‘Google Assistant op dit moment slimste digitale assistent’

Googles digitale hulp Google Assistant is als beste getest in een onderzoek van marketingbureau Stone Temple. De assistent, inmiddels ook onderweg naar Nederland, begrijpt volgens het bedrijf de meeste vragen. Amazon heeft daarentegen met Alexa de meeste progressie geboekt.

De strijd tussen Google, Amazon, Apple en Microsoft neemt toe. De vier techbedrijven werken in hoog tempo aan hun digitale assistenten. De slimme diensten duiken op meer plaatsen op en het (zelflerende) vermogen wordt vergroot. De vraag is of de inspanningen resultaat opleveren en in hoeverre de vier elkaar weten te naderen.

Vorig jaar bleek al uit onderzoek van comScore dat er in het soort vragen die de diensten moeten beantwoorden niet veel variatie is. De vragen die worden gesteld zijn vooral van algemene feitelijke aard. Toch lopen de prestaties op dit vlak in de praktijk nogal uiteen. Die conclusie trekt het marketingbureau na het stellen van bijna vijfduizend verschillende vragen.

Bij iedere vraag is gekeken of de diensten in staat zijn te antwoorden, of het antwoord uit een kennisdatabase komt (bijvoorbeeld de Google Knowledge Graph) of dat een andere bron wordt geraadpleegd (“Op Wikipedia vond ik…”). Daarnaast is er natuurlijk geregistreerd hoe vaak Assistant, Alexa, Siri en Cortana een vraag niet begrepen of simpelweg het verkeerde antwoord gaven.

Siri laat het afweten

De dataset laat zien dat Google Assistant voor de smartphone het meest aan de verwachtingen voldoet. De assistent geeft in meer dan 90 procent van de gevallen een correct en volledig antwoord. Volledig is de reactie alleen wanneer bij het vragen naar iemands leeftijd het aantal jaren wordt genoemd. En niet een geboortedatum. Ook in het aantal antwoordpogingen – waarbij de vraag daadwerkelijk werd begrepen – steekt Assistant er bovenuit. Apple blijft achter op de concurrentie. Met name het aantal antwoordpogingen van Siri valt tegen. De dienst laat het relatief vaak afweten of zegt nog te moeten leren.

Erg opvallend is dat Apple ook slechts een bescheiden vooruitgang laat zien. Het aantal pogingen nam vergeleken met vorig jaar weliswaar toe, maar vooral Amazon heeft een flinke stap gezet. Het percentage nam toe van twintig tot ruim vijftig procent. Microsoft laat juist groei zien in het geven van correcte antwoorden. Net als Amazons Alexa is Cortana er iets op vooruitgegaan.

Als gebruikers een antwoord krijgen van hun digitale hulp is de kans vrij groot dat deze inhoudelijk kloppen. Alleen Alexa en Siri gaan, vergeleken met Cortana en Assistant, soms de mist in. Met de toename van Amazons antwoordpogingen is ook het foutpercentage (drie procent) gestegen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug