-

Audio als next step AR

Bose lanceerde onlangs Bose AR, zijn augmented reality-platform dat alleen gebruikmaakt van audio. Een aardige gimmick of serious business?

De opmars van AR – met visuele toepassingen als Facebook Camera Effect, Snapchat Lens en Apple’s ARKit – wordt vooral gedreven door de technologie en beschikbaarheid van de smartphone. Andere initiatieven, zoals Google Glass en Intels Vaunt stierven in schoonheid. Dat Bose nu de stap neemt om met een eigen bril te komen, lijkt dan ook opmerkelijk.

In hun wearable combineren ze speakers, een microfoon en sensors die GPS, hoofdbeweging en aanraking meten om precies te bepalen waar je naar kijkt en dus welk geluid relevant is. Om zo audio-informatie en ervaringen toe te voegen aan de werkelijkheid. Denk aan muziek bij het standbeeld van André Hazes in de Jordaan of reviews van Tripadvisor als je voor een restaurant staat. Een technologie die bovendien compact is, er komt immers geen scherm aan te pas. En zodoende past in een zonnebril, koptelefoon of motorhelm.

Killer-features
De combinatie audio en locatie is natuurlijk niet nieuw. Elk museum heeft immers een audiotour, Google Maps navigeert je pratend en ook AR-hit Pokémon Go speelt ermee. In tegenstelling tot bij AR heeft audio bij Virtual Reality bovendien al veel langer een cruciale rol. Niet alleen omdat het de impact vergroot, maar ook omdat het stuurt. Hoor je een paard links van je, dan kijk je naar links. Ons brein combineert beeld en geluid om te bevestigen dat wat we zien of horen klopt. Toch is het visuele aspect altijd dominant geweest binnen AR/VR.

Bose draait dit om. Audio is, vanuit AR perspectief, immers een stuk minder opdringerig dan beeld. Informatie kan subtiel in je oor worden gefluisterd terwijl je gewoon om je heen blijft kijken. Dit subtiele karakter, zowel in gebruik als hardware, maakt het veel makkelijker en sociaal acceptabel in real-life. Hang hier een breed platform van apps en data achter en de mogelijkheden zijn in principe eindeloos. En vooral veel sneller toepasbaar. De killer-features zullen dan ongetwijfeld de tolk zijn en de koppelingen met Alexa en Google Home.

Ray-Ban
Toch zal het succes niet zitten in het geluid an sich. Dat is Bose’s vak en dat hebben ze ook begrepen. Belangrijker is dat er vijftig miljoen dollar is vrijgemaakt voor het optuigen van een ecosysteem. Waarbij het echte succes zal zitten bij contentpartners als Yelp, TuneIN en vooral ook potentiële hardwarepartners. Lifestyle-merken als Ray-Ban en Warby Parker die de technologie uiteindelijk aantrekkelijk moeten verpakken. Want pas als we de technologie niet meer zien, zal AR echt succesvol worden.

* Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#165).

Beeld: Surian Soosay (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond