Deel dit artikel
-

VW’s Uber-kloon live in tweede stad

Na de eerste commerciële verkenningen in Hannover neemt VW Group zijn taxidienst Moia nu ook in Hamburg in bedrijf. Honderden elektrische taxibusjes stoppen op afroep-per-app en brengen de passagier richting eindbestemming.

Bewoners van de Duitse hanzestad kunnen van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds een stedelijke pendelbus bestellen. Die stopt niet recht voor de deur, maar op een nabijgelegen punt op een doorgaande route. Zo blijft de doorstroming van de Moia’s op gang. De busjes bieden geen privé vervoer. Het gaat om gedeelde ritten die ongeveer vijf euro per strakke kosten.

Bij de ingebruikname gisteren waren er al honderd bemande voertuigen op de weg. Tegen het einde van het jaar moeten dat er vijfhonderd zijn.

Een groot deel van de investering wordt gedaan voor VW Group. De operaties en het aanpalende onderzoek vindt plaats met lokale gemeentes en de universiteiten van München en Karlsruhe. Het doel is om zicht te krijgen op de gebruikspatronen en hoe de gemeente daar zijn mobiliteitsbeleid op moet aanpassen.

De start-up is actief op zowel en consumenten- als de zakelijke markt. Voor bedrijven verzorgt het bijvoorbeeld pendeldiensten tijdens de spits.

De verdere uitrol van Moia in Duitsland laat zien dat nieuwe vervoersmodaliteit doordringen in vervoer tussen en binnen steden. Flixbus kocht Eurolines en Blablacar kocht Ouibus voor intercityvervoer en Car2Go en DriveNow fuseren hun activiteiten om te concurreren met Uber-achtige lokale vervoersdiensten.

Moia’s site verraadt de internationale ambities van het bedrijf. Inwoners van andere EU-lidstaten dan Duitsland kunnen de app al downloaden. Dat geeft het bedrijf een idee van de spreiding van de interesse, de potentiële marktvraag. Het hardop uitgesproken doel van de Duitsers is ‘een wereldleidend mobiliteitsbedrijf’ te bouwen in de loop naar 2025.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond