-

Betalen met apps nog niet echt ingeburgerd

Banken, retailers en technologiebedrijven steken flink wat geld in apps waarmee we via smartphones kunnen betalen. Maar de omslag waarbij we met zijn allen alleen nog via de smartphone betalen lijkt nog ver weg.

In de VS werd vorig jaar ongeveer 8,7 miljard dollar via apps afgerekend, volgens eMarketer. Dat lijkt een aardig bedrag, maar het is nog geen 0,2 procent van de 4,35 miljard dollar die contant wordt afgerekend.

En een belangrijk deel van die 8,7 miljard betreft ook nog eens aankopen bij Starbucks. De app van deze keten is populair omdat er punten en dus kortingen mee zijn te verdienen.

De New York Times vroeg een dezer dagen aan klanten van Whole Foods waarom ze nog steeds contant betalen. Het merendeel antwoordde dat ze onzeker zijn over betalingen met de smartphone. Een smartphone kun je verliezen. Data op die smartphone kan verloren raken. Daarnaast hebben veel consumenten de indruk dat ze met de apps niet sneller afrekenen dan met bankkaarten.

Het met veel tam tam gelanceerde Apple Pay wordt ook nog maar mondjesmaat gebruikt. Slechts 15 procent van de consumenten die het hebben uitgeprobeerd gebruiken het nu eens per maand, blijkt uit gegevens van First Annapolis.

Een andere reden voor de trage adoptie is dat er vele apps zijn die onze aandacht vragen, en betaalapps daarmee niet dominant gebruikt worden.

De hoop is gevestigd op nieuwe technieken. NFC maakt contactloos betalen mogelijk. Toch trekken nog maar weinig Nederlanders hun smartphone om via NFC af te rekenen, het is handiger om de contactloze bankkaart even bij de betaalkassa te houden.

Maar er is meer dat een doorbraak vooralsnog in de weg staat. De kosten voor retailers zijn nog steeds aan de hoge kant. Gaan die omlaag, dan kunnen retailers de besparingen doorberekenen aan hun klanten via loyaliteitsprogramma’s. Starbucks lijkt het goede voorbeeld te geven.

Het neemt niet weg dat betalen met apps voorlopig beperkt zal blijven. Nederlanders maken bijvoorbeeld steeds meer gebruik van hun pinpas. De afgelopen vier jaar nam het aantal pinbetalingen met 35 procent toe, van 2,2 miljard in 2010 naar 2,9 miljard in 2014.

Het gemiddelde pinbedrag is namelijk flink gedaald, consumenten pinnen steeds vaker ook hun kleine aankopen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond