Deel dit artikel
-

Zuid-Holland wil koploper slimme maakindustrie worden

De provincie Zuid-Holland heeft een actieplan opgesteld voor Smart Industry. Smart Industry gebruikt ICT en internet om slimme producten duurzaam en kosteneffectief te produceren en op nieuwe manieren te verkopen. De producten zijn vaak aan het internet verbonden, genereren waardevolle data en kunnen gepersonaliseerd zijn.

ICT en internet veranderen producten, productieprocessen en verdienmodellen van bedrijven radicaal. De datastromen die worden gegenereerd door slimme producten, creëren volgens het plan nieuwe kansen. De productie is flexibel en volledig geautomatiseerd. En de verkoop gaat vaak via nieuwe verdienmodellen zoals volgens een pay-per-use model.

Met 14.900 bedrijven is de sector HighTech Systemen en Materialen in Zuid-Holland groter in aantal dan in elke andere provincies. Ook is er een flinke groep van ‘first tier suppliers’ die complete modules of deelsystemen leveren. Veel bedrijven in de provincie zijn van oudsher gewend hun eigen bonen te doppen, ook als het gaat om onderzoek en productie.

Ondanks de vorming van twee delta’s, The Hague Security Delta en de Medical Delta, laat de onderlinge samenwerking van bedrijven te wensen over. Veel sectoren hebben hun eigen R&D-knooppunt, zoals het Bio Science Park in Leiden, de Demokwekerij Honselersdijk en ESA Estec.

De nieuwere knooppunten, zoals de RDM Campus, Duurzaamheidsfabriek Dordrecht en het High Tech Centre Delft (in oprichting), staan anders in de wereld. Zij kijken over sectoren heen naar alle hightech en ICT-bedrijven. Ook stimuleren zij de interactie tussen bedrijven en scholen en tussen bedrijven onderling. In potentie is er een zeer goede voedingsbodem voor innovatie.

Smart Industry moet dan ook staan voor de vervlechting van maakindustrie, ICT- en dienstensector gericht op het bieden van maatwerkoplossingen. De netwerkeconomie van ‘smart industries’ bestaat uit steeds wisselende combinaties van bedrijven, kennisinstellingen en regio’s die in nauwe samenwerking steeds nieuwe producten in de markt zetten. Dat vergt verregaande digitalisering en verweving van apparatuur en organisaties (Internet of things), waardoor nieuwe manieren van produceren, 3D-printing en nieuwe zakelijke modellen ontstaan.

De afgelopen periode hebben zes organisaties in de regio Zuid-Holland samengewerkt aan het opstellen van een regionale actieagenda. Die agenda bevat vijftien concrete actieplannen op het gebied van scholing, nieuwe producten, advisering en kennisuitwisseling en plannen voor fieldlabs over actuele thema’s zoals automatisering in de tuinbouw en digitalisering in de zorg.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond