-

Bedrijven met eigen digitale portemonnee in app in het voordeel

Langzaamaan omarmen consumenten mobiel betalen in apps. Opvallend: apps van bedrijven met daarin een eigen ‘digital wallet’ lijken populairder te zijn dan de betaaloplossingen Apple of Android Pay.

Iets meer dan een kwart van de Amerikaanse smartphonebezitters gebruikt ten minste één keer per maand een mobiele betaalapp. Dat concludeert Parks Associates in een rapport waarover diverse media berichten. Hoewel moeilijk is te voorspellen hoe snel de populariteit op Nederlandse bodem zal toenemen, is er een interessante ontwikkeling zichtbaar. Niet Apple Pay of Android Pay, maar zogenaamde ‘retail branded’ apps worden het meest gebruikt om te betalen. Bedrijven als Starbucks zorgen in feite voor de impuls van mobiel betalen.

Zoals eerder beschreven slaagt onder meer Starbucks erin een ‘mobiel ecosysteem’ te creëren voor haar klanten. De app is naast mobiel spaarprogramma ook een portemonnee. De klant opent de applicatie, houd die voor de kassa en het te betalen bedrag wordt afgeschreven. Na de recente introductie van mobiel bestellen, is die digitale portemonnee ook onderweg te gebruiken. Eén op de vijf verkopen va het bedrijf wordt al betaald met de app, de koffieketen vertelde dit voorjaar dat dit al bijna is toegenomen tot één op de vier.

Retailers hebben invloed

Vaak wordt gedacht dat Apple Pay en Android Pay ervoor moeten zorgen dat consumenten dergelijke mobiele oplossingen gaan omarmen. Maar retailers van formaat hebben veel meer invloed dan ze doorhebben. Op dit moment zorgen zij voor meer adoptie, zegt hoofdonderzoeker Harry Wang. De app als portemonnee is erg bruikbaar om klanten op basis van aankoopgedrag op de hoogte te brengen van coupons en aanbiedingen. En niet onbelangrijk: omdat is te herleiden wie voor een betaaltransactie zorgde, krijgt de marketeer een beter beeld van de effectiviteit van marketingcampagnes. Op basis daarvan komt men weer tot betere segmentatie en advertising.

Overigens adviseren de onderzoekers wel om alvast plannen te maken voor de ingebruikname van Apple Pay en Android Pay. Hoewel de adoptie nu traag gaat, zien zij in ieder geval in de VS dat steeds meer retailers deze betaalopties aanbieden. Wat anderen nu nog wel afschrikt, is de rol die deze betaalapps innemen. Zij fungeren als poortwachter richting klantdata. Een eigen app als portemonnee biedt controle. Over de data en de gebruikerservaring.

Iedereen zijn eigen ‘digital wallet’?

Ook MasterCard gelooft dat er juist behoefte is aan méér ‘digital wallets’ dan alleen Apple Pay. MasterCard kondigde vorige maand aan het ‘Digital Wallet Operator’-programma wereldwijd uit te rollen. De techniek, om bijvoorbeeld een eigen portemonnee ontwikkelen, was al drie jaar beschikbaar in de VS. Maar commercie is, in de kern, een lokaal fenomeen, zei Ed McLaughlin – de CIO bij het bedrijf.

Als voorbeeld: hypothetisch gezien zou iemand in Stockholm een ‘Stockholm wallet’ kunnen maken. Een digitale betaalapp die wel overal bruikbaar is, maar aangepast is aan de nuances en voorkeuren van een kleinere groep. Voor retailers geldt natuurlijk hetzelfde.

Dat resulteert ongetwijfeld in een versnippering van het digitale betalen. Alles vanuit één centrale plek is toch praktischer? ‘Apps van grote retailers zijn zo populair omdat het product of de dienst van die retailer centraal staat’, zegt Arjan Bol – Country Manager bij MasterCard Nederland. Betalen is voor de consument vooral een noodzakelijk kwaad, denkt hij. ’Het aantal apps met betaalmogelijkheden is nu nog vrij beperkt. Wanneer er meer apps met betaalmogelijkheden komen waarin de afhandeling van de betaling van elkaar verschilt dan zal zal de consument behoefte krijgen aan één gebruiksvriendelijke en veilige betaalapp.’

Dat zal dan waarschijnlijk een betaaloplossing zijn van een bank of groot techbedrijf. Tot die tijd hebben bijvoorbeeld retailers met een eigen digitale portemonnee nog de voorsprong.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond