-

Gezocht: Tesla voor de Nederlandse zorg

Nederlandse zorgverleners zijn van hoog niveau. Toch is er niemand die alle data van patiënten gebruikt. Van onze genen tot onze lifestyle; nog te vaak mist essentiële informatie omdat enkel wordt gekeken naar het moment dat een patiënt daadwerkelijk onder behandeling is. We zitten gevangen in een ineffectief proces dat door de alsmaar complexer wordende techniek ook nog eens onevenredig kostbaar wordt. 

Bill Evans van IBM Watson Health vertelde onlangs op de Web Summit dat minder dan tien procent van de beschikbare data van een patiënt wordt gebruikt bij een zorgvraag. Per jaar genereert de zorg zeven (!) miljoen onderzoeksdocumenten, in rauwe vorm een onbevattelijke hoeveelheid informatie. Echter sluit van al deze informatie in de huidige zorgketen praktisch niets op elkaar aan. Er wordt wereldwijd zelfs geschat dat 30 procent van alle zorg pure verspilling is.

Maar waren we niet allemaal druk in de weer met een elektronisch patiëntendossier als oplossing voor deze mismatch? Geconcludeerd moet worden dat de jarenlange voortslepende situatie rondom dit dossier leest als een slechte roman. Het had een eerste stap kunnen zijn geweest om dit probleem op te lossen. Maar is geresulteerd in een halfslachtige private oplossing die administratieve zaken regelt.

Mijn stelling is dat de Nederlandse zorg zich in een continue staat van ‘eerste hulp’ bevindt. Terwijl zorgverleners zoveel beter diagnoses en behandelplannen kunnen opstellen als ze direct inzicht hebben in het verleden van een specifieke patiënt en vergelijkbare andere patiënten. 

Ik stel voor dat we op zoek gaan naar een ‘disrupter’ die de zorg kan redden. Precies zoals autofabrikant Tesla heilige huisjes omgooit in de autowereld. Jarenlang probeerden grote autofabrikanten zelfrijdende auto’s te realiseren. Tesla lukt dit veel sneller door een slimme software update op bestaande auto’s.

De laatste generatie Tesla’s is recentelijk zelfs uitgerust met een zogenaamde autopilot functie. Je Tesla rijdt op een snelweg, houdt afstand, wisselt van baan en slaat af bij de juiste afslag…uit zichzelf. Deze eerste ‘verbeterde’ Tesla’s maakten nog aardig wat fouten. Maar door een collectief zelflerende geheugen kunnen alle Tesla’s blijvend van elkaar leren, op nieuwe situaties anticiperen en worden ze steeds slimmer. 

Denk nu eens aan die gigantische ‘health’ database. Met daarin alle antwoorden op onze zorgvragen. Wat nu als deze database steeds een beetje slimmer wordt omdat het nieuwe onderzoeken, zorgvragen, resultaten en innovaties herkent, verwerkt en beschikbaar stelt. Zodat zorgverleners hun adviezen en behandelplannen daadwerkelijk naar een hoger plan kunnen trekken.

Er is hoop. Technisch gezien bestaat het equivalent van een zelflerende Tesla voor de zorg namelijk al lang. Nu nog een disrupter vinden die voorbij alle bureaucratische obstakels durft te gaan.

Mijn aanbevelingen:

  • Maak gebruik van IBM Watson Health of vergelijkbaar systeem. Het zijn de meest krachtige computers ter wereld die het collectieve geheugen van miljoenen patiënten kunnen aanspreken.
  • Begin met de integratie van de keten, verzamel deze data en leer van het collectief.
  • Maak inzicht in data een primair onderdeel van de zorg.

Stop de excuus discussies. Stel het echte belang van de patiënt voorop. De uitdaging die de zorg in Nederland moet overwinnen: van ‘eerste hulp’ naar ‘inzicht gedreven zorg’. Het kan, en het kan vandaag.

Deel dit bericht

7 Reacties

Job van der Heijden

Kijk eens naar ‘disruptor’ de virtuele zorginstelling KSYOS TeleMedisch Centrum. Deze digitale zorgverlener heeft tot doel om door de inzet van ict efficiëntere, snellere, betere en betaalbare zorg te bieden dicht bij de patiënt. Sinds 2005 is de organisatie uitgegroeid tot een landelijke virtuele zorginstelling, waarbij inmiddels meer dan 5300 huisartsen en 2500 medisch specialisten en paramedici zijn aangesloten.

lees meer hierover in een interview met UvA hoogleraar Leonard Witkamp in Computable:
https://www.computable.nl/artikel/magazine/5587039/5215853/patintcontact-via-internet-wordt-vanzelfsprekend.html#ixzz3mRoWBJ8T

Martijn Hulst

De gezondheidszorg is niet op zoek naar Tesla.

De stelling is veel te kort door de bocht en gaat volledig voorbij aan alle initiatieven die ontstaan zijn, momenteel ontstaan en zeer nabij er aankomen. Het klopt dat menig zorgorganisatie nog niet open staat voor innovatie, maar dat neemt niet weg dat tegelijkertijd vele zorgorganisaties en organisaties buiten de zorg zeer actief zijn met innovatie.

Recente analyses vanuit Nictiz en Tredition tonen al aan dat er veel gebeurt (en zelfs al mogelijk is zonder dat de zorgconsument daar direct gebruik van maakt). Ook wordt er momenteel in Nijmegen onder de vleugels van Rockstart gewerkt door een groep innovatoren aan allerlei verbeteringen. Recent nog zag we de kracht van ontwikkelingen in de zorg toen bleek dat met slechts één druppel bloed er allerlei vormen van kanker geconstateerd kunnen worden. En dat is een Nederlandse innovatie. Een jarenlang lopend initiatief als Patiëntslikeme heeft al aangetoond dat het delen van data (collectief geheugen) tot grote stappen in medisch onderzoek en behandeling leidt. En momenteel is een hele groep Nederlanders aanwezig op een groots vooruitstrevend medisch congres xMed.

En zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.

Kortom, het is hier veel te simpel gesteld. Als er iets is wat de zorg kan doen is vooral te leren van wat er overal al gebeurt en dit incorperen binnen de bestaande organisaties en processen, waar zoals een patiënt in een focusgroep van ons mooi zei ‘de basis mee op orde komt’.

Juist geen Tesla, maar om in de sfeer van een auto te blijven: de zorg moet vooral af van het wiel opnieuw uit te vinden en zich te veel te laten leiden door het addagium van disruptie.

David

Pas op wat je wenst want het zou zomaar uit kunnen komen.
Tesla….. een geldverslindend monster zonder toekomst. De basis klopt niet. 500kg zware mileuvernietigende accu’s meezeulen die slechst 1000 cycli meegaan (in het gunstigste geval)
Een autopilot die met veel te weinig inkomende parameters werkt en dus nooit veilig zal zijn. En zo zijn er nog tientallen redenen waarom het simpelweg niets kan worden.
Dus… laten we voor de zorg maar een ander voorbeeld kiezen…

Z.Eur

He!
Wat is dit nou voor gesponsorde content?

Om ons IBM’s Watson op te dringen terwijl IBM op dat gebied eigenlijk helemaal geen vooruitgang weet te boeken behalve dan als een bronstige brulaap haard vanuit de boomtop te brullen hoe fantastisch hun product dan wel niet is?
Juist voor dit soort zaken is Watson helemaal niet geschikt.
Want er is helemaal geen kunstmatige supercomputer intelligentie nodig om wat data te beheren.
Tenzij je in de watten gelegd wordt op een fancy seminar van IBM tijdens een leuke gratis lunch,
trappen weinig mensen meer in de verkooppraatjes van IBM.

Gijs Vroom

@Z.Eur
Het is geen gesponsorde content hoor. We hebben daarvoor een aparte rubriek en dan staat er duidelijk SPONSORED boven.

Overigens jammer dat je niet met je eigen naam de comment plaatst. Wat is dat toch? Waarom durven mensen niet openlijk met op zich een prima mening te plaatsen? Iets te vrezen van IBM?

Daarnaast mag je commentaar natuurlijk wel wat inhoudelijker zijn. Waarom is Watson niet geschikt? Leg eens uit? Heb je voorbeelden? En de alternatieven die je noemt – waar bestaan die uit? Werken die net zo goed of beter? Waar blijkt dat uit? Zijn er publicaties?

Olchert Vels

Jammer dat Max Pinas niet reageert op de reacties. Benieuwd naar zijn respons.

Max Pinas

Ik heb zelf met verdriet de afgelopen weken aan den lijve moeten ondervinden hoe de zorg werkt in Nederland. Het was de reden dat ik niet eerder heb gereageerd: ik was / zat / sliep in het ziekenhuis. Voor een geliefde. En helaas sprak deze ervaring boekdelen over de absolute noodzaak dat er iets veranderd.

Want zelfs als de situatie absoluut levensbedreigend is, zijn het eilandjes. De afdelingen, ziekenhuizen, instellingen, artsen. De verpleging en artsen die ik heb ontmoet zijn absolute toppers. Maar het is telkens hetzelfde verhaal vertellen. Over diagnoses, klachten en historie. Er wordt verwacht dat je – als totale leek – zelf de regie neemt, een historie aanlegt en controleert of je niet eerder slecht hebt gereageerd op een medicijn. 

Ik vind het geweldig – zoals in bovenstaande quotes wordt aangegeven – dat vele zorgorganisaties en organisaties buiten de zorg zeer actief zijn met innovatie. En het bevestigt voor mij tegelijkertijd hoe hoog de noodzaak eigenlijk is.

Voor alle duidelijkheid; ik heb geen enkele associatie met Tesla of IBM. Wat ik geweldig vind is dat elke Tesla andere Tesla’s helpt te verbeteren. Datzelfde wil ik voor de zorg; zorgverleners gereedschappen in handen geven waarmee ze direct hun expertise optimaal kunnen benutten in plaats van elke keer opnieuw te beginnen. Het verhaal van IBM Watson Health tijdens de WebSummit triggerde wat mij al tijden opvalt en dwarszit, hoe kan het toch dat zo slecht op micro- en macroniveau gebruik wordt gemaakt van learnings en data bij patiënten.

Waarom blijft de Nederlandse zorgen hangen in een continue staat van eerste hulp? Dat sentiment blijft. Ondanks alle goede bedoelingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond