Thuisbezorgd.nl geeft het verkeerde signaal af

Marktleider Thuisbezorgd verhoogt ondanks hevig verzet vanuit de horeca per 1 januari de tarieven. De aangesloten restaurants moeten voortaan 13 procent commissie betalen aan Thuisbezorgd.nl. Nu betalen ze 12 procent. Maar het is vooral de uitleg hierover die horeca-ondernemers tegen de borst stuit. Is expansiedrang belangrijker dan de klant? 

Natuurlijk lijkt die ene procent niet veel, maar horecabedrijven waren al niet te spreken over de in hun ogen veel te hoge tarieven. In de begintijd, en dat is nog niet eens zo heel lang geleden, rekende Thuisbezorgd iets van 6 procent. Zo’n 950 horeca-ondernemers hebben de krachten gebundeld onder de naam Horeca in Actie, maar een echte vuist hebben ze tot nu toe niet kunnen maken.

De protesten geven aan wat er mis is op de markt voor maaltijdbezorgers. De concurrentie van buitenlandse partijen als Deliveroo, Foodora of UberEats is kennelijk niet groot genoeg voor een gezonde marktwerking.

Sleman Mirza, restauranteigenaar in Enschede, wil vanuit zijn initiatief Horeca in Actie nu zijn eigen bezorgnetwerk beginnen. Dat is op zich geen slecht idee, maar de achterstand op Thuisbezorgd is niet zo makkelijk in te lopen, en het is de vraag of Mirza het echt meent of alleen maar druk op de ketel wil zetten.

Ondernemers kunnen Thuisbezorgd op dit moment maar moeilijk negeren. Uit onderzoek van Misset Horeca blijkt dat ondernemers die overgaan tot maaltijdbezorging omzetstijgingen tot 30 procent kunnen realiseren.

Maar wat zegt oprichter en CEO Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl nou eigenlijk over de noodzaak van de tariefsverhoging? Dat het beursgenoteerde bedrijf binnen drie jaar winstgevend wil zijn. En men de prijzen wel moet verhogen vanwege de concurrentie vanuit het buitenland. Moeder Takeaway investeert alleen al 40 miljoen euro in landen als Duitsland. Met andere woorden: Nederlandse horeca-ondernemers mogen boeten voor de buitenlandse expansie.

Hier spreekt een CEO die zich kennelijk meer druk maakt over de expansiedrang van zijn bedrijf, dan over de verstandhouding met zijn belangrijkste klanten: de restaurants. Zonder die restaurants is Thuisbezorgd nergens en voor die tariefsverhoging krijgen ondernemers momenteel niets terug.

De opmerkingen van Groen zijn vooral pijnlijk als je weet dat Takeaway in thuismarkt Nederland en ook in België winstgevend zegt te zijn. En als dat zo is, kan Groen zijn Benelux activiteiten beter scheiden van zijn risicovolle avonturen in met name Duitsland, die handenvol marketinggeld kosten.

3 Reacties

De auteur heeft zeker nog nooit in een bedrijf gewerkt .. stilletjes in Nederland afwachten tot een buitenlands bedrijf je overneemt en daarna de prijzen verhoogt naar het buitenlandse niveau, of zelf heel Europa innemen. Die man verdient een standbeeld.

Ik snap enigszins dat het niet leuk is dat t percentage omhoog gaat met 1 procent maar kom op zeg. 30% meer omzet is dat toch wel waard?

Huh? Zijn ondernemers dan verplicht om via Thuisbezorgd te verkopen? Dacht het niet! Thuisbezorgd is niet alleen een geweldige etalage voor al die restaurants, maar ontwikkelt de foodservice markt in zijn geheel door haar intensieve marketing en investeringen in technologie en logistiek. Door o.a. Thuisbezorgd.nl bestellen steeds meer mensen even snel bij een restaurant ipv naar de supermarkt te gaan! Daarnaast is een percentage van 15% niet vreemd, want verkoop portalen als Bol.com en Amazon werken hier al jaren mee! Dus heren/dames restauranthouders…..bereid je alvast voor op verdere verhoging van dit tarief in stappen naar die zelfde 15%.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug