Deel dit artikel
-

Wereld Natuur Fonds lanceert voice-app

Het Wereld Natuur Fonds is bezig met een digitale transitie en werkt niet meer campagnegestuurd, maar zoekt permanent contact met belangstellenden. Daarom lanceert het onder andere een voice-app.

De nieuwe voice-app richt zich specifiek op kinderen en jonge gezinnen en draait op het platform van Google. Het commando “Hey Google, praat met Wereld Natuur Fonds” roept een voice-app op die eigenlijk uit drie apps bestaat, zo legt Menno Zevenbergen uit. Hij was vanuit Animalvoice.io verantwoordelijk voor de bouw.

“Het blijkt dat kinderen en jonge ouders voornamelijk vragen om spelletjes, verhalen en diergeluiden. Google Assistent heeft inmiddels een brede dekking in Nederlandse huishoudens Als gezin of met vriendjes biedt de app een gelegenheid om met de materie van het Wereld Natuur Fonds bezig te zijn.”

Ter validatie en voor inspiratie wijst Zevenbergen naar de voice-app van Donald Duck. Die heeft anderhalfjaar na lancering maandelijks honderdduizend gebruikers.

Paul Zevenboom, hoofd Digitaal van Wereld Natuur Fonds, licht toe: “We hebben doelgroepen van 5 tot 95 jaar oud en we bevinden ons in een wereld die snel verandert. Vanuit de oude organisatievorm konden we daar niet op aanhaken. We werkten campagnegestuurd. Als je snel wil acteren naar buiten, dan moet je intern ook anders gaan werken. Daarom werken we nu met doelgroepteams om ons hele complexe verhaal opgehakt in kleine stukjes te vertellen.”

“Digitaal zijn we van push naar pull gegaan, van campagne- naar verhaalgestuurd. In plaats van dat mensen naar ons toe moeten komen, gaan we naar de kanalen waar zij zich bevinden.”

Alle kanalen van het WNF worden daarvoor ingezet. Van magazine tot site, social kanalen en e-mail. Van daaruit wordt op de voice-app gewezen. Die bevat verhalen die worden voorgelezen door ambassadeurs als Tess Milne, Humberto Tan, Lieke van Lexmond, Art Rooijackers en André Kuipers, maar ook spelletjes.

De derde ingebouwde ‘app’ zijn de dadelijks wisselde wereldvragen. Daarmee kan de organisatie ook inhaken op actuele ontwikkelingen.

Zevenbergen: “Deze maanden willen we leren wat aanslaat om op door te bouwen.”

In de eerste tien dagen na de lancering vonden er gemiddeld acht interacties per gesprek plaats en heeft gemiddeld 1,7 sessies per dag. “De returnrate is hoog.” De voice-app staat op positie vijf à zes in de organische game-intent ranking van Google Assistant.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond