-

Nederlands MKB in de top in Europa als het gaat om export

Het Nederlandse MKB is behoorlijk internationaal georiënteerd. Het overgrote deel exporteert naar het buitenland en een aanzienlijk deelt haalt meer dan de helft van de omzet uit het buitenland. Wie niet exporteert noemt verschillende belemmeringen, waaronder onbekendheid met andere culturen.

Het Nederlandse MKB dat goederen exporteert doet goede zaken: maar liefst 64 procent haalt meer dan de helft van zijn omzet uit het buitenland. Voor het Europese MKB ligt dat percentage op 49 procent. Naast een hogere omzet levert export ook andere positieve zaken op: zo is het een aanjager van digitale transformatie, innovatie en een breder productaanbod.

Dat blijkt uit het exportonderzoek van Alibaba, waaraan meer dan 9000 Europese bedrijven deelnamen die goederen verkopen, variërend van grote bedrijven tot het MKB. Export helpt Nederlandse bedrijven economische uitdagingen te doorstaan. Het helpt hen te groeien, innovatiever te zijn en vooruitgang te boeken met digitalisering. In mijn rol bij Alibaba help ik duizenden Europese bedrijven met de technologie, expertise en logistieke infrastructuur om wereldwijd te exporteren.

Europese bedrijven omarmen exportmogelijkheden

Uit het rapport, waarvoor bedrijven uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Italië, België, Duitsland, Zweden en Denemarken werden ondervraagd, blijkt dat de Europese exportactiviteit een hoge vlucht neemt: 80 procent van de ondervraagde bedrijven exporteert momenteel. Voor het Europese MKB ligt dat percentage op 77 procent en voor het MKB in Nederland op 69 procent. Van de ondervraagde MKB’ers in Nederland voorziet 67 procent een groei van de export in het komende jaar. 29 procent voorziet zelfs dat de export significant zal groeien.

Alibaba.com, een B2B e-commerce platform, begon in 2021 met het bijstaan van Nederlandse bedrijven. Als verkoper op het platform kunnen bedrijven hun producten over de hele wereld exporteren: Alibaba.com zit in meer dan 190 landen en bereikt wereldwijd meer dan 40 miljoen kopers. Het belangrijkste voor bedrijven die willen verkopen op digitale platforms is: hoe past e-commerce in de organisatiestructuur? Het is niet alleen een kwestie van welke producten te verkopen, factoren als competentie en capaciteit binnen de organisatie zijn eveneens belangrijk. Hebben ze al ervaring met export? Kunnen ze snel reageren op een verzoe? Dat speelt allemaal een rol.

Het is daarnaast van cruciaal belang dat een bedrijf producten heeft waar op het platform vraag naar is. Dus om de kans op succes te vergroten, is een eerste analyse vooraf van de productcategorieën van het Nederlandse bedrijf op Alibaba cruciaal. We zien bijvoorbeeld onzettend veel tractie in de food-categorie. De Nederlandse bedrijven die meededen aan het onderzoek exporteren met name naar de Europese Unie (23 procent) en Europa buiten de EU (18 procent), maar ook Oceanië staat hoog op de lijst (16 procent). Daarnaast exporteer 16 procent van de Nederlandse bedrijven naar China.

Export stimuleert digitalisering, innovatie en productaanbod

Op het gebied van digitalisering heeft het bedrijfsleven nog wat in te halen: 38 procent van alle onderzochte bedrijven zegt volledig gedigitaliseerd te zijn. Er zijn verschillen tussen landen te constateren: in Nederland is 34 procent van de bedrijven volledig gedigitaliseerd, terwijl dat in Italië bijvoorbeeld 45 procent is. De deelnemers zeggen digitalisering te zien als een belangrijke manier om uit te breiden.

Online marktplaatsen blijken ook een goede manier om de export te stimuleren: eigenaren van zowel grote als kleine bedrijven zeggen dat deze helpen om nieuwe markten aan te boren. Ook zijn online marktplaatsen handig in verband met voorraadplanning. Bovendien verklaart een derde van de bedrijven dat ze meer marktinzicht hebben gekregen, hun productaanbod hebben uitgebreid en hun marketingkosten hebben verlaagd. Van alle ondervraagde Europese bedrijven werkt 61 procent met een online marktplaats (MKB 56 procent). In Nederland doet 46 procent dat (45 procent MKB). In België werkt 75 procent van het MKB met een online marktplaats, tegenover 78 procent van alle Belgische bedrijven in het onderzoek.

Exportbelemmeringen

Het rapport belicht ook de belemmeringen: waarom exporteert 23 procent van het Europees MKB momenteel niet? Problemen in verband met de toeleveringsketen en logistiek worden door het Europese MKB als grootste obstakel genoemd (20 procent), gevolgd door een gebrek aan cultureel bewustzijn/bekendheid met overzeese markten (19 procent), meer papierwerk en bureaucratie (19 procent), niet altijd voldoende productiecapaciteit (18 procent), prijsconcurrentie (18 procent), gebrek aan beschikbaarheid van producten of grondstoffen (18 procent) en politieke onzekerheid (18 procent).

Meer dan een op de vijf Nederlandse en Belgische bedrijven noemt een gebrek aan cultureel bewustzijn en/of bekendheid met overzeese markten als de grootste belemmering, evenals onvoldoende beschikbaarheid van producten. Desondanks zien we een sterke en groeiende vraag vanuit de hele wereld naar Nederlandse producten. Op dat gebied is dus nog een wereld te winnen.

Over de auteur: Roland Palmer is General manager Benelux, Verenigd Koninkrijk en Scandinavië bij de Alibaba Group.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond