Zoomin wil zich minder richten op de Benelux

Zoomin wil zich minder op lokale markten richten. Het videobedrijf realiseert veel meer omzet elders dan in de Benelux.

‘In die (andere) landen bestaat minder weerstand tegen het concept van geïntegreerde content en de mediapartijen daar slagen er beter in hun cultuur en taal te beschermen tegen de Amerikaanse overmacht, onder andere door wel samen te werken,’ schrijft CEO Jan Riemens in een toelichting op de nieuwe strategie.

Er worden meer mensen aangenomen in de focuslanden en minder op het hoofdkantoor. Ook de Benelux zal voortaan centraal worden gemanaged. Daardoor moeten enkele nensen verdwijnen.

Dit alles neemt niet weg dat Zoomin het huidige hoofdkantoor aan de Hoogte Kadijk te krap vindt geworden. Deze zomer zullen de 125 medewerkers in Amsterdam verhuizen naar een passend nieuwbouwpand met een duidelijke Gen Z look & feel in de Amsterdamse Houthavens.

Zoomin zal zich de komende tijd ook meer richten op Facebook. In januari was Zoomin.TV naar eigen zeggen de op vijf na grootste uitgever op Facebook wereldwijd met 1,2 miljard impressies. Op YouTube haalt Zoomin.TV 1 miljard impressies per maand.

De relatie met de platforms blijft volgens Riemens moeizaam. Vorig jaar werd het bedrijf geconfronteerd met een advertentieboycot bij YouTube als gevolg van een ruzie met een Britse partner. Daardoor gingen ‘miljoenen euro’s aan omzet’ verloren.

1 Reactie

Een grote leugen. Er zijn geen kantoren in het buitenland. Dat wordt gewoon allemaal doorverbonden naar het kantoor in Amsterdam.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug