-

Rabo Wallet: einde van de portemonnee, einde van betalen?

Begin februari heeft de Rabobank de applicatie Rabo Wallet gelanceerd waarmee haar klanten met hun smartphone producten kunnen afrekenen aan de kassa. De bank is daarmee de eerste Nederlandse bank die deze vorm van betalen met mobiele telefoons faciliteert.

Een ‘wallet’ is een betaaldienst die consumenten in staat stelt via een mobiel ‘device’ als een smartphone of tablet te betalen in plaats van betaling met contanten, cheque of credit card. Het is onder andere bedoeld ter vervanging van de fysieke portemonnee (wallet in het Engels). Grote partijen als Mastercard en PayPal hebben al langer een eigen wallet en nu is er dus ook een Nederlandse aanbieder.

Naast de betaalfunctie kunnen consumenten met de Rabo Wallet hun actuele saldo bekijken en klantenkaarten scannen. En de toepassingen worden op korte termijn verder uitgebouwd. Dat lijkt niet meer dan noodzakelijk gezien de wallet ontwikkelingen van het afgelopen jaar.

Wallet meer dan betalen

Uitbreiding van toepassingen lijkt de juiste strategie, zeker als gekeken wordt naar een recent onderzoek van Forrester ‘The future of mobile wallets lies beyond payments‘. De bevindingen van Forrester tonen dat consumenten meer van hun wallet verwachten dan alleen ermee kunnen betalen.

Top drie wensen voor de wallet
  • Loyalty-programma’s en beloningen
  • Coupons, kortingen en speciale aanbiedingen
  • Prijsvergelijkingen van producten die ik wil aanschaffen

En ik geef consumenten gelijk dat ze meer willen! De belangrijkste reden hiervoor is dat een wallet die alléén contactloos betalen mogelijk maakt geen toekomst heeft. Nieuwe aanbieders komen beter aan deze wensen tegemoet, met extra diensten die waarde toevoegen aan de betaaldienst. Denk bijvoorbeeld aan het Chinese Alipay, maar ook Apple en PayPal.

Wallet ook interessant voor retailers

Mooi dit extra gemak voor consumenten, maar heeft het ook meerwaarde voor retailers? Zeker! Allereerst zal het gemak voor consumenten zorgen dat de conversie toeneemt. Daarnaast kan een wallet een extra platform bieden om in contact te komen met consumenten omdat ook loyalty-programma’s opgenomen kunnen worden en daarmee aanbiedingen en kortingen worden verspreid. Gecombineerd met locatievoorzieningen kan een product in de dichtstbijzijnde winkel opgehaald worden om omnichannel winkelen te stimuleren.

Overigens hoeft de toename in aanbod van wallets niet te betekenen dat retailers ook meer betaalmethoden moeten gaan accepteren. Veel wallets maken gebruik van bestaande betaalmethoden die retailers al in hun pakket hebben. Want de wallet aanbieders hoeven de diensten niet per definitie zelf uit te voeren. Het gaat om het faciliteren van bijvoorbeeld een betaalsysteem, niet om het daadwerkelijk bewerkstelligen van betalingen. Dit moet bijdragen aan een naadloze winkelervaring om waar en wanneer gewenst aankopen te doen. En de impulsieve koper faciliteren is altijd in het voordeel van de webwinkel!

Wallet staat voor gemak

Succes van een wallet wordt dus bepaalt door de extra diensten, maar ook door de vereenvoudiging van het bestelproces dat het meebrengt. Met name door de sterke groei van m-commerce bestaat een steeds grotere behoefte aan een vereenvoudigd bestelproces. Zoals ook verwoord in het Thuiswinkel.org position paper ‘Online Betalen’ is bij gebruiksgemak voor consumenten belangrijk om het aantal te gebruiken diensten te beperken.

Dit lijkt paradoxaal, maar de kern is dat door de groei aan mogelijkheden de wens sterker wordt om diverse functionaliteiten te bundelen. Niet vijf wachtwoorden om één product te kopen, maar één keer inloggen om diverse aankopen (mobiel) te doen. Daar komt weer de wallet om de hoek. Ik verwacht dat alleen partijen die drie of meer diensten in één aanbieden overleven op de betaalmarkt. Juist door de toevoeging van andere functionaliteiten bewijst de wallet zijn meerwaarde. Én kan de vraag gesteld worden of de wallet daarmee niet het einde inluidt van een bewust betaalproces.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van thuiswinkel.org.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond