-

Apps willen teveel weten

Wanneer is digitale dienstverlening prettig en wanneer wordt het griezelig? KPMG onderzocht het aan de hand van voorbeeldsituaties. Zo blijkt ongeveer de helft van de consumenten (45 procent) het geen probleem te vinden als een gratis fitnesstracker hen én hun werkgever maandelijks rapporteert over hun gezondheid.

Ruim een derde (37 procent) staat positief tegenover taxibedrijven die hun locatiegegevens kopen om ritten op het juiste moment aan te bieden. Een elektronisch billboard dat je persoonlijk begroet en inspeelt op je voorkeuren wordt echter gezien als eng (78 procent). Evenals navigatie-, chat- en nieuwsapps die toegang willen tot contacten, foto’s en browserhistorie (84 procent).

Consument beschermt eigen privacy

Consumenten willen steeds meer controle in het gebruik van internet en nemen in toenemende mate maatregelen om hun privacy te beschermen. De helft van de door KPMG onderzochte consumenten verwijdert inmiddels browsercookies en heeft de zichtbaarheid van persoonlijke informatie op social media beperkt. 55 procent van de consumenten zegt weleens afgezien te hebben van een online aankoop door zorgen om privacy.

Eén op drie consumenten wisselt regelmatig van gebruikersnaam en wachtwoord en heeft zelfs de incognito modus in de webbrowser geactiveerd om te voorkomen dat gebruikers van dezelfde computer het internetgedrag kunnen volgen.

Bijna 25 procent gebruikt encryptie waardoor persoonlijke informatie niet door buitenstaanders kan worden gelezen. Maar opvallend weinig mensen lezen bij het bezoeken van een website het privacybeleid. Bijna 60 procent blijkt de privacybepalingen niet te lezen of zelfs maar te vluchtig door te nemen.

Het volledige KPMG-rapport Crossing the line is hier te downloaden.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce magazine (#154).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond