes in artikelen zetten naar waar je product of dienst kan kopen dan zitten ze nog in de prehistorie van het internet. Adverteerders willen er best voor betalen maar niet alleen op CPM basis.

Probleem is dat dit artikel vergeet te melden dat “bloggers” ook uitgevers zijn die een deel van de markt van uitgevers opzich nemen.

Jeroen

Zolang bij traditionele uitgevers de redactie zich blijft verzetten tegen enige commerciële samenwerkingen, komt het einde van dit soort bedrijven ook steeds dichterbij.

De advertentietarieven die dagbladen in print versies vragen zijn buiten proportioneel hoog in vergelijking met online mogelijkheden bij Google of Facebook. Zeker als je kijkt naar de lokale adverteerders in print media, zijn dit over het algemeen adverteerders die online (nog) niet veel doen. Deze groep houdt nu eigenlijk de boel nog een beetje draaiend, maar dat gaat natuurlijk een keer stoppen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond