-

Travelport: ‘Digitale reiziger wil graag advies’

Gemiddeld gebruiken reizigers zestien verschillende soorten apps voor een reis. Ze zijn verloren zonder hun smartphone en mijden hotels die geld rekenen voor wifi. Dit en meer blijkt uit het onderzoek dat Travelport deed naar de wensen en behoeften van de digitale reiziger.

Hieruit komen twee kansen voor reisorganisaties naar voren. Ten eerste heeft de digitale reiziger moeite zijn weg te vinden in het enorme aanbod van online reisorganisaties. Recensies kunnen daarbij helpen, maar dan moeten die wel geplaatst zijn door gelijkgestemden en natuurlijk niet vals zijn. Achtendertig procent van de ondervraagde reizigers heeft behoefte aan persoonlijk advies bij het boeken van hun reizen en 31 procent is teleurgesteld als hun reisvoorkeuren niet worden onthouden door reisorganisaties waarbij ze eerder geboekt hebben. Onder jongeren bestaat meer behoefte aan contentcuratie dan onder ouderen: 35 procent van de 18-24-jarigen en 41 procent van de 25-34-jarigen vindt dat er te veel informatie beschikbaar is en dat dat verwarrend kan zijn. Van de 55-plussers daarentegen weet 63 procent precies wat ze willen als ze op zoek zijn naar een vakantie.

Ten tweede kan 60 procent naar eigen zeggen niet zonder smartphone op reis. Driekwart vindt het belangrijk om contact te houden met vrienden en familie en 61 procent mijdt hotels die geen gratis wifi bieden. Naast contact wordt de smartphone gebruikt om de weg te zoeken – 45 procent kan naar eigen zeggen niet zonder een kaartenapp – en om ter plekke onder andere activiteiten en hotels te zoeken en boeken (50 procent). Tweeënveertig procent deelt ervaringen op social media tijdens de reis. Voor cross- en upselling is het dus handig om bijvoorbeeld tours en excursies mobiel boekbaar te maken.

Smartphone het belangrijkst voor Indiase reizigers

Travelport heeft op basis van het onderzoek ook een ranglijst gemaakt van hoe digitaal reizigers wereldwijd zijn. Daarbij is gekeken naar het gebruik van de smartphone voor, tijdens en na de reis. India staat op nummer 1: daar wordt de smartphone gebruikt voor vrijwel alle aspecten van het zoeken, boeken en beleven van een vakantie. De tweede plek is voor China, gevolgd door Indonesië. Pas op de tiende plaats komt het eerste Europese land in zicht: Italië. Duitsland is met een negentiende plaats de hekkensluiter. Nederland is overigens niet meegenomen in het onderzoek.

Dit bericht is 24 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond