-

Hotellerie ziet niets in Snapchat als marketingkanaal

Welke social media-kanalen zijn het interessantst voor hoteliers? SiteMinder onderzocht het en kwam tot de conclusie dat de ‘usual suspects’ social media-marketing voor hotels domineren, met één verrassing op de lijst.

Hoteliers werden in het onderzoek gevraagd om van alle grote social media-platformen aan te geven of deze ‘zeer succesvol’, ‘enigszins succesvol’ of ‘niet succesvol’ zijn of ‘niet gebruikt’. De resultaten waren als volgt:

Zeer succesvol

  • Facebook – 30,62 procent
  • Google+ – 15,11 procent
  • Instagram – 11,53 procent
  • Youtube – 4,17 procent
  • Twitter – 3,58 procent
  • LinkedIn – 2,78 procent
  • Pinterest – 1,39 procent
  • Snapchat – 0,80 procent

Niet gebruikt

  • Snapchat – 84,69 procent
  • Pinterest – 81,31 procent
  • YouTube – 67,99 procent
  • LinkedIn – 65,41 procent
  • Twitter – 59,84 procent
  • Instagram – 45,92 procent
  • Google+ – 34,19 procent
  • Facebook – 9,54 procent

Google+ doet het beter dan Instagram, wat op zijn zachtst gezegd verrassend is, gezien het feit dat Instagram bij uitstek geschikt is voor het delen van reisgerelateerde content. Het is een krachtig middel voor merkbekendheid, storytelling en inspelen op emotie.

Het lijkt er verder op dat Snapchat op zijn retour is, zeker nu Instagram dezelfde soort functionaliteiten heeft geïntroduceerd. Snapchat zit niet op de radar van hotels en SiteMinder verwacht niet dat dat nog gaat gebeuren.

De dominantie van Facebook is niet verrassend maar wel opmerkenswaardig. Het is niet alleen het succesvolste kanaal voor hoteliers, maar doet het ook beter dan alle andere platformen. SiteMinder denkt dat dit deels komt doordat de overige platformen vooral interessant zijn in de inspiratiefase en niet zozeer direct leiden tot boekingen. Toch raadt het bedrijf hotels aan om te kijken naar YouTube of een andere vorm van videocontentmarketing. “In de reisbranche spreekt niets meer aan dan mooie beelden die reizigers kunnen delen met familie en vrienden.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond