-

Digitalisering: de onderwerpen die ook de ‘gewone’ retailer niet moet laten liggen

Het is geen nieuws dat digitalisering voor steeds meer ‘gewone’ retailers steeds belangrijker wordt. Dit zijn de onderwerpen die wat mij betreft voorrang hebben: hyperautomation, het integreren van verschillende applicaties, en voorsprong houden met goede bezorging of een eigen app.

Het is inmiddels van alle kanten duidelijk dat gedurende de coronapandemie (en in het bijzonder tijdens het eerste jaar van deze crisis) de digitalisering bij veel bedrijven in een stroomversnelling terecht is gekomen. Zo komt uit onderzoek van consultancybedrijf McKinsey naar voren dat in 2020 in één jaar net zoveel werk is verzet door bedrijven om te digitaliseren als wat ze normaal gesproken in zeven jaar zouden doen.

Uit ons eigen onderzoek onder 2.000 bedrijven in de EMEA-regio (Europa, het Midden Oosten en Afrika) blijkt daarnaast dat de vraag naar e-commerce-integratiemogelijkheden het afgelopen jaar met maar liefst 99% is toegenomen. Dat alles om in te spelen op de toenemende vraag naar online shoppen. De snelheid waarmee je als retailer of bedrijf dat verbonden is aan de retailsector inspeelt op de wensen van je klanten zal volgens mij cruciaal worden in de komende jaren. Hyperautomation gaat daarin een belangrijke rol spelen.

De rol van hyperautomation

Om je klanten een optimale ervaring te bieden moet je naar mijn mening bereid zijn te investeren in hyperautomation. Bij hyperautomation automatiseer je in korte tijd heel veel bedrijfsprocessen. Door als retailer hyperautomation toe te passen, blijf je voorop lopen en kun je inspelen op de vraag van de klant, die steeds grilliger en onvoorspelbaarder wordt. Steeds meer bedrijven zijn zich daarom bewust van de noodzaak van automatisering en integratie. Zo geeft 34% van de Amerikaanse CIO’s aan te willen investeren in integratietechnologieën, API’s en API-infrastructuren. In ons eigen onderzoek geeft 64% van de bedrijven aan dat hyperautomation daarin een prioriteit is.

Wat ik nog veel zie is dat organisaties een digitaal landschap hebben dat uit verschillende applicaties en technologieën bestaat. Microsoft verwacht dat er in 2025 meer dan 350.000 applicaties bestaan. Om deze applicaties met elkaar te laten communiceren en te integreren wordt er vaak nog sterk geleund op custom coding, wat leidt tot vele losse verbindingen tussen alle applicaties. Het risico daarvan is dat zodra er iets verandert bij één applicatie, bijvoorbeeld door een update, de kans groot is dat er fouten ontstaan en dat de custom coding aangepast moet worden om de communicatie te herstellen.

Losse verbindingen laten samenkomen

Een van de oplossingen is om in plaats van losse verbindingen creëren voor je integraties, een platform te gebruiken waarin al die verbindingen samenkomen. Op deze manier kunnen eenvoudig nieuwe applicaties worden toegevoegd aan je digitale landschap, zonder dat het landschap wordt verstoord en niet meer naar behoren functioneert.

Stel dat je SAP of Salesforce gebruikt en daarin een aantal voor jouw organisatie cruciale functionaliteiten mist. Je kunt hopen dat de softwareleverancier een dergelijke oplossing op de markt brengt, maar dat is een onzekere factor. Je kunt ook zelf deze functionaliteit ontwikkelen en de concurrentie een stap op voor zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk om deelapplicaties te creëren die naadloos integreren met je platform. Voor deze integraties heeft het voorkeur zo min mogelijk en liefst zelfs geen code gebruikt en alles via API’s real-time te doen.

Hogere eisen e-commercebedrijven

In de digitale overgang en de toename in e-commerce zien we belangrijke ontwikkelingen en trends. Een daarvan is dat retailers zich online moeten onderscheiden. Concurreren op prijs wordt steeds lastiger. Maar je kunt nog wel concurreren door sneller te zijn dan je concurrenten. Marketplaces zijn daar een goed voorbeeld van: als je bij bepaalde marketplaces voor 12 uur bestelt kun je klanten het nog dezelfde dag in huis hebben.

In dat geval moet wel je toevoerketen op orde zijn, anders heb je als retailer een groot probleem. Een van de markten waarin ik veel beweging zien is bij zogenoemde third-party logistics. Bedrijven zoals PostNL en FedEx bieden retailers oplossingen om vanuit hun eigen online omgeving direct orders af te laten vangen en te verwerken. Op deze manier bieden deze van oudsher traditionelere partijen steeds meer digitale diensten.

Ook zien veel retailers het bezoek aan de fysieke winkels nog altijd dalen en vragen ze zich af hoe ze mensen terug naar hun winkel kunnen krijgen. Met apps kun je klanten een unieke ervaring bieden wanneer ze naar je winkel komen, bijvoorbeeld een bepaalde beleving of voordeel omdat ze de app gebruiken. Ik verwacht dat deze markt de komende jaren een vlucht gaat nemen, mede omdat het steeds eenvoudiger wordt om dit soort apps te lanceren. Je kunt nu al binnen een à twee weken de app in de lucht hebben. Daardoor zijn de aanloopkosten relatief laag en kun je snel inspelen op bepaalde activiteiten en initiatieven in en om je winkel.

Over de auteur: Joost De Bot is Vice president & general manager EMEA bij Jitterbit.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond