-

Het innovatieteam: de puber van de organisatie

Voor organisaties die vernieuwing en verdieping zoeken in hun businessmodel, is het relevant gebleken een innovatie dream team op te bouwen. Wie denkt even twee uurtjes per week een team “op innovatie in te zetten” komt bedrogen uit.

Binnen een corporate omgeving is de druk om te presteren op lopende projecten hoog, gewoonten zijn ingesleten op processen en werkwijzen en tijd voor innovatie komt snel op de twee plaats. Innovatie als discipline vind je in alle vormen en maten binnen grotere organisaties, van een groepje enthousiastelingen, een corporate startup of venture tot een innovatielab. Een ding hebben ze gemeen, management van innovatie(teams) vergt andere dynamiek dan bij een regulier bedrijfsproces. Mocht jij verantwoordelijk zijn voor innovatie(teams) binnen je organisatie, hier vijf tips die ik ook aan een pubermoeder zou geven:

Geef ze de ruimte

Innovatieteams moeten autonoom binnen een organisatie (kunnen) acteren en ook zodanig worden gepositioneerd. Geef tijd en ruimte in de agenda en in de hoofden van teamleden om dedicated op innovatie projecten te kunnen werken. Hoe meer tijd en ruimte de teams krijgen  – eventueel ondersteund door externe ervaren resources – hoe meer betrokkenheid en daadkracht ze zullen tonen. Uiteraard is communicatie naar en samenwerking met de rest van de organisatie cruciaal voor begrip en progressie. 

Zie het als pubers die hun eigen identiteit en vrijheden claimen, wij ouders fungeren slechts als de kamerplant op de achtergrond. Zo ook bij innovatie teams, wees die kamerplant! Ga daar niet teveel bovenop zitten vanuit de organisatie en biedt ruimte en vrijheid anders worden ze nooit volwassen. 

Laat ze nieuwsgierig, gedreven zijn… en oh ja, daar horen fouten bij! 

Innovatie is anders dan de bedrijfsprocessen rondom de core business. Bij innovatietrajecten wordt meer creativiteit en open denken vereist, daar komen meer onzekerheden en onduidelijkheden bij. En ja, hier loop je dus het risico dat trajecten anders gaan dan verwacht, soms positief en soms negatief. 

Hang het bekende tegeltje “van je fouten kun je leren” boven je bureau en gebruik dit als je dagelijkse business mantra voor jezelf en je team! Innovatie kan alleen vliegen als fouten echt worden gezien om te leren, en dit ook zo wordt gevoeld door de teams. Behoed je teams voor grote, onherroepelijke fouten. Maar accepteer en evalueer naast successen ook de mislukkingen en wapen je teams met het vermogen hier sterker van te worden. Fouten en leermomenten uit de pubertijd zijn toch ook lessen voor het leven? 

Blijf ze mentaal en financieel steunen 

Innovatie kost energie en resources. Punt. En niet altijd komt deze investering (direct) terug. Punt.  Maar die investering is wel vereist om, met focus en toewijding, te ontwikkelen op innovatie. Denk aan het opstellen van een multidisciplinair team, inzetten van externe specialisten, opstellen van innovatie-strategie en executie-activiteiten, het ontwikkelen van prototypes en testen hiervan en bij succes het opschalen van de propostie. Dit kan alleen door mentale en financiële ondersteuning vanuit de corporate. En daar mag je best kritisch zijn; toetsen of de innovaties wel echt bijdragen aan de bedrijfsdoelstelling. Vragen stellen hoe en waar het deze resources worden ingezet. Vragen om een maand- of kwartaal update richting de organisatie, zodat het niet als het “clubje van de gekkigheid” wordt gezien. 

Maar belangrijk is te (h)erkennen dat innovatieteams – zoals pubers ook kleedgeld en steun bij studie en carrière nodig hebben – ondersteuning nodig hebben. En deze verdien je ook hier (ooit) dubbel en dwars terug.

Hun wereld is niet (altijd) hetzelfde als je eigen wereld

“Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.” Dan hoef je je ook niet bezig te houden met innovatie. Juist anders kijken naar je markt, je klant probleem en de oplossingen die ontwikkeld kunnen, is de wereld van innovatie. Disruptieve oplossingen zullen de revue passeren en getest moeten worden, zonder vooroordeel. Maar ook het proces om te komen van ideation tot een product is niet te vergelijken met een bestaande productielijn of service. Succesvolle innovatie teams kijken naar de lange termijn, trends en tijdgeest en de vereiste veranderingen om ook in de toekomst relevant te blijven. Respecteer deze twee werelden, verrijk je kennis en ervaring samen met je team! 

Pin ze niet vast aan de familierituelen 

Wanneer je je vasthoudt aan een wereld van KPI’s, ROI’s, strakke planningen, investeringen die worden gemeten aan de terugverdientijd en uitontwikkelde producten en services zal “innovatie” nog best wennen zijn. Natuurlijk is het geen speeltuin waar geen verantwoording genomen wordt.  Ook bij innovatieteams wordt gewerkt met planningen, milestones en worden investeringen goed overwogen. Maar tegelijkertijd is er gewoon meer onzekerheid en kunnen sommige ontwikkelingen niet altijd strak gepland worden. 

Toch weer even naar de pubers, ook zij hebben andere routes om te komen tot een oplossing. Niet per se wat jij wilt en verwacht, wel hoe het blijkbaar werkt in een puberbrein. Dus geef dat “innovatie puberbrein” ook wat slack…. 

Over de auteur: Femmie Geradts is werkzaam bij Aimforthemoon.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond