-

Veel Nederlandse bedrijven claimen ‘wereldprimeur’

Nederlandse bedrijven nemen al gauw het woord ‘wereldprimeur’ in de mond als ze een technologische innovatie lanceren. Dat blijkt uit onderzoek van CBS.

De onderzoeksresultaten komen uit een tweejaarlijkse internationale enquête onder bedrijven met tien of meer werkzame personen. Bijna de helft van de 51 duizend Nederlandse bedrijven in deze categorie gaf aan te innoveren.

Op de vraag of bij de innovaties sprake was van een primeur, antwoordde 10 procent dat het ging om een wereldprimeur, 16 procent had naar eigen zeggen met een Europese primeur. Een kwart van de bedrijven gaf aan op nationaal niveau de eerste te zijn. Het gaat bovengemiddeld vaak om grotere bedrijven met minstens vijftig werknemers.

Naast technologische innovaties was er ook sprake van organisatorische en marketinginnovaties. Daarmee is het percentage innoverende bedrijven weer terug op het niveau van 2008-2010.

In de jaren 2010-2012 was dat nog maar 38 procent. Vooral een daling in het aantal technologische innovaties veroorzaakte de dip.

cbs

Het herstel is vooral terug te zien in de landbouw en de leer- en metaalindustrie. Bij reparatie- en installatiebedrijven, in de transportmiddelenindustrie en in de afvalinzameling en -verwerking bleef de innovatie het meest achter.

De ongeveer 19 duizend bedrijven die technologisch innoveren mikken vaker dan gemiddeld op de Nederlandse of internationale markt. Voor 48 procent is Nederland de belangrijkste afzetmarkt, 19 procent moet het vooral hebben van de internationale afzet, 33 procent richt zich het meest op de regio.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond