-

Review L’Oréal Makeup Genius app: test en bestel direct

In juni werd tijdens het Cannes Film Festival de nieuwe virtuele app Makeup Genius geintroduceerd, ontwikkeld voor het make-up merk L’Oréal Paris. De verwachtingen waren hoog, de app zou er namelijk voor zorgen dat je nooit meer de verkeerde lippenstift zou kiezen. Het geeft vrouwen de mogelijkheid om te experimenteren met make-up en een nieuwe eigen look te creëren zonder hiervoor naar de winkel te hoeven. Naast het experimenteren met make-up maakt de bestelfunctionaliteit de app ook bijzonder. 

Onduidelijk was destijds of de app werkelijk zo goed zou werken als werd beschreven. Inmiddels is de app verschenen in zowel Apple iTunes als in de Google Play Store. Uiteraard heb ik de app gedownload om de mogelijkheden eens te bekijken.
353

Proberen, kopen, liken of delen?

De Makeup Genius kan het allemaal. De app scant allereerst je gezicht waarna je gezicht als een spiegel wordt gebruikt. Hierdoor kan je eenvoudig zien hoe diverse soorten make-up staan op je gezicht. Het resultaat is verrassend goed, zelfs wanneer je beweegt blijft de make-up op de juiste plek zitten. Dit is dan ook het vernieuwende aspect van de app ten opzichte van eerdere make-up apps zoals Visage Lab en Perfect 365.

De Makeup Genius app biedt de mogelijkheid diverse soorten oogschaduw, lippenstift, bronzer en blush op je gezicht aan te brengen. Ook gehele looks, zoals een ‘smoky eyes look’ en een ‘natuurlijke look’ zijn al in de apps geselecteerd om het de gebruikers gemakkelijk te maken. Hierdoor worden er tegelijkertijd meerdere soorten make-up aangebracht op het gezicht.

Het uiteindelijke doel van L’Oréal is natuurlijk dat consumenten meer producten van het merk aanschaffen. Het is eenvoudig om de producten die je in de app gebruikt toe te voegen aan je winkelmandje. Het lijkt dan ook of consumenten direct de producten kunnen bestellen. Dit blijkt niet zo te zijn. Een minpunt voor L’Oréal is dat in Nederland zelf (nog) geen webshop heeft. Consumenten worden dus direct doorverwezen naar andere retailers die de producten verkopen (Wehkamp, Bol.com en Drogisterijen.net). Dat maakt de app vanuit haar inspirerende en verwijzende karakter met name servicegericht.

354

L’Oréal heeft slim de koppeling gemaakt met het sociale aspect. Inmiddels is de app razend populair en behoort het dan ook tot de best gedownloadde apps in Nederland. Op Twitter en Instagram worden massaal foto’s geplaatst, waaronder ook vele bekende Nederlanders en vooraanstaande fashion bloggers, die gebruik maken van de app en flink aan het experimenteren zijn.

Quote Ronald de Groot Yourzine: ‘Dat de app zoveel gedownload zou gaan worden is mijn inziens geen grote verrassing. In het sociale selfie online tijdperk waarin we leven is het natuurlijk leuk om deze app te gebruiken en jezelf direct een andere stijlvolle of gekke look te geven, om dit vervolgens te delen met je sociale netwerk.

Het ripple effect dat hierdoor online ontstaat zorgt ervoor dat er binnen een korte termijn veel downloads worden gegeneerd, maar de vraag is of het doel van L’Oréal bereikt wordt. In ieder geval qua branding is het doel bereikt, maar ik ben erg benieuwd of het effect in de verkoop ook zo groot is als de downloads van de app. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat er een stijging te zien zal zijn in de verkoop, maar of dit ook op langere termijn zal zijn betwijfel ik”. Opvallend is dat zeker niet alleen vrouwen de app gebruiken, ook mannen downloaden en posten massaal foto’s met producten van L’Oreal Paris.

Een blijvende trend?

De vraag is of de app een blijvend succes is of slechts een hype. In de app zijn slechts een aantal producten van het totale assortiment opgenomen, waardoor de gebruiker snel is uitgekeken. Jammer is dat de app geen gebruik maakt van verdere verrijking van de consument, zoals het uitvragen van een nieuwsbrief opt-in en persoonlijke gegevens van de gebruiker zoals leeftijd. De binding van het merk met de klant ontbreekt hierdoor.

L’Oréal benut daarnaast de mogelijkheden die een app biedt niet optimaal. Wanneer ik in de app gebruikmaak van bijvoorbeeld de mascara had ik het niet erg gevonden als ik daar een pushnotificatie van had gekregen als deze bij retailer X in de aanbieding was. Ook een periode van inactiviteit wordt niet opgevolgd. Hierdoor bestaat snel de neiging om de app te verwijderen of niet te openen.

Quote Ronald de Groot, Yourzine: ‘Om langer en vaker gebruik te bewerkstelligen is het interessant om ook echt advies in de applicatie te gaan verwerken. Denk hierbij aan make-up advies voor speciale of belangrijke gelegenheden en anderzijds advies vanuit echte stylisten die tips en trucks in de app delen. Daarnaast zou een zeer mooie vervolgstap zijn om de technologie nog slimmer te maken waarbij je gezicht ook echt herkend wordt: kleur huid, huid type, ogen etc. Waardoor L’Oréal direct haar advies kan geven wat bij jou past”.

Wat mij betreft zijn er nog zeker mogelijkheden om de app te optimaliseren, maar qua techniek is dit al zeker een stap vooruit op eerdere make-up apps.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond