-

Onderzoek: mediaconsumptie per toestel

Digitale televisie, bijna 86 procent van de Nederlandse huishoudens heeft het tegenwoordig in huis. De decoder van de kabelmaatschappij blijft daarvoor het populairst (54,6 procent). Maar vooral het aantal mensen met een IPTV-aansluiting nam fors toe: van elf procent vorig jaar naar dertien procent dit jaar.

Digitenne van KPN bleek dit jaar minder populair en noteerde slechts 7,1 procent gebruikers ten opzichte van 8,2 procent vorig jaar. Dit concludeert Stichting Kijkonderzoek (SKO) op basis van cijfers uit de Media Standaard Survey (MSS). Glasvezel zorgt in bijna acht procent van de huishoudens voor de digitale tv-ontvangst. En zes procent heeft een schotel.

Ontvangst tv-signaal eerste helft 2015

  • Digitale ontvanger of decoder van de kabelmaatschappij (54,6 procent)
  • Digitale ontvanger of decoder voor tv via internet (12,7 procent)
  • Glasvezel (7,9 procent)
  • Digitenne van KPN (7,1 procent)
  • Schotel (6,1 procent)
  • Totaal digitale tv-ontvangst (85,6 procent)
  • Analoge kabel of gemeenschappelijke antenne (27,5 procent)
Minder tv en desktop

Het aantal tv-toestellen in gebruik begint langzaam af te nemen. In de tweede helft van vorig jaar had 97,6 procent van de huishoudens een of meer toestellen in gebruik. Nu is dat 97,3 procent. Daarnaast is het gemiddelde aantal tv’s in gebruik lichtelijk gedaald van 1,7 vorig jaar naar 1,6 dit jaar.

Ook het computerbezit nam licht af van 92,5 procent naar 92,4 procent, vooral te danken aan een flinke daling in het aantal desktop computers. Had vorig jaar nog 53,7 procent van de huishoudens een desktop staan, nu is dat 48,3 procent.

Meer tablets, laptops en mediacenters

Het aantal tablets nam echter opnieuw fors toe, van 54,9 procent naar 59,7 procent. En ook het aantal laptops en notebooks groeide (van 72,7 procent naar 73,4 procent). De overstap naar een handzamer formaat pc is daarmee een feit.

Wat ook flink toenam, is het aantal mediacenters of dongles voor op de tv zoals Apple TV of Google Chromecast. Sinds de tweede helft van 2014 is dit nu bijna verdubbeld, van 6 naar 11 procent.

Devices in Nederlandse huishoudens

  • Desktop computer (48,3 procent)
  • Laptop/notebook (73,4 procent)
  • Tablet (59,7 procent)
  • Smartphone (71,9 procent)
  • Spelcomputer (31,4 procent)
  • Mediaspeler (27,1 procent)
  • Mediacenter of dongle (10,8 procent)

Ook wil de consument steeds vaker internettoegang via de tv. Inmiddels heeft bijna een derde (31 procent) van de Nederlandse huishoudens connected tv. Een flinke groei ten opzichte van 23 procent vorig jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond