-

Banken kunnen voorzien in de behoefte aan een overkoepelende digitale identiteit

Eén voordeur is gemakkelijker te beveiligen dan tien, maar een beperkt aanbod aan contactopties gaat ten koste van de klantvriendelijkheid. En tegenwoordig is klantvriendelijkheid en gebruikersgemak ontzettend belangrijk, dus dat is vanuit competitief oogpunt natuurlijk niet best. Het limiteren van communicatiekanalen is daarom een old school gedachte.

‘Er is behoefte aan een slimmere en verfijndere methode van digitale identiteit’, vertelde fintech-expert Dave Birch onlangs. Hier sluit ik me volledig bij aan. De conclusie die online bank Bunq uit deze les getrokken heeft is dat hoe minder kanalen er beschikbaar zijn, hoe minder kwetsbaar het bedrijf en de klant zijn voor fraude. Met als gevolg dat Bunq alleen via de app bereikbaar is, maar dat lijkt een achterhaalde gedachte.

Eén overkoepelende identiteit

De oplossing? Creëer gerust meerdere communicatiekanalen voor de klant om te communiceren met de bank, maar consolideer de beveiliging ervan in één overkoepelende identiteit en authentiseer die op een gebruikersvriendelijke manier. Het is met PSD2 namelijk mogelijk om accounts voor verschillende apps en webshops te linken aan de bankrekening van de consument. Zo kan de consument met een klik op de knop inloggen met dezelfde methode die hij gebruikt om zich te identificeren bij zijn bank. Dit verkleint het aantal gebruikersnamen en wachtwoorden enorm. Kortom, gebruikersvriendelijkheid en veiligheid gaan prima hand in hand.

Een voorbeeld van zo’n overkoepelende identiteit is iDIN, een online identificatietool opgezet door Betaalvereniging Nederland en veel Nederlandse banken. Door je als bank of webshop aan te sluiten bij iDIN of een gelijksoortig initiatief, kunnen consumenten met hun bankinformatie op alle aangesloten platformen veilig inloggen.  

In mijn optiek hebben banken met het introduceren van een breder toepasbare digitale identiteit zoals iDIN een uitgelezen kans gegrepen. Om een succesvolle overkoepelende digitale identiteit te maken, is het belangrijk dat deze door een partij beheerd wordt die consumenten volledig vertrouwen. Als consumenten mochten kiezen, zouden ze dan een tech-gigant zoals Apple, een kleine fintech start-up of een bank het meest vertrouwen met hun digitale identiteit? We weten dat banken in Nederland op het gebied van vertrouwen nog steeds een voorsprong hebben als het gaat om consumentvertrouwen. Het is belangrijk om daar gehoor aan te geven en op te zinspelen.

Vertrouwenspositie banken

Consumenten kunnen met een overkoepelende online identiteit verschillende voordelen genieten: fraude wordt moeilijker omdat afwijkende inlogprocedures meteen opvallen, inloggen is op iedere website even gebruiksvriendelijk en snel én het is op die manier mogelijk om de toegang van derden tot de online identiteit centraal te beheren. Bovendien behouden banken met deze nieuwe functie een competitief voordeel. Met de verschuivingen in de betaalmarkt en de intrede van nieuwe innovatieve spelers op de betaalmarkt, is de centrale rol van banken in onze financiële handel en wandel niet meer vanzelfsprekend. Door te blijven innoveren op het gebied van digitale identiteit en authenticatie, versterken banken hun vertrouwenspositie in de markt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond