-

Voor cross border commerce zijn belangrijkste verkiezingen pas volgend jaar

Voor de Nederlandse e-commercesector ontstaan er, denk ik, maar weinig verschuivingen door de verkiezing van Trump. Op het gebied van cross border e-commerce vinden Nederlandse consumenten toch gemakkelijker de weg naar China (23% van de cross-border bestedingen vanuit Nederland), Duitsland (16%) en het Verenigd Koninkrijk (15%) dan naar Amazon & co (12%). De Nederlandse cross border consument krijgt hier dus weinig van mee.

Machtsverschuiving in Europa

Nee, wat mij betreft is 2017 pas echt een belangrijk verkiezingsjaar voor de Nederlandse webwinkels en cross border e-commerce. Naast onze eigen Tweede Kamerverkiezingen in maart staan namelijk ook de verkiezingen in Frankrijk (april/mei) en Duitsland (september) op de planning. Nu het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie gaat verlaten, komt de machtsbalans steeds meer op de as Berlijn-Parijs te liggen. Verschuivingen van macht in Frankrijk en Duitsland hebben dus veel meer verstrekkende gevolgen voor het Europese, en daarmee Nederlandse, webwinkellandschap.

Een sterke Europese Unie zorgt voor een goed online handelsklimaat; met Ecommerce Europe, de Europese webwinkelassociatie waar Thuiswinkel.org lid van is, zijn we druk bezig om de Europese Digital Single Market te voltooien. Dit zou betekenen dat consumenten uit de EU eenvoudig online in andere lidstaten kunnen shoppen, omdat de grootste obstakels zoals verschillen in regelgeving en belasting dan grotendeels zijn weggenomen.

Lange weg te gaan

Het Europees Parlement heeft al aangegeven dat de komst van de Digital Single Market essentieel is. Maar voordat deze kan worden voltooid, is er nog een lange weg te gaan. Zo moeten er belangrijke beslissingen worden genomen over netelige kwesties als het verbod op geoblocking, nieuwe regels voor de online verkoop van digitale content en het belang van privacy. Moeten webwinkels verplicht worden om in elke lidstaat te kunnen leveren? Hoe lang wordt de garantietermijn voor digitale inhoud? En hoe kan de bescherming van de privacy van consumenten worden verbeterd zonder dat de gebruiksvriendelijkheid in het geding komt? Belangrijke vragen waar Europa zich de komende tijd over moet buigen.

Het probleem hierbij is dat de hierboven genoemde verkiezingen van grote invloed kunnen zijn op deze belangrijke beslismomenten voor de Digital Single Market. Daarom is het nog maar de vraag of en hoe snel de obstakels voor cross-border e-commerce binnen Europa weggenomen kunnen worden.

Waar ik me zorgen over maak

Als we één conclusie uit de Brexit en de verkiezing van Trump kunnen trekken, dan is het dat de politieke polarisatie door blijft zetten. Ontevreden burgers laten hun ongenoegen blijken via hun stem en kiezen voor partijen die zich afzetten tegen de politieke elite. Zo beloven Geert Wilders en Marine Le Pen dat zij hun landen ook uit de EU halen als zij het voor het zeggen krijgen. Gezien de huidige onvrede over bijvoorbeeld de economische situatie en het immigrantenprobleem, kunnen zij waarschijnlijk rekenen op de steun van vele kiezers.

En deze ontwikkeling baart mij best wel zorgen, want als de Europese Unie langzaam maar zeker af blijft brokkelen, raakt een Digital Single Market ook steeds verder uit zicht. Hiermee blijven de verschillen tussen de landen intact, waardoor de drempels om over de grens je producten aan te bieden of juist te kopen niet worden weggenomen maar eerder worden verhoogd. Zeker in een relatief kleine en verzadigde e-commercemarkt als Nederland is internationaal (ver)kopen van cruciaal belang. Het is dus zaak dat we de samenwerking met en binnen Europa continu blijven verbeteren.

trump_accepts_nomination

Er spelen komend jaar dus belangrijkere zaken voor de Nederlandse e-commercesector dan de inauguratie van Donald Trump. Al blijft het natuurlijk wel cruciaal dat hij in zijn nieuwe rol verstandige beslissingen neemt bij het aanpakken van de werkloosheid, en webwinkels niet als bedreiging maar eerder als een kans ziet bij het creëren van meer werkgelegenheid. Het zou zonde zijn als hij met zijn beleid de online innovatie af gaat remmen. Zijn nachtelijke Twitter-activiteiten laten in ieder geval zien dat hij zich openstelt voor de mogelijkheden die internet te bieden heeft. Al zou het in dat geval wel fijn zijn als hij dan ook een paar webshops bezoekt…

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Thuiswinkel.org

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond