-

Gen Z: fan van fysieke winkel

De jongste generatie shoppers (18 tot 20 jaar) heeft volgens recent onderzoek heel andere wensen dan jongeren van enkele jaren ouder. Zo tonen zij een grotere interesse in gecureerde mode-abonnementen (73 procent) en automatische aanvuldiensten (71 procent), ook wel replenishment genaamd, denk aan Amazon Dash.

Dit blijkt uit onderzoek van Accenture. Opvallend is ook de waarde die zij hechten aan de fysieke winkel: wereldwijd geeft 60 procent hieraan de voorkeur. In de Verenigde Staten is dit zelfs 77 procent.

Impulsieve shoppers

Maar de Gen Z-shopper is ook een impulsieve shopper. Vaker dan millennials zegt een Gen Z’er een aankoop te doen, puur omdat ze er zin in hebben. En 58 procent zegt dan ook meer dan vijf dollar over te hebben voor éénuurslevering.

Het belang van digitale kanalen neemt daarom toch toe. Zo zegt inmiddels 24 procent van de Gen Z-jongeren de voorkeur aan online shoppen te geven en kiest 13 procent daarbij voor de mobiel. Meer dan 40 procent koopt meer dan 50 procent van zijn kleding en consumentenelektronica-items online.

Sociale media de nieuwe disruptor

Social media zou weleens het volgende grote Gen Z-verkoopkanaal kunnen worden. Meer dan twee derde (69 procent) van de jongeren tussen 18 en 20 jaar zegt interesse te hebben in het doen van directe aankopen via dat kanaal.

Ook noemt 44 procent social media een belangrijke inspiratiebron. En meer dan een derde (37 procent) van de Gen Z’ers gebruikte het afgelopen jaar social media vaker voor het maken van aankoopbeslissingen.

Regelmatig feedback geven

Praten over aankopen doen Gen Z-shoppers graag. Zo zegt maar liefst 70 procent weleens een review geschreven te hebben. En 40 procent geeft zelfs regelmatig feedback.

Maar merkloyaliteit is de Gen Z’er nog niet zo mee bekend. Slechts 16 procent shopt in één bepaalde winkel voor zijn fashion. Van de Amerikaanse Gen Z-shoppers is dat zelfs 5 procent. Terwijl van de millennials 26 procent dit doen.

19 procent koopt in één winkel zijn of haar gezondheids- en beautyproducten (millennials: 34 procent). En 38 procent doet zijn boodschappen altijd bij dezelfde supermarkt (millennials: 55 procent).

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het aprilnummer van Emerce magazine (#157).

Het volledige onderzoek van Accenture is hier te downloaden, evenals de infographic.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond