‘Pas je gebruiksvoorwaarden op je site aan’

Een aantal gebruiksvoorwaarden op je site werken juridisch niet meer, dankzij recente Europese rechtspraak. Het is dus zaak die voorwaarden nog eens kritisch door te nemen en zo nodig aan te passen. 

Ik schreef al eens over het gevecht tussen Ryanair en PR Aviation over het screenscrapen door PR Aviation. Even kort de voorgeschiedenis: op de site van Ryanair stond een database met vluchtgegevens. Die database was niet beschermd door het auteursrecht of databankenrecht. PR Aviation had voor haar site vluchtgegevens ‘geleend’ uit de database op de site van Ryanair. Daar was Ryanair niet blij mee en ze beriep zich op het volgende: om te kunnen plukken uit de Ryanair-database moest eerst een vinkje worden gezet bij “OK met de algemene voorwaarden”; zonder vinkje bleef de toegang geblokkeerd – een zogeheten click-wrapping-overeenkomst.

Die algemene voorwaarden vermeldden: “Het gebruik van geautomatiseerde systemen of software om gegevens aan deze website of de website www.bookryanair.com te onttrekken voor commerciële doeleinden (‚screen scraping’) is verboden”. Tot aan de Hoge Raad en het Europese hof toe was men kennelijk voortgehobbeld op de veronderstelling dat er iets aan te vinken viel. Het Europese hof zei: als je hebt aangevinkt dat je niet commercieel zult gebruiken, dan moet je je daar aan houden. PR Aviation was er echter achter gekomen dat in de periode waar het om ging, er helemaal geen aanvinkmogelijkheid was, maar slechts een vermelding ergens onderaan de pagina “als u verder gaat, gaat u er mee akkoord dat …” (een zogeheten browse-wrappingovereenkomst).

Wie verder leest, moet 5 euro betalen

Zo lust ik er nog wel een, dacht de rechter, ik citeer: “Ter vergelijking: wie op straat aan een muur, of in een etalage zichtbaar vanaf de openbare weg, een aanplakbiljet heeft opgehangen met een tekst waarvan de eerste regel luidt: “Wie verder leest, moet € 5,- betalen”, mag er niet zo maar op vertrouwen dat een voorbijganger die de tekst verder leest, zich heeft willen binden aan deze voorwaarde.”. Ofwel: er was geen overeenkomst, dus PR Aviation kon ook geen overeenkomst hebben geschonden.

‘browse-wrapping’ werkt niet meer

Ik zie dat veel websites nog steeds werken met het systeem van ‘browse-wrapping’. Dat werkt dus juridisch niet meer. Dus een dringende tip: als het voor jou cruciaal is dat je bezoeker zich “aan je regels houdt”, zorg dan dat de bezoeker technisch gezien met geen mogelijkheid verder kan voordat hij een vinkje heeft gezet. Zorg dat je die technische uitsluiting in die periode kunt bewijzen: als de aanvinkmogelijkheid optioneel is, kan de ander immers simpelweg zeggen: “ja leuk, je hebt zelf in je database een vinkje gezet”.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug