Netflix: vooral vanwege gemak en prijs
De populariteit van on-demand streamingdiensten als Netflix hangt veel minder af van de in huis geproduceerde content dan veelal wordt aangenomen. Data van Netflix laat namelijk zien dat voor 51 procent van de abonnees original content geen enkele rol speelt in de beslissing om een abonnement af te sluiten.
Voor slechts 27 procent was het wel een sterke incentive. Dat concludeert eMarketer op basis van onderzoek door RBC Capital Markets. 22 procent van de abonnees vond aanwezigheid van original content voor een beetje meewegen. En dat terwijl Netflix juist meer eigen content wil brengen.
Original content geen dealbreaker
Gemak, kostprijs en de grote van de bibliotheek blijken de belangrijkste redenen om een abonnement af te sluiten. Een conclusie die aansluit bij eerder onderzoek door Cowen and Company begin vorig jaar, waarbij slechts 23 procent van de Netflix-abonnees aangaf de original content een dealbreaker te vinden. Eigen content is dus allesbehalve een garantie op succes.
Mijlpaal voor Netflix
Maar dat Netflix populair is en alleen maar populairder wordt, valt uiteraard niet te ontkennen. Eind 2015 bleek maar liefst 51 procent van de Amerikanen de streamingdienst te gebruiken voor films of series. Een all-time high, waarbij Netflix het nu wint van YouTube, aldus RBC Capital Markets. En in Nederland? Hier groeide de dienst al naar meer dan 1,3 miljoen abonnees. En counting.
*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine (#146)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond