-

SXSW: Bose presenteert nieuwe blik op AR: geen beeld, maar geluid

Op SXSW pakt Bose groots uit met een eigen huis op de populaire Rainey Street. Zij lanceren hier de prototype Bose AR bril, en niemand had het zien aankomen. Bose is immers meer bekend van het geluid dan van beeld. Laat dat nou precies zijn wat ze leveren.

Het is eigenlijk een gewone bril, het enige dat Bose heeft toegevoegd is een paar sensoren om precies te meten waar je naar kijkt, een microfoon, een paar speakers in de pootjes die geluid in je oren projecteert, en een bluetooth verbinding met je telefoon. Er komt geen scherm aan te pas. Het verschil met een normale bril is nauwelijks te merken. Je ogen en oren blijven volkomen vrij, dus je kan normaal met andere mensen omgaan, praten, etc. Maar als de speakers geluid maken – een berichtje, een telefoongesprek, muziek – dan klinkt het ineens alsof je een prima koptelefoon op hebt: zonder dat iemand anders iets in de gaten heeft. En omdat de bril nauwkeurig weet waar je bent en in welke richting je kijkt, kan hij ook route-info of informatie over hetgeen waar je naar kijkt geven. Dit alles met ondersteuning van je telefoon die gewoon in je zak kan blijven.

Ik heb hem zelf geprobeerd, en het is verrassend hoe goed het werkt, en hoe onopvallend het is. En dat is wat het zo bijzonder maakt: om succesvol te zijn moet AR volledig uit beeld verdwijnen: op dit punt slaagt Bose waar Google Glass, Hololens en Magic Leap faalden. De bediening is ook subtiel: geen taps of swipes met een hand bij je gezicht, maar een klein knikje met je hoofd is genoeg.

Voor de goede orde: het is geen one-off product, het is een compleet platform: Bose heeft 50 miljoen dollar vrijgemaakt voor AR-developers en meldt al partnerships met Yelp, TripAdvisor, Strava en TuneIn. Santiago Carvajal, category business manager bij Bose, noemt bedrijven als Ray-Ban en Warby Parker als potentiële hardware-partners: ‘We zijn in gesprek met een aantal draagbare hardwarefabrikanten, maar er zijn nog geen deals gesloten.’ Bose wil haar AR in zoveel mogelijk soorten apparaten laten plaatsen. Van fietshelmen en brillen op sterkte tot oordopjes en koptelefoons.

Een van de killer-apps is ongetwijfeld de tolk: alle componenten zijn met deze bril beschikbaar en Google heeft met de lancering van de Pixel Buds ( vanaf 1:14) al laten zien hoe goed dit werkt. Datzelfde, maar dan veel subtieler met een bril je gewoon continue draagt lijkt mij geweldig, ik kan niet wachten.

“Any sufficiently advanced technology is invisible”, zei Harry Shum, director of Microsoft Research. Dit is precies wat in rap tempo overal gebeurt; we hadden al smart assistants als Amazon Alexa, spraakbesturing in je auto, en straks dus wellicht ook verstopt in je bril. Zodat we ook af en toe niet op een scherm hoeven te kijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond