Deel dit artikel
-

Vodafone: Apple en Google moeten meebetalen mobiel dataverkeer

Het huidige verdienmodel in de telecomsector is onhoudbaar volgens Jens Schulte-Bockum, topman bij Vodafone Nederland. Hij vindt dat Apple en Google gratis meeliften op de infrastructuur van Vodafone en dat ze hier wel eens voor in de buidel mogen tasten.

Dat laat Schulte-Bockum weten in een interview in het Financieele Dagblad. Zo is de topman van mening dat het niet de taak is van de provider om de klant uit te leggen hoe een smartphone werkt als Apple, Samsung of Google de winsten oogsten.

Om die reden zouden dataslurpende partijen best hun steentje bij mogen dragen. Dit is echter naast de consument, waarop ook een deel van de kosten worden verhaald.

Schulte-Bockum vreest dat de kwaliteit van de dienstverlening achteruit zal gaan, als de situatie zoals die is zo blijft bestaan. Telecombedrijven zouden in de huidige situatie uiteindelijk niet meer investeren en het verouderde netwerk kapitaliseren.

Er zijn miljoenen nodig om de vraag naar mobiel internet op te vangen en nieuwe 4G-netwerken te installeren. De topman spreekt over een spanningsveld tussen investeringen en diensten die gratis meeliften op de infrastructuur van Vodafone. Voor een goede infrastructuur zouden commerciële modellen nodig zijn.

Deel dit bericht

13 Reacties

Val

Precies… maar als consumenten maar niet teveel moeten betalen na een verslavingsperiode van onbeperkt internet.

Roel

Telco’s moeten zich realiseren dat steeds minder mensen zitten te wachten op hun diensten. Wat ze willen is een stabiel netwerk. Telco’s hoeven dus niets anders te zijn dan de mobiele variant van een internet service provider.

Een ISP levert ook geen support op een laptop, dus het lijkt me prima om dat terug te geven aan de telefoonmakers, maar ga niet lopen zeuren dat je meer geld wilt zien van populaire websites of telefoonmakers. Dat lijkt me onzin. Waar leg je de grens?

Dat er geen investeringen meer plaatsvinden lijkt me onzin. De ISP’s investeren ook.

Dat er wat marketing mensen en “geld-klop-diensten-verzinners” hun baan verliezen lijkt me nodig. Telco concentreer je op je netwerk. Vraag geld voor het gebruik ervan en niet voor andere dingen.

Maurits

We zijn dus wakker geworden. Deze beweging wordt al jaren voorspeld en Vodafone en KPN realiseren zich opeens dat ze end-of-life zijn. Ik zeg afschrijven, die handel. Een nieuw mobiel netwerk buiten de Telco’s om. Google en Apple gaan nooit meebetalen aan infrastructuur. Dan bouwen ze zelf een nieuwe infrastructuur voor mobiel Internet of er staan andere marktpartijen op, die dat doen, zonder daar 30.000 man voor nodig te hebben. Misschien moeten overheden deze infrastructuur wel aanleggen, naast glasvezel in heel Nederland. Tja tis jammer, maar Henzo en Polaroid hebben ook niet om compensaties gevraagd bij Digitale Foto initiatieven.

Sjell

‘Albert Heijn en C1000 moeten meebetalen aan de benzine’

Om investeringen in nieuwe benzinestations te garanderen, moeten meer partijen gaan meebetalen aan het verbruik van benzine. De benzinesector probeert nu een deel van de kosten te verhalen op de consument, maar ook de supermarkten komen aan de beurt.

Het huidige verdienmodel in de benzinesector is onhoudbaar.. ‘Om bot te zijn: we kunnen niet eindigen in een situatie waarin wij mensen moeten uitleggen hoeveel benzine een ritje naar supermarkt kost, terwijl de winsten daarop worden geoogst door Albert Hein of C1000.’

De problemen die worden geschetst, zijn niet nieuw. De traditionele inkomstenbronnen van de benzinestations staan onder zware druk doordat steeds meer consumenten snacks en lunch inkopen bij Albert Heijn en C1000, ipv bij de winkels in de benzinestations. De benzinesector waarschuwde daarom in april al voor een lagere winst in 2011.

Juriaan Pinkse

Wat een onzin zeg. De dienst die de telco’s leveren is mobiel toegang tot internet voor een bepaalde prijs. Dan moet je niet gaan zeuren dat als de bestemming populair is die moet meebetalen aan jou business model. Willen ze dit straks ook op telefonie of sms gaan toepassen? Moet dan bijvoorbeeld Xfactor of een dergelijk programma (of de omroep) ook gaan betalen omdat veel mensen die lijnen bellen of sms sturen?
Telco’s moeten hun eigen business model aanpassen en kosten berekenen waarmee het verbruik in redelijkheid vergoed wordt. Blijkbaar vragen ze nu dus te weinig (of maakten ze altijd veel teveel winst), waarschijnlijk tot stand gekomen omdat ze scherp geprijst wilden zijn en marktaandeel wilden winnen. Dat mag natuurlijk, maar dan moet je de rekening daarvoor niet bij anderen leggen.

Jannemiek - Emerce

@Sjell Ik begrijp het punt dat je hier maakt. Maar wat zou je de benzinesector en telecomsector in deze dan adviseren om wel te doen als de de supermarkten en internetdiensten niet mee kunnen trekken?

CtrlSPATIE

@Jannemiek

De telecomsector doet precies wat ze moet doen. Diensten blokkeren = kunstmatige schaarste creëren = meer winst. De sector kan je dat niet verwijten.

We kunnen het de overheid (en onszelf) wel verwijten als we het ze toestaan.

“Telecombedrijven zouden in de huidige situatie uiteindelijk niet meer investeren en het verouderde netwerk kapitaliseren.”

Als er vraag is, komt er (nieuw) aanbod. Al dan niet van Vodafone.

Paul Prijs

Grappig dat de providers zeggen dat de dienstaanbieders moeten meebetalen. Juist dankzij deze dienstverleners is er namelijk behoefte aan het product van de provider.

Ofwel KPN en Vodafone mogen een deel van hun winsten af gaan staan aan Google en Facebook. Immers dankzij hen kunnen providers winst maken.

Dit is natuurlijk het andere uiterste. Mij lijkt het het meest eenvoudige als consumenten betalen voor hun dataverkeer en een scahppelijke winstmarge daar bovenop voor de providers.

De providers proberen, mijns inziens, gebruik te maken van het moment om hun strategische positie te versterken.

Gelukkig hebben we Neelie Kroes op telecom tegenwoordig. Alle vertrouwen dat zij meer dan intelligent genoeg is om te zien wat hier werkelijk speelt.

Weef

@Jannemiek,

Misschien moeten de benzinesector en de telecomsector ervoor zorgen dat ze voldoende inkomsten genereren uit hun core business (respectievelijk bezine verkopen en datacommunicatie verzorgen) in plaats van hun business model te bouwen rondom secundaire diensten/producten (respectievelijk verkopen van snacks en het leveren van SMS en telefonie diensten).

Jannemiek - Emerce

@Weef Helemaal mee eens, de vraag is alleen, welke provider hier mee begint en wat de concurrentie doet. Het betekent in ieder geval waarschijnlijk dat de prijzen omhoog gaan. Blijf jij dan bij een dergelijke provider?

Weef

@Jannemiek,

Van het bedrag dat ik maandelijks overmaak naar mijn provider, is nog geen derde voor internet toegang. Die verhoudingen hadden natuurlijk al lang aangepast moeten zijn, maar beter laat dan nooit.
Zolang het totaalbedrag van de abonnementen niet significant omhoog gaat zullen consumenten waarschijnlijk niet heel spastisch reageren.
Indien er wel verhogingen noodzakelijk geacht worden, dan zal het inderdaad nogal grote gevolgen hebben welke provider daarmee begint.

Maargoed, dat laatste lijkt me iets dat bij de onderlinge concurrentie hoort tussen de providers. Daar zou ik me als consument geen zorgen over hoeven maken. Bovendien denk ik dat de providers daar onderling wel uitkomen. Als ik de huidige proposities naast elkaar leg krijg ik namelijk wel het vermoeden dat deze partijen elkaar wel weten te vinden…

Bas Groot

Ergens snap ik het wel van Vodafone, bijv 1 uur google maps gebruiken onderweg op reis verbruikt zomaar 120-150mb aan data, dat is een behoorlijk blok bandbreedte voor een telefoonnetwerk. Films idem dito. 3G is geen wifi, de hele omgeving rond een 3G antenne deelt in die beperkte capaciteit. Antennes bijplaatsen is mede door de gsm-straling bangmakerij heel duur geworden. Als de grote bandbreedteslurpers hun mobiele 3G versie wat zuiniger maken, win de consument snelheid en heeft de mobiele aanbieder een netwerk wat niet aan zijn theoretische maximumcapaciteit ten onder gaat. Maar de bandbreedteslurpers hebben geen incentive. Daar tegenover staat dat vodafone zichzelf een groot plezier zou doen door op extreem drukke punten zoals pleinen en verkeersknelpunten voor hun abonnees wifi hotspots neer te zetten en zo de 3G band vrij te houden voor spraak en zo. Maar dat willen ze niet volgens mij…

koningwoning

Hadden de providers daar dan niet eerder rekening mee kunnen houden? Ze vragen eerst massaal aan ons om mee te doen zodat zij meer geld kunnen ontvangen… en als het dan zo ver is schreeuwen ze het hele land bij elkaar dat het zo veel kost.

Misschien ligt het aan mij… maar volgens mij hebben ze het over zichzelf afgeroepen en moeten ze idd het zien als dat ik voor € 40 per maand nu m’n gang kan gaan.. Ik wil best een online only abo afsluiten met hoge kosten voor bellen + sms-en… maar die keuze is er alleen niet.

Ze hebben jarenlang veel te veel gevraagd voor voice & sms – nu worden ze daarop afgerekend. Dat krijg je er van als dat je verdienmodel is. Basta.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond