-

SIM-only met de dag populairder

Als het om de smartphone gaat, doen Nederlanders nog altijd lekker Hollands. Een nieuw device wordt vaak pas aangeschaft als de oude stuk is. Prijs is dé bepaler voor zowel provider als telefoonmerk. 13 procent kocht zijn telefoon tweedehands. En SIM-only contracten worden met de dag populairder.

Dat blijkt uit de Nederlandse resultaten van de jaarlijkse Deloitte Global Mobile Consumer Survey onder 49.500 respondenten uit 31 landen. Maar naast krenterigheid heeft de Nederlander ook een voorkeur voor technisch vernuft.

Zo laat ons land in Europa de grootste groei van 4G-gebruik zien. In een jaar tijd groeide de penetratie met maar liefst 192 procent naar 35 procent. Het levert ons een derde plek in de Europese markten op.

Samsung is favoriet

Het gebruik van smartphones, tablets, laptops en ereaders in inmiddels mainstream in Nederland. 68 procent heeft nu een smartphone. Samsung is favoriet als merk (40,5 procent), maar Apple laat de sterkste groei zien van bijna 50 procent naar een aandeel van 23 procent.

KPN is de meest gebruikte provider (21,6 procent). Maar het aandeel slinkt wel (-4,7 procent). Veel KPN-klanten stappen over naar Vodafone, met 21,3 procent de nummer twee provider van Nederland. Toch ziet ook Vodafone een afname van 3,3 procent, met name door klanten die vertrekken naar T-Mobile (18,8 procent).

Welke providers wel groei zagen? Submerken als Vodafone’s Hollands Nieuwe (+300 procent, van 1,7 procent naar 5,4 procent) en KPN’s Simyo (van 2,8 procent naar 4,5 procent).

plaatje deloitte

37 procent heeft een SIM-only contract

Steeds meer Nederlanders kiezen een provider uit op basis van prijs. Zei in 2014 nog 53 procent dit te doen, in 2015 groeide het percentage naar 62 procent. Netwerk datakwaliteit (13 procent), netwerk stemkwaliteit (7 procent) en aanbod van telefoons (4 procent) volgen als keuzebepaler op grote afstand.

SIM-only contracten zijn in twee jaar tijd enorm populair geworden. Koos in 2013 nog slechts 8 procent voor deze mogelijkheid, in 2015 is dat maar liefst 37 procent. Een verschuiving die volgens Deloitte grote impact kan hebben. Saleskanalen van providers worden minder populair. De prijs van devices kan omhoog gaan. En nieuwe spelers als Apple, Google of Facebook kunnen ruim baan krijgen op de telecommarkt.

plaatje deloitte2

Meer highlights:
  • De meeste consumenten vinden 4G sneller dan wifi. Niet alleen onderweg, maar ook thuis.
  • Door het snelle 4G-netwerk gebruiken Nederlanders steeds frequenter hun smartphone. Vooral voor e-mail en online zoeken.
  • Een 4G-gebruiker gebruikt daarom gemiddeld per maand 3 Gb, terwijl een 3G-gebruiker net niet aan de 1Gb komt.

Het volledige Global Mobile Consumer Survey 2015: The Smart Mainstream van Deloitte is hier gratis aan te vragen.

plaatje deloitte3

Deel dit bericht

2 Reacties

Arjan

Juist Simpel heeft de laatste maanden veel marktaandeel gewonnen op de Sim-only markt met hun Dubbelbundels. De vandaag gelanceerde Belrevolutie (gratis sms, gratis bellen, 1gb voor 10 euro) is dan ook juist een voorbeeld van de steeds scherper wordende Sim-only deals!

Roy Kok

Interessante aantallen, maar is het wel heel representatief? Andere onderzoeken van de laatste maanden laten flink hogere percentages zien van het aandeel van het sim only abonnement boven een abonnement met toestel. Ik las laatst een onderzoek van een aandeel van zelfs tegen de 60 procent.

Ik ben heel erg benieuwd hoe het aandeel van sim only in 2016 zal groeien in dit onderzoek van Deloitte.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond