-

Nederlander wil contactloos betalen

Frictieloos betalen heeft enorme potentie in Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte. Zo’n 19 procent van de Nederlanders heeft namelijk al eens via de digitale weg in een fysieke winkel betaald. En nog eens 41 procent zou dat in de toekomst graag doen.

Vooral digitale betalingen in-store zijn gewild, momenteel heeft tien procent van de Nederlandse shoppers dat weleens gedaan. En nog eens 45 procent is het bereid te doen. Een potentie van maar liefst 35 procent.

Ook mobiele portemonnee gewild

Ook van de mobiele portemonee wordt veel verwacht. Daar is de marktkans 30 procent: zes procent van de Nederlandse shoppers gebruikte het en 36 procent wil het graag. Dat blijkt uit het onderzoek Navigating the new Digital Divide van Deloitte.

grafiek deloitte

De bereidheid om gebruik te maken van subscription based shoppen (13 procent), een retailer-app (12 procent), een mobiele checkout (12 procent) en een virtuele munt (7 procent) vallen allen een stuk lager uit. Desalniettemin zijn ook die opties gewild. Het lijkt erop dat de consument graag een keuze heeft.

Op zoek naar informatie

Naast keuze heeft de consument van nu ook graag de juiste informatie. Maar waar vroeger de winkelmedewerker het eerste aanspreekpunt van winkelend publiek was, zoekt nu zo’n 54 procent van de consumenten liever zelf naar informatie over het product. Dat doen ze vaak via hun eigen smartphone of via een tablet die in de winkel staat.

93 procent van de retail sales vindt nog steeds plaats binnen de muren van een fysieke winkel. Maar de invloed van in-store digital experience is inmiddels een belangrijk onderdeel van het succes van een retailer.

grafiek deloitte2

Veel Nederlandse winkeliers onderschatten nog het nut van digitalisering en de invloed van de digitale reis van de consumenten op hun koopgedrag. Ze hebben een kloof te overbruggen, de zogenoemde ‘digital divide’. Consumenten hebben allerlei wensen op digitaal vlak, maar veel traditionele winkels komen daar nog niet aan tegemoet. Terwijl juist daar grote kansen liggen, ook voor de winkel om de hoek.

Meer highlights:

  • Nederlandse shoppers doen 32 procent keer vaker een aankoop op dezelfde dag dat zij social media gebruikt hebben om te helpen shoppen voor, tijdens of na de shoptrip.
  • Social media-gebruikers geven drie keer vaker meer uit aan aankopen volgend na een digital shopping experience.
  • 35 procent van de Nederlanders kocht een extra item naast de geplande aankoop, door onderzoek of gelezen reviews.
  • 21 procent vond online een coupon of kortingscode maar gaf in totaal uiteindelijk meer uit.
  • 18 procent kocht een duurder product door onderzoek, gelezen reviews of aanbevelingen.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#142)

Het volledige onderzoek Navigating the new Digital Divide van Deloitte is hier gratis aan te vragen.

grafiek deloitte3

Deel dit bericht

2 Reacties

EVDP

“Nederlander wil contactloos betalen”.

Een veel onzinniger headline heb ik in de afgelopen tijd niet gelezen. Waarom zou iemand dat willen? Omdat het lekker is, beter voelt, ruikt het beter dan pinnen? Worden we er rijk van? Geeft het status? Raken we er opgewonden van?

Het is gewoon betalen. Daar is niets aan, echt niet!

Michiel

Dekt de titel de lading wel? Contactloos betalen wordt gezien als een normale PIN betaling maar dan zonder pin invoer (dus voor de kleine bedragen). Of is het contactloos hier het geen contact hebben met winkelpersoneel?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond