-

Reiziger vindt hobby belangrijker dan veiligheid bij keuze vakantiebestemming

Een op de twee reizigers wordt gemotiveerd door kortingen en aanbiedingen om een reis te boeken. Maar ook aantrekkelijke content, zoals video’s en artikelen kunnen de doorslag geven om een boeking te maken. Dit blijkt uit onderzoek van CMO Council.

Tweeduizend reizigers uit de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk werden ondervraagd op het platform Pollfish.

Na aantrekkelijke aanbiedingen zijn loyaliteitsprogramma’s een belangrijke keuzefactor (34 procent), gevolg door gemakkelijk zelf reizen boeken (32 procent) en familie en vrienden (29 procent). Mooie foto’s en video en interessante artikelen zijn voor 21 procent van de ondervraagde reizigers een reden om een reis te boeken.

Dan zijn er ook factoren die de keuze van een vakantiebestemming indirect beïnvloeden. Volgens 43 procent spelen hobby’s en interesses een rol. Zesendertig procent kijkt naar de veiligheid en vriendelijkheid van een bestemming. Dertig procent wordt beïnvloed door recreatieve en sportmogelijkheden en 29 procent door de lokale cultuur en geschiedenis, dan wel de geografische diversiteit.

CMO Council vroeg ook bij welke reisorganisaties de consument het liefste boekt. Voor 46 procent zijn dat online reisagenten zoals Booking en Expedia. Tweeëndertig procent vertrouwt op het reisbureau. Negentien procent gaat naar dealsites.

Naar aanleiding van de antwoorden heeft CMO Council zeven reistypen geïdentificeerd:

De slimme planners vormen de grootste groep. Zij willen van tevoren goed worden geïnformeerd zodat ze op reis vooral kunnen genieten. Ze laten zich beïnvloeden door prijs en aanbiedingen, maar ook door mooie advertenties.

De ontspannen nomade is flexibel en wil weg uit de dagelijkse sleur. Ook voor hen geldt dat prijs een belangrijke keuzefactor is, maar bijvoorbeeld ook de voorkeur van hun partner of reisgenoot.

De koopjesjager heeft een budget waar ze zich aan moeten houden. Dit zijn vooral gezinnen met kinderen. Het zal dan ook niemand verbazen dat prijs de doorslag geeft bij het kiezen van een vakantie.

De nerveuze stresskip is zenuwachtig over zowel de reis als het plannen daarvan. Zij worden verder door dezelfde factoren beïnvloed als de koopjesjager.

De avontuurlijke durfal zoekt bestemmingen uit met spannende activiteiten. De luxe budget-breker zoekt goede deals. Dit betekent niet dat ze uit zijn op koopjes maar wel op aansprekende aanbiedingen. De zakenreiziger tot slot heeft natuurlijk een zakelijke motivatie voor het kiezen van een bestemming. Het feit dat de werkgever betaalt, betekent niet dat er geen budget is – prijs is ook bij dit reistype een belangrijke beslissingsfactor.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond