-

Twitter Moments: de nieuwe manier van verhalen vertellen

Groot nieuws van en op Twitter vorige week. Na het aantreden van mede-oprichter Jack Dorsey als CEO lanceerden ze meteen het langverwachte Moments (voorheen: Project Lightning): ‘the biggest change since its invention.’ Een nieuwe manier van verhalen vertellen, die draait om live-gebeurtenissen als brekend nieuws en grote sportwedstrijden. Hét gebied waar Twitter domineert.

moments-300x169

Maar hoe ziet zo’n Moment er eigenlijk uit? Het is straks te vinden onder een nieuw tabje naast je tijdlijn. Twitter (en hun partners als The New York Times en Buzzfeed) hebben een menselijke redactie opgesteld om de Moments vorm te geven. Vooralsnog alleen in de Verenigde Staten, maar ook snel in Nederland, hoop ik.

twittermoments-300x168

Wie wel eens een Snapchat-‘verhaal’ volgt, zal veel herkennen. De eerste Moments draaien vooral om foto’s, gifjes, en video’s. Ze lijken op het eerste gezicht de traditionele, op tekst gebaseerde tweets los te laten.

Nieuw is ook de chronologie. In je standaardtijdlijn val je middenin de stroom van tweets tijdens bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd. Maar bij het Moment begin je bij het verlaten van de spelerstunnel. Het is dus een poging om orde te scheppen in de chaos die Twitter is.

Om het, simpel gezegd, volgbaar te maken, ook als je geen onderdeel bent van de incrowd die de boventoon voert. Twitter kampt namelijk al een tijd met gebrekkige gebruikersgroei. En ook met mensen die het na een of twee keer proberen opgeven. Moments moet daar verandering in zien te brengen.

Er is al een aantal lezenswaardige analyses verschenen, onder meer van Re/code en The New York Times. Maar in dit blog wil ik kort vooruitkijken naar wat Moments voor (onze) campagnes kunnen opleveren. Ten eerste is het essentieel is dat het uiteindelijk ook mogelijk wordt zélf promoted Moments te maken. Dit is gelukkig al aangekondigd, maar het is nog onduidelijk wanneer het precies beschikbaar is.

Welke kansen levert dit op?

We kennen allemaal de pijnlijk lege of ongemakkelijke Twitter fountain die vaak wordt ingezet op congressen. Een saaie stroom van tweets die voor de buitenstaander nauwelijks interessant is. Maar met een Moment kan je zorgen voor content die aansprekend en toegankelijk is. Je houdt je boodschap in eigen hand: jij bepaalt wat er te zien is. En je neemt de volger vanaf stap 1 mee met je verhaal.

Deze kracht zit niet alleen in het ‘live’-verslag. Neem bijvoorbeeld de Nacht van de Vluchteling. Deze wandeling van 40 kilometer om geld op te halen voor vluchtelingen start om 12 uur ’s nachts: niet een tijdstip waarop de meeste mensen op Twitter zitten, maar wél een tijdstip waarop er allerlei toffe ervaringen worden gedeeld op het platform.

Straks kunnen mensen het Moment de volgende ochtend gaan volgen, waarbij ze de beste foto’s en filmpjes van de hele nacht in verhalende vorm te zien krijgen. Het is zo automatisch een boeiende manier om belangrijke momenten in je campagne aan een groot publiek te laten zien.

De kern van Moments van Twitter is dus helder: verhalen vertellen.

*) Dit artikel werd tevens gepubliceerd op de website van BKB Campaign Watch.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond