-

SEO teksten bestaan niet, stop met proberen

Ondernemers en marketeers dienen afscheid te nemen van het fenomeen SEO-teksten. Want een SEO tekst bestaat niet, zo simpel is het. Dit is een pragmatisch stappenplan om SEO in combinatie met tekst schrijven wél goed te verzorgen.

SEO teksten zijn luchtkastelen

Wist je dat er maandelijks ongeveer 720 keer gezocht wordt op het zoekwoord SEO teksten en 390 keer op het zoekwoord SEO teksten schrijven? (bron: SEMrush)

Het ergste moet nog komen: Er wordt nog altijd 320 keer gezocht op SEO teksten laten schrijven. Kom op mensen, we leven bijna in 2019. Dit kan echt niet meer.

Als ik bovenstaande cijfers tegenkom dan gaan mijn haren recht overeind staan. Juist omdat er nog altijd veel marketingbureaus zijn die dit luchtkasteel maar al te graag overeind houden.

Het is nooit verstandig om een SEO tekst te schrijven en het is nog erger om deze te laten schrijven door een externe partij. Uiteindelijk is daar niemand bij gebaat en dit luchtkasteel wil ik voor eens en altijd afbreken.

De betekenis van SEO teksten is waanzin

Laten we even stilstaan bij de betekenis van een SEO tekst. Als SEO teksten bestaan, dan bestaan er dus ook non-SEO teksten. Heb je dan je “normale” teksten aan de ene kant en je SEO teksten aan de andere kant? Dat is toch waanzin als je er over nadenkt? Daar help je niemand mee, ook jezelf niet.

Ik geef toe, helaas werkte dit ooit best goed. Dat wil zeggen: het werkte best goed voor de zoekmachines. Je (potentiële) klanten daarentegen hadden er toen al een hekel aan. Geen mens leest graag een SEO tekst. Google heeft deze achterstand eindelijk ingehaald. Alweer een tijdje geleden hoor, maar nú onze perceptie op het vakgebied SEO nog.

Missie van Google: bruikbare informatie

Als je de missie van Google er op naslaat is het eigenlijk heel logisch. Behalve dat Google alle informatie wil organiseren en toegankelijk maken, wil Google ook dat deze informatie bruikbaar is. Nu vraag ik: Is een SEO tekst bruikbaar? Your honor, I rest my case…

Hoe meet je bruikbaarheid?

Bedenk ook dit: Het organiseren en toegankelijk maken van informatie is de kernfunctie van een zoekmachine. Maar het bruikbaar maken van informatie…  Google doet haar best met bijvoorbeeld de Knowledge Graph, maar of iets bruikbaar is of niet wordt toch grotendeels bepaald en beoordeeld op de websites die de informatie leveren, dus niet in de zoekmachine zelf.

Gebruikerssignalen doorgronden

Daarom doet Google er alles aan om de gebruikerservaring te analyseren. De meest voor de hand liggende methode is het doorgronden van gebruikerssignalen.

Er zijn diverse gebruikerssignalen die Google hints geven of de informatie die jij biedt ook echt waardevol is. Statistieken als bouncepercentage, gemiddelde tijd op pagina en pagina’s per sessie vertellen individueel misschien niet het hele verhaal, maar in context met bijvoorbeeld de aard en lengte van de pagina, kom je een heel eind.

En juist het analyseren van die context, is een gebied waar Google grote stappen voorwaarts heeft gemaakt, mede dankzij kunstmatige intelligentie (AI). In 2014 al kocht Google het AI bedrijf Deepmind om hier gebruik van te maken in de zoekmachine.

Ga voor de beste gebruikerservaring

Reken er dus maar op dat Google nu al een heel aardig idee heeft van de tevredenheid van de bezoekers op jouw website. Dit idee wordt de komende jaren alleen maar beter en beter. Voor succes in de zoekmachine moeten teksten bruikbaar en waardevol zijn voor de doelgroep. Hm, dat lijkt verdomd veel op goede communicatie. SEO en goede online marketing groeien steeds verder naar elkaar toe. Geweldig toch?

SEO en tekst schrijven, hoe moet het dan wel?

Allereerst: er is geen verschil (meer) tussen een tekst en een SEO tekst, dat is punt één. Het tweede punt dat belangrijk is om te realiseren, is dat het achteraf optimaliseren van teksten voor SEO, moeilijk en omslachtig is.

Je wil niet weten hoe vaak mij nog steeds gevraagd wordt: “Peijke, kun je deze tekst even SEO optimaliseren?”

Nee, liever niet. Ik chargeer nu om een punt te maken, want ik kan met wat moeite een hele goede poging doen en ben daar natuurlijk best toe bereid. Maar als mij dit gevraagd wordt, dan probeer ik wel het ‘omdenken’ te realiseren in de hoofden van mijn klanten. Want het resultaat -en hiermee ook de kans op SEO succes- is op deze manier verre van optimaal.

Daarom adviseer ik een geheel andere werkwijze: SEO en content marketing zijn geen gescheiden vakgebieden meer. We moeten naar een situatie waarbij we SEO vanaf de prille start van het contentproces meenemen. In de ideefase dus. Om deze reden kun je SEO en content marketing niet meer scheiden van elkaar – als dat al ooit een slim idee is geweest.

Daarnaast is het belangrijk om de (online) vraag te onderzoeken. Want aanbod zonder vraag is vrij nutteloos. Om het concreet te maken, volgt hieronder een pragmatisch stappenplan bij het schrijven van content.

Hoe dan wel? Stappenplan bij contentcreatie

Onderstaand stappenplan is logischerwijs een combinatie van content marketing en SEO best practices. In dit artikel gaat het wat ver om alle stappen volledig toe te lichten, maar jullie vinden een uitgebreide versie van dit plan op mijn website.

Stap 1: Maak een content map op basis van de buyer journey

De reis van de klant op weg naar het oplossen van het probleem (of het grijpen van een kans), staat centraal. Het belangrijkste uitgangspunt hierbij is dat de informatiebehoefte van de klant in iedere fase verschuift.

We creëren dus speciale content voor de buyer journey fasen: see, think, do en care. Een pragmatische manier om dit te bewerkstelligen, is door middel van een content map.

Stap 2: Onderzoek de vraag in de markt

In het contentmappingproces doe je ideeën op voor nieuwe content. Het is belangrijk dat je je hierbij laat leiden door de concrete vraag in de markt.

Een goed uitgangspunt is om twee online marketing onderzoeken te gebruiken. De combinatie is sterk omdat je inzichten haalt uit kwalitatief en kwantitatief onderzoek:

  1. Buyer persona onderzoek, dit onderzoek is kwalitatief van aard. De behoeften van je (potentiële) klanten in de fasen van buyer journey staan centraal.
  2. Zoekwoorden onderzoek, dit onderzoek is kwantitatief van aard. Het onderzoek stelt je in staat om SEO én content kansen en bedreigingen in beeld te brengen om zo afgewogen contentbeslissingen te nemen.
Stap 3: Bepaal de rode draad van de content en kies het hoofdzoekwoord

Maak de ideeën in de content map concreet door per idee de rode draad te bepalen en een definitieve keus te maken voor het hoofdzoekwoord van het contentstuk. Het hoofdzoekwoord staat gelijk aan de rode draad van de content en heeft hiermee een directe relatie met (het oplossen van) het probleem, of (het benutten van) de kans.

Stap 4: Match het hoofdzoekwoord met semantisch gerelateerde topic zoekwoorden

Google streeft naar complete informatie en legt relaties tussen woorden en onderwerpen. Daarom is het belangrijk om je contentstuk te zien als een topic.

Je hoofdzoekwoord is de rode draad van het topic en de topic zoekwoorden vormen een verdiepingsslag op het onderwerp. We kiezen topic zoekwoorden die Google semantisch relateert aan het hoofdzoekwoord om de kansen in de zoekmachine te maximaliseren.

Stap 5: Lees de top 10 resultaten van Google door

Om inzicht te krijgen in wat Google pagina 1 waardig vindt, googel je op het hoofdzoekwoord en lees je alle content van voor tot achter door. Niet met de opzet om je concurrenten te kopiëren, maar om het beter te kunnen doen dan dat zij doen. Dat is een voorwaarde om ze te kunnen verslaan.

Let ook op verbanden: is er informatie die voorkomt in het gros van alle resultaten? Dan is het wellicht slim om deze informatie ook op te nemen in jouw content. Niet kopiëren natuurlijk: maak een eigen, unieke versie van deze informatie.

Stap 6: Schrijf de content en zet het oplossen van het probleem centraal

We zijn aangekomen in de uitvoeringsfase. Schrijf nu je content op basis van wat je geleerd hebt in de vorige stappen. Zet altijd het oplossen van het probleem, of het benutten van de kans, centraal.

Stap 7: Pas de best practices van On page SEO toe op de tekst

Als je vorige stappen goed hebt uitgevoerd dan is deze stap een fluitje van een cent. Doe een check of je overal de best practices van on page SEO hebt toegepast. Je zult zien dat dit dankzij dit stappenplan al voor negentig procent zo is. Ga dus voor de laatste tien procent, maar alleen als de aanpassingen natuurlijk aanvoelen. Bij twijfel: niet doen en lekker zo laten staan!

Stap 8: leg relevante interne links naar de nieuwe content

Een stap die veel mensen vergeten: je content heeft links nodig voor succes. Begin bij interne links, want daar heb je de volledige controle over. Voer in Google het volgende in: site:jouwdomein hoofdzoekwoord

Je ziet nu pagina’s van jouw website die Google relevant acht aan het hoofdzoekwoord van je nieuwe content. Leg direct een aantal links van die bestaande content naar je nieuwe content.

Stap 9: meld de nieuwe webpagina aan in Google Search Console

Inspecteer de nieuwe URL met Google Search Console (switch naar nieuwe versie). Wanneer de inspectie is afgerond, heb je de optie om indexering aan te vragen. Doe dit om de pagina direct op te nemen in de Google index.

Stap 10: deel je content

Deel je content door gebruik te maken van alle mogelijk kanalen. Denk aan social media, e-mail, online platformen, collega’s. Google heeft links en gebruikerssignalen nodig om te bepalen of jouw pagina rankwaardig is. Dus get it out there!

Conclusie

Wil jij de beste kans maken om succes te behalen bij je doelgroep én bij de zoekmachines? Ga dan geen SEO teksten schrijven, maar schrijf voor je doelgroep! Onderzoek eerst de behoeften in de markt. Schrijf vervolgens content die specifiek in die behoeften voorziet en match hier de juiste zoekwoorden bij.

Optimaliseer je content niet voor die zoekwoorden, maar schrijf de content voor die zoekwoorden en pas hierbij de best practices van on page SEO toe.

Om dit voor elkaar te boksen, is er een intensieve samenwerking nodig tussen Communicatie en SEO specialisten. Er moet vanaf moment één worden samengewerkt om het optimale resultaat te behalen. Dit vereist wellicht verandering van processen.

Ik realiseer me dat dit niet eenvoudig is, maar ik geloof dat dit méér dan de moeite waard is. Als communicatie en SEO specialisten blijven werken in aparte silo’s dan kan dit niet anders dan ten koste gaan van je resultaat.

Deel dit bericht

22 Reacties

Jasper

Hoi Peijke, eens dat een tekst altijd geschreven moet worden op basis van onderzoek en met SEO in het achterhoofd. Maar wie zegt dat mensen die zoeken op SEO tekst (schrijven) niet gewoon op zoek zijn naar tips daarvoor?
Daarnaast spelen de gebruikerssignalen die je noemt hoogstwaarschijnlijk helemaal geen rol in het algoritme van Google. Niet elke site heeft een GA account. Daarnaast zijn de statistieken die je noemt makkelijk te manipuleren en moeilijk te interpreteren. Zo kan ik op dit artikel binnenkomen, 10 minuten aandachtig lezen en vervolgens weg gaan. Dat is voor Google een bounce, 1 paginabezoek en een sessieduur van 0:00.

Sabine

Ondertussen staat er 18x een variant van “seo tekst” in deze blog en vul je een aanpak aan met andere SEO technieken. Je hebt het “seo is dood” paard geSEOed.

De aanpak die je afkeurt is een stropop opstelt die geen enkel zelf respecterend bureau hanteert.

Maurice

Je kunt inderdaad zien dat deze blog SEO correct is geschreven. Gezien de SEO aard van dit artikel, trekt het ook SEO specialisten. Inhoudelijk vind ik het artikel echt tegenstrijdig. Wat is een SEO geoptimaliseerde tekst? Waarom zou je een SEO geoptimaliseerde tekst schrijven? Belangrijke vragen om concreet te hebben en waarvan je kan onderbouwen dat het niet werkt om vervolgens een oplossing aan te dragen.

Stel dat een kleine ondernemer nu denkt dat je een tekst niet meer kunt optimaliseren voor een zoekmachine. Dan zal deze ondernemer met een klein stukje tekst van 100 woorden denken ‘ach ik zit wel goed’. Terwijl de tekst bestaat uit woorden als ‘koop nu’, ‘de beste’ en ‘de laagste prijs’. Een tekst zonder inhoud of duidelijk verhaal.

De aanpak zoals jij beschrijft is namelijk zo’n beetje de definitie van een SEO geoptimaliseerde tekst. Kijk naar de customer journey, doe een zoekwoordonderzoek en zorg voor een overzichtelijke en makkelijk leesbare tekst (user signals).

Al met al een ironisch artikel dat een onderwerp ontkracht zonder duidelijke onderbouwing om zichzelf vervolgens in de conclusie de kop ik te drukken. In ieder geval succes met het optimaliseren van teksten met deze SEO aanpak!

Peijke Jansdaal - Sterkon

Bedankt voor jullie reacties!
@Jasper: Het kan zeker zo zijn dat mensen die zoeken op SEO tekst op zoek zijn naar tips daarvoor. Maar ik vrees dat wanneer mensen op zoek gaan naar tips voor seo teksten, zij niet redeneren vanuit het helpen van hun doelgroep. Ze zetten zoekmachine optimalisatie op nummer 1 en niet het oplossen van het probleem van hun (potentiële) klant.

Niet allemaal natuurlijk, er zijn genoeg mensen die het wel goed doen gelukkig. Maar als je even kijkt naar het zoekwoord ‘seo teksten laten schrijven’ dan denk ik toch aan SEO bureaus die “even” een tekst schrijven voor de zoekmachine. En dat is kansloos tegenwoordig.

Wat betreft je andere punt van gebruikerssignalen. Google heeft zelfs een keer gezegd dat zij geen Google Analytics data gebruiken in hun ranking algoritme. Maar dat zelfde hebben ze nooit gezegd over data van Chrome en andere “gratis” Google producten.

SEO experts over de hele wereld zijn het er echt over eens dat Google gebruikerssignalen analyseert om de gebruikerservaring te meten. Bijvoorbeeld ‘pogo sticking’ kan Google 100% zeker meten. Daar hebben ze niet eens GA of Chrome voor nodig. Wellicht is een recent onderzoek van SEMrush over ranking factoren interessant voor je. Het mooie aan dit onderzoek is dat het niet zomaar een correlatiestudie is zoals de meeste SEO onderzoeken. Hierbij de link: https://www.semrush.com/ranking-factors/.

@Sabine: Ik moet toegeven: toen ik je reactie las moest ik even glimlachen. Want ook al ben ik het voornamelijk niet met je eens, er zit wel een kern van waarheid in je reactie natuurlijk. Ik blijf een SEO specialist en natuurlijk weet ik dat er gezocht wordt op SEO teksten en varianten daarvan (dat schrijf ik notabene in dit artikel).

Maar! Ik heb het stappenplan dat ik beschrijf in dit artikel zelf gevolgd. Ik ben dus begonnen vanuit een probleemstelling van de klant en dat probleem is dat veel mensen nog steeds denken dat ze SEO teksten nodig hebben. Daar bedoel ik dus mee: teksten die geschreven zijn voor Google. En dat is fout en niet meer van deze tijd. Ik kom deze teksten nog veel te veel tegen bij klanten en op het web en dat moet stoppen. Vandaar dit artikel.

Grappig detail: jij schreef dat er 18 varianten van het woord ‘seo tekst’ in dit artikel staan. Een snelle check met ctrl-f leerde mij dat je gelijk hebt. Maar ik hoop dat je mij gelooft dat ik dit nu pas leerde. Want ik heb dit artikel op een natuurlijke wijze geschreven namelijk. Ik heb geen enkel zoekwoord gebruikt puur en alleen omdat het een zoekwoord is. Daarnaast heb ik ook na het schrijven geen enkel zoekwoord in de tekst gestopt (geen SEO optimalisatie achteraf dus).

Ik heb dit allemaal niet hoeven doen omdat ik het stappenplan volgde en het artikel heb geschreven vanuit het perspectief van de doelgroep. Op deze manier komt SEO en content marketing bij elkaar. Ik heb dat je het iig deels met mij eens bent ?.

Michiel

Je schrijft “Het is nooit verstandig om een SEO tekst [sic] te schrijven” en dat het “een luchtkasteel” is. En vervolgens beschrijf je “hoe het dan wel moet” en kom je aan met het hele proces van…. een SEO-tekst :)!

Je zegt dat het “waanzin” is om te denken in “normale” teksten en SEO-teksten. En vervolgens schrijf je over “zoekwoorden onderzoek (sic)”, semantisch gerelateerde zoekwoorden vinden, on-page SEO toepassen, interne links aanleggen….. Is dat volgens jou dan onderdeel van een “normale” tekst? Ik denk niet dat iemand die nog nooit in zijn leven van SEO gehoord heeft op deze manier een “normale” tekst schrijft.

Het is maar wat voor definitie en uitleg je de term geeft. Als je de term SEO-tekst opvat als een overgeoptimaliseerde tekst volgepropt met zoekwoord na zoekwoord: ja, daar maak je niemand blij mee. Maar dat is geen SEO-tekst, dat is een spam-tekst en die werken al jaren niet meer in Google. Tegenwoordig vat (bijna) iedereen de term SEO-tekst op in precies de manier zoals je zelf in dit artikel beschrijft hoe je te werk zou moeten gaan.

Ik snap dan ook je punt niet echt van dit hele verhaal. Betoog dan dat je de term “SEO-tekst” zelf niet zo’n gelukkige term vindt, maar zeg niet dat het “waanzin” en een “luchtkasteel” is door er een uitleg/lading aan te geven die vrijwel niemand meer hanteert. Misschien gebruik je deze invalshoek om een “controversieel” artikel te schrijven dat veel kliks genereert. Dat is zo mogelijk nog erger dan een overgeoptimaliseerde tekst :).

Jasper

@Peijke: Pogo sticking, ctr vanaf de serp en dwell time zijn de meeste Seo experts het over eens. De signalen die jij noemt niet, omdat ze zoals eerder gezegd makkelijk te manipuleren zijn. Als Google vGA niet gebruikt, hoe meten ze het dan?

Peijke Jansdaal - Sterkon

@Jasper: de statistieken die ik noemde baseerde ik op het SEMrush onderzoek (link vind je in mijn vorige comment). Daar staan time on site, pages per session en bounce rate op nummer 2, 3 en 4 van belangrijkste ranking factoren. Maar feit is: dit soort studies leunen grotendeels op correlaties (hoewel dit onderzoek gebaseerd is op een wat geavanceerdere techniek) en een correlatie betekent niet dat er ook een causaliteit is.

Met andere woorden: niemand weet zeker of een ranking factor werkelijk een ranking factor is. Het blijft een ‘educated guess’. Maar het mooie aan de ranking factoren die jij noemt vind ik dat het resultaat hetzelfde is voor wat betreft mijn betoog in dit artikel. Namelijk dat Google gebruikerssignalen analyseert en gebruikt om rankings te bepalen. Pogo sticking en dwell time zijn zelfs gerelateerd aan bounce rate en time on site. Ze zijn zeker niet gelijk, maar als er veel gepogostickt wordt op je website dan is je bounce rate hoog. En als je dwell time hoog is dan is ook je gem. tijd op pagina hoog (even buiten beschouwing gelaten dat GA een time on page van 0 opvoert bij een bounce visit).

@Michiel: ik gebruik deze invalshoek niet om een controversieel artikel te schrijven. En ik ga zeker niet voor een artikel dat “veel kliks” genereert. Want ik heb niks aan kliks als ik niet aan de verwachting van de lezer voldoe. Als ik bij jou niet aan je verwachting heb voldaan dan betreur ik dat en heb ik mijn doel niet gehaald. Ik probeer hierbij om mijn betoog nogmaals kort maar krachtig te verwoorden: een SEO tekst suggereert (voor mij) dat je een tekst schrijft die op de eerste plaats bedoeld is voor Google en niet voor je doelgroep. Als je dit als vertrekpunt hanteert en prioriteit geeft, dan kom je nooit uit op content waar je (potentiële) klanten echt blij van worden. En dat verkeerde vertrekpunt haalt je later in. Namelijk wanneer bezoekers je content minder waarderen dan die van je concurrenten. Als dit gebeurt dan zal Google je rankings bijstellen en heb je niets meer aan die “SEO tekst”.

En om te eindigen met je punt waarin je stelt dat ik een lading/uitleg geef aan een SEO tekst die niemand meer hanteert. Ik zou echt willen dat je gelijkt hebt, maar dit is niet mijn praktijkervaring. Ik zit regelmatig bij klanten (niet de minste) aan tafel die er nog op de “oude manier” naar kijken. Precies zoals ik stel in dit artikel. Daarnaast kom ik talloze voorbeelden tegen op het web waaruit blijkt dat het nieuwe denken er nog lang niet in zit bij veel organisaties. Dus als jij al verder bent in je denken: chapeau, maar dit geldt in mijn ervaring zeker niet voor het merendeel van organisaties.

Jan-Willem Bobbink

Die gebruikersdata kunnen ze prima opvragen via clickstream data leveranciers. Dat is ook één van de bronnen van het onderzoek van SEMRush. Jij en Google kunnen diezelfde data opkopen om algoritmes te trainen. Waar die data vandaan komt? Toolbars, plugins en de grootste bak aan data word verzameld door gratis virusscanner software. De gratis versie van Avast bijvoorbeeld, verzameld standaard het gehele klikgedrag van een gebruiker.

Michiel

@Peijke: je reactie is al wat genuanceerder, maar dat blijkt helemaal niet uit je artikel. In je artikel neem je gelijk termen in de mond als “haren recht overeind staan”, “luchtkastelen” en “waanzin” dat een SEO-tekst anders is dan een normale tekst. Maar daar vermeld je niet bij dat dat jouw specifieke interpretatie is van een SEO-tekst. Een interpretatie die ook nog eens door weinigen wordt gedeeld. Een SEO-tekst die alleen bedoeld is voor Google, overgeoptimaliseerd is en trucjes gebruikt, rankte jaren geleden nog prima, maar nu allang niet meer. Je kunt het niet eens zijn met de benaming SEO-tekst, omdat die wellicht volgens jou de suggestie wekt van lage kwaliteit en spam, maar heb jij een betere benaming dan?

Het punt van de term SEO-tekst is dat je daarmee aangeeft dat een SEO-tekst andere uitgangspunten heeft dan een “normale” tekst. Volgens jou is daar geen onderscheid tussen. Maar je beschrijft vervolgens wel dat je een zoekwoordenonderzoek moet doen en dat je on-page SEO moet toepassen waarbij je verwijst naar je eigen artikel waarin je schrijft over zoekwoorden verwerken in title, meta description, URL, header tags, een minimale lengte van de tekst…. Dat is toch geen “normale” tekst meer? Je houdt hier rekening met SEO. Hoe zou je zo’n tekst dan willen omschrijven?

Op je eigen website gebruik je veelvuldig de term “SEO”. Als je die term een negatieve klank vindt hebben en associeert met spam, waarom hanteer je hem dan wel op je eigen website? Of vul jij hem op de juiste manier in en alle andere marketingbureaus die die diensten aanbieden niet? Je hebt het op je eigen website over “SEO content” en SEO-optimalisatie voor content: dat is toch hetzelfde als de term SEO-teksten?

Hierboven in de comments zeg je “Maar als je even kijkt naar het zoekwoord ‘seo teksten laten schrijven’ dan denk ik toch aan SEO bureaus die “even” een tekst schrijven voor de zoekmachine. En dat is kansloos tegenwoordig.”

Vanwaar die conclusie? Als ik googel op “seo-teksten laten schrijven” krijg ik resultaten van gereputeerde SEO-tekstschrijvers als Ompro, IM Gemak en SEO Zwolle. Zijn die allemaal kansloos en leveren die slechte kwaliteit? Hun vele tevreden klanten denken daar anders over.

Frank

Ik ben wel benieuwd naar de cijfers die jouw stelling onderbouwen. Overigens is Semrush ook maar een commercieel bedrijf die niet gelieerd zijn aan Google, hun conclusie kopieren is een beetje kort door de bocht.

Ik ben benieuwd of je dit zelf ook getest hebt of dat je puur een conclusie van een ander volgt?

En hou je bijvoorbeeld ook rekening met webshops?

Je spreekt eerst over een luchtkasteel, maar in je stappenplan verander je uiteindelijk niet eens zoveel aan het schrijven van een SEO tekst.

Peijke Jansdaal - Sterkon

@Jan-Willem: bedankt voor je aanvulling. Die bron van data had ik inderdaad nog niet genoemd.

@Michiel: ik denk dat ik snap waar je vooral over valt. Je vindt de tone-of-voice van het artikel te stellig. Point taken. Wellicht had ik hier en daar wat genuanceerder te werk kunnen gaan, maar een artikel moet ook nieuwsgierigheid opwekken en de lezer triggeren, dat weet jij als tekstschrijver als geen ander. Ik hoopte dat het artikel in balans was, maar daar ben ik voor jou niet in geslaagd. Jammer ;).

Een SEO tekst wekt voor mij overigens niet perse de suggestie van een lage kwaliteit en zeker niet van spam (kan wel, hoeft niet). Maar zoals ik al eerder zei: ik denk dat het vertrekpunt verkeerd is als je uitgaat van een SEO tekst. En dat vertrekpunt is juist zo belangrijk!

Het klopt inderdaad precies wat je zegt in je laatste comment: Mijns inziens zou er geen onderscheid moeten zijn tussen een tekst en een SEO tekst. Dus ik vind dat het uitgangspunt nooit anders mag zijn. Het uitgangspunt moet altijd zijn: het oplossen van de problemen van je doelgroep of iig het beantwoorden van hun vragen. Daarom zeg ik dat SEO teksten niet bestaan. Ik had ook kunnen stellen dat alle teksten SEO teksten zijn, want er zou geen onderscheid moeten zijn en je bent gek als je SEO links laat liggen bij het schrijven van een tekst. Maar die reversed stelling vind ik dan weer controversieel dus daar heb ik niet voor gekozen.

Ik schrijf inderdaad ook dat je zoekwoorden onderzoek moet doen. Dat is namelijk het onderzoeken van de vraag in de markt. Het meest belangrijke dat er is voordat je gaat schrijven. Daarnaast schrijf ik ook dat On-Page SEO al voor 90% gedaan is als je artikel geschreven is rondom een zoekwoordcluster (dus over een vraag van je doelgroep). Je hoeft het artikel dan niet of nauwelijks te optimaliseren voor een zoekwoord, want het artikel GAAT dan over dat zoekwoord (en een aantal zoekwoorden die inhoudelijk gerelateerd zijn).

Je vraagt me nog hoe ik een tekst beschrijf die geschreven is volgens dit stappenplan. Ik houd inderdaad rekening met SEO zoals je dat zelf mooi verwoordt, maar het oh zo belangrijke vertrekpunt is geen SEO maar de behoeften van de doelgroep. Lastig om dit een naam te geven. Dus misschien: een probleemoplossende tekst met de nodige aandacht voor SEO? Of een tekst voor de doelgroep met SEO in het achterhoofd?

Kees

@Pijke Je wilt dus de zoekmachine en de surfer op een slimmere manier belazeren dan voorheen gebeurde.

Elles

Het niveau van de gemiddelde Nederlandse SEO is weer lachen.

Keywords + spammy links = ranken in Nederland. Dat is niet ook erg, laten we er maximaal van profiteren.

Haal de genoemde SEO bedrijven maar eens door Ahrefs.

Peijke Jansdaal - Sterkon

Hi Elles,

Ik ben het tot dusver met je eens dat ik regelmatig webpagina’s/teksten zie ranken in Nederland waar je ogen pijn van doen. Slechte teksten, teksten die duidelijk voor de zoekmachines zijn geschreven, teksten die mensen nooit vooruit zullen gaan helpen (met wat dan ook).

Dit is één van de redenen dat ik dit artikel geschreven heb eigenlijk. Want ik geloof er heilig in dat deze situatie geen standhoudt. Dat we er nu van moeten profiteren vind ik dan ook twijfelachtig. Die bad practice gaat je ooit inhalen namelijk. Dan daal je in de rankings en krijg je misschien wel een penalty (als je het echt slecht hebt gedaan, zoals de spammy links waarnaar je refereert).

Mijn advies is om het gelijk goed te doen. Om de behoeften van je doelgroep als grootste prioriteit te zien bij iedere tekst die je schrijft. Maar goed, dat heb ik wellicht al vaak genoeg gezegd nu, ik val in herhaling :).

marco - online-marketingmachine

Hai Peijke,

Ik snap dat je met je artikel een statement wilt maken. Maar ik sluit me er niet helemaal bij aan.

Natuurlijk bestaat er goede SEO teksten. En tja… het is ook een definitie kwesie. Als het alleen maar om woorden met trefwoorden erin gaat, zal dit weinig effect sorteren.

Wanneer ik SEO teksten schrijf voor mij klanten, schrijf ik conversiegerichte SEO teksten (let niet zo zeer op de definitie).

Ik schrijf teksten waarbij ik weet dat er op gezocht wordt (zoekwoorden) maar mijn teksten spelen vooral in op wat de klant wil, zoekt, verlangt… en wat mijn opdrachtgever daarin kan betekenen.

En dan zie dat als een zakelijke website op mooie trefwoorden-combinaties goede posities heeft EN dat de SEO / Conversie content een waardevol verhaal is… deze strategie heel goed werkt!

Mijn opvatting hierover is dan SEO x CRO (conversie rate optimizing) = Online groei.

Zo halen wij al ruim 12 jaar online leads binnen puur via zoekmachines zonder te adverteren!

Toch wel een beetje: lang leve de SEO teksten, maar dan goed.

Groetjes,
Marco

Peijke Jansdaal - Sterkon

Hoi Marco,

Bedankt voor je reactie. Zo te lezen zijn jouw prioriteiten bij het schrijven van een tekst de juiste. Zolang je maar datgene wat de klant wil, zoekt, verlangt (zoals je het zelf zo mooi verwoord) op nummer 1 zet en dat als uitgangspunt hanteert.

Ik heb dit artikel geschreven omdat ik juist DAT zo vaak mis zie gaan bij SEO georiënteerde teksten. Ze worden nog steeds geschreven met de zoekmachine buiten proportioneel in gedachte.

Ik wil inderdaad een statement maken met deze tekst, vandaar de stelligheid in de titel. Het statement is eigenlijk dat je iedere tekst op dezelfde manier zou moeten behandelen. Dus klantbehoefte op #1, schrijven vanuit concrete vraag (onderzoek) en rekening houden met zoekmachines (in die volgorde). Als je dat doet is er geen onderscheid meer tussen een tekst en een seo tekst en bestaat een seo tekst dus niet (of iedere tekst is er een, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik koos de andere richting omdat dit voor mij een stuk logischer is).

Groeten,

Peijke

Peter

Dit is echt te belachelijk voor woorden, dat dit wordt gepubliceerd. En dan ook nogeens door een site als emerce.

Ten eerste zijn ‘SEO teksten’ helemaal geen onzin. Ze kunnen ervoor zorgen dat je hoger in Google komt. Ik ben zelf al 10 jaar SEO expert en een begrip in de randstad onder marketeers. (ik ga mijn naam hier niet noemen).

Daarnaast helpen jullie met zo’n artikel de hele markt naar de kloten voor bedrijven die deze service aanbieden. Goed staaltje werk jongens!

Peijke Jansdaal - Sterkon

Beste Peter,

Dit artikel is een opinie-artikel, heb je dat wel in de gaten? Je mist de boodschap van het artikel, dus ik zal het simpel voor je maken:

De boodschap van dit artikel is dat je op de eerste plaats moet schrijven voor je potentiële klant (de bezoeker). Pas daarna komt het belang van de zoekmachine. Je moet bij iedere tekst echter wel vanaf moment 1 rekening houden met SEO omdat je anders kansen mist in de zoekmachines.

Ik had net zo goed in het artikel kunnen stellen dat iedere tekst een SEO-tekst is, maar dan waren er weer hele andere mensen gevallen over die statement (en bovendien vind ik dat ook een stuk minder waar).

Neem de titel dus niet al te letterlijk en lees tussen de regels door wat de werkelijke boodschap is. Ik ben zelf net als jij een SEO-specialist en ondertussen rankt dit artikel op pagina 1 van Google op diverse zoekwoorden, zoals: ‘seo teksten’, seo teksten schrijven, seo teksten laten schrijven etc. (en het resultaat zou waarschijnlijk nog wat beter zijn als Emerce correcte headings en html zou toepassen).

Die rankings waren uiteraard mijn bedoeling, maar dat doel is altijd ondergeschikt geweest aan de boodschap die ik wilde brengen aan mijn doelgroep, namelijk dat veel seo teksten op het web matig van kwaliteit zijn omdat er alleen geschreven wordt voor de zoekmachine en niet voor de klant!

John

de titel ‘SEO teksten bestaan niet, stop met proberen’ klinkt aantrekkelijk en heeft eigenlijk geleid tot het klikken naar deze pagina.

Ik vind het vervolgens jammer, wanneer ik halverwege dit artikel erachter moet komen dat jij niets anders dán CEO toepast. Vanaf stap 1 is het SEO basics wat de klok slaat.

Wat mij betreft zeg je precies het zelfde als alle andere SEO gerelateerde websites. Dit geeft me een beetje een vreemd gevoel en resulteerde dan ook in deze post .

Nice try but . . . nope

Vivienne Westerhoud - Westwood’s Media

Wel slim gedaan. Dit artikel scoort goed in Google op het zoekwoord SEO schrijven. Door de keuze van een controversiële titel, krijg je veel clicks. En vervolgens weerleg je je eigen stelling. Je krijgt veel reacties. Ook wel weer knap gedaan:) Wat jij ‘geen’ SEO tekst noemt is precies wat ik in mijn online programma ‘SEO schrijven voor vindbaarheid online’ aan ondernemers uitleg om te doen. Een gedegen content marketing plan, waarin waardevolle content voor de doelgroep zit, hoort al jaren bij een goede SEO strategie. Je husselt met definities en krijgt in elk geval veel aandacht. Was dit misschien juist je bedoeling?

Peijke Jansdaal - Sterkon

Hoi Vivienne,

Dankjewel, wat een leuke reactie! Het was zeker wel de bedoeling om met de stellige titel nieuwsgierigheid op te wekken en zo een hoge CTR te halen, dus wat dat betreft zeker een ja op je vraag.

Dat het zo veel controversie zou oproepen had ik van te voren niet helemaal verwacht.
Wat mij betreft weerleg ik de stelling van de titel ook niet. Niet werkelijk in ieder geval. De titel is een statement waar ik ook 2 jaar na het schrijven van het artikel nog altijd achter sta. Het woord SEO tekst is gewoon verkeerd, want het suggereert dat je schrijft voor de zoekmachine en niet voor je potentiele klanten. En dat is al een hele tijd een vrij kansloos uitgangspunt.

Nog altijd spreek ik marketeers en ondernemers die er ook een soort gelijk beeld bij hebben. Die denken: “Zo ik heb nu mijn website opgezet met de teksten erin die ik nodig heb voor mijn potentiele klanten. Nu nog even wat SEO-teksten laten schrijven zodat ik ook vindbaar ben”. Dit artikel was eigenlijk een oproep om zo niet meer te denken en handelen. Als ik het artikel nu opnieuw zou moeten schrijven, dan zou ik het wel wat anders beschrijven, maar ik sta nog altijd achter de boodschap en de boodschap is jammer genoeg anno 2021 nog altijd actueel.

Groeten,

Peijke

Vivienne Westerhoud - Westwood's Media

Hi Peijke,

Dank je wel voor je reactie. En ja! Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. De term ‘SEO schijven’ wordt door veel mensen verkeerd begrepen. Het zou eigenlijk ‘voor je klant schrijven’ moeten heten:) Het werkt ook werkelijk alleen maar goed als je de vragen van je klant beantwoordt. Daar houden zoekmachines gewoon van. Sterker nog: het geeft ze bestaansrecht.

Ik wens je een goed en vindbaar nieuw jaar!
Vivienne

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond