-

Hoe haal je zoveel mogelijk uit shoppingevenementen?

Wat je ook vindt van Singles Day, Black Friday, Cyber Monday en lokale retailevenementen als de Glamour Shopping Day – ze winnen aan populariteit bij de consument en dus bieden ze webshops kansen. Hoe kom je goed beslagen ten ijs bij dit soort piekverkoopmomenten?

Het succes van Black Friday blijkt uit de cijfers: op de dag zelf lag de verkoopomzet 60,4 procent hoger dan op een gewone vrijdag in 2018. In de hele week was dit 12,2 procent – de meeste consumenten wachten dus echt tot Black Friday zelf met het doen van aankopen. We onderzochten de verwachtingen en ideeën van koopjesjagers uit Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk ten aanzien van Black Friday. Dit zijn de zeven belangrijkste inzichten die op elk salesevenement toegepast kunnen worden:

 1. Maak je korting transparant

Prijs is de belangrijkste reden waarom Nederlandse consumenten meedoen aan Black Friday. Toch heeft 35 procent zo zijn twijfels over de eerlijkheid van de geboden kortingen. Van hen denkt 98 procent dat prijzen in de aanloop naar het evenement worden verhoogd, om de korting vervolgens zo hoog mogelijk te laten lijken.

Dergelijke trucjes zijn niet meer van deze tijd en gaan volledig voorbij aan de prijstransparantie die internet ons gebracht heeft. Bijna de helft van de consumenten is bereid te wachten tot Black Friday met een aankoop. De kans is groot dat zij hun huiswerk hebben gedaan en dus nepkortingen weten te ontmaskeren.

 2. Richt je op jongeren

De verkopen op Black Friday groeien snel in Europa. Waar komt die vraag vandaan? In Het Verenigd Koninkrijk is bijna driekwart van de salesomzet afkomstig van 18-34-jarigen. Zes op de tien 18- tot 24-jarigen was dit jaar van plan iets te kopen op Black Friday.

Op het Europese vasteland zijn de resultaten vergelijkbaar: in België is 65 procent van de 18- tot 24-jarigen van plan om dit jaar van de koopjes te profiteren, in Duitsland 63 procent en in Frankrijk en Nederland telkens 62 procent.

Vergelijk dat met de 68 procent van de 55-plussers die nog nooit mee hebben gedaan aan het evenement en dat ook niet van plan zijn en de doelgroep is duidelijk.

 3. Kleine retailers zijn populair

Black Friday is zeker niet alleen het toneel van de bekende grote webshops. Opvallend is dat in Nederland de kleinere retailers uit eigen land het goed doen ten opzichte van de grote internationale merken. Van de Black Friday-shoppers heeft 26 procent een voorkeur voor kleine, gespecialiseerde lokale winkels en 64 procent kiest het liefst voor gevestigde Nederlandse merken zoals Coolblue.

Eenendertig procent gebruikt bij voorkeur internationale webshops als Amazon.com en AliExpress. Dat duidt erop dat kleinere ondernemingen zich steeds beter kunnen weren tegen het geweld van grote massashops dankzij een gerichter aanbod en betere service en betaalmogelijkheden voor nationale en internationale klanten.

 4. Voice speelt al een rol

Interessant weetje: 13 procent van de Nederlandse consumenten tussen 18 en 24 jaar schakelt een spraakassistent zoals Alexa in om aankopen te doen. Van de mensen tussen 35 en 44 jaar is dat 7 procent. Mensen van 45 jaar en ouder gebruiken geen voice voor aankopen. Mocht je dus een jonge doelgroep hebben, dan kan het de moeite lonen om je te verdiepen in de mogelijkheden van spraakassistenten.

 5. Online leidt de weg

In Nederland zoeken shoppers hun koopjes vooral online: 61 procent geeft de voorkeur aan internet als verkoopkanaal en 40 procent gaat naar een fysieke winkel. Er is een voorzichtige kentering merkbaar richting mobiel kopen. Drieëntwintig procent van de consumenten wil shoppen in een retailapp. Overigens is Nederland hiermee de hekkensluiter van de zes onderzochte landen. In Spanje wil 39 procent shoppen in een mobiele app, in Duitsland is dat 31 procent en in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en België 30 procent. Daar staat tegenover dat Nederlandse consumenten het vaakst winkelen via social media (12 procent).

 6. Durf grenzen te overschrijden

Consumenten willen bijzondere dingen kopen en dat betekent vaak dat ze hun heil zoeken bij kleinere webshops in het buitenland. Dat is althans de trend die uit ons onderzoek blijkt. Met name Belgen shoppen veel over de grens (47 procent), wat gezien de grootte van het land en de tweetaligheid niet verrassend is. Maar ook Nederlanders (32 procent), Fransen (27 procent) en Spanjaarden (23 procent) zijn enthousiaste ‘cross-border’ shoppers. Duitsers volgen op afstand met 15 procent en de absolute hekkensluiter zijn de Britten (3 procent). Belangrijk hierbij is dat klanten het gevoel hebben dat hun betaling in goede handen is en dat de verzendkosten binnen de perken blijven. En natuurlijk dat de webshop in de eigen taal beschikbaar is.

 7. Wees voorbereid op retouren

Als de euforie van het gescoorde koopje wegzakt, worden de retourzendingen aangemeld. Maar liefst twee op de vijf Nederlandse consumenten heeft spijt van een Black Friday-aanschaf. Van de ondervraagde online shoppers zegt 12 procent dat ze gekochte items vaak retourneren. Vooral mannen zijn spijtoptanten: 14 procent stuurt spullen terug vergeleken met 9 procent van de vrouwen. Daar moet je dus rekening mee houden in de nasleep van een piekverkoopmoment zoals Black Friday.

Meer weten over het onderzoek? Download ‘Black Friday – klaar voor geslaagde koopjesdagen’.

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond