-

Twitter en privacy: meer woorden dan daden

Hoe ver mag Twitter met je persoonlijke gegevens gaan? Sinds vorige week heb je daar een héél kleine beetje meer over te zeggen. Lees hier hoe je Twitters ronkende aankondiging eigenlijk moet lezen.

Wat een mooie woorden weer van Twitter: “[…] we also want to offer the best and most transparent privacy and data controls.” Afgelopen week kondigde het bedrijf “a suite of industry-leading tools” aan. Die zouden je “more access to your information and greater, more granular control over how it’s used” moeten geven.

Sinds de nieuwe opties in de Twitter-clients worden uitgerold kun je als gebruiker beter aangeven of je wel of niet gepersonaliseerde advertenties wilt. Dat is aardig, voor iemand die graag wil dat het Amerikaanse bedrijf bedenkt voor welke advertenties je waarschijnlijk het meest gevoelig bent. En ook is het mooi dat Twitter je inzicht geeft in welke bedrijven gebruik maken van de mogelijkheid om op basis van de gegevens die ze over jou hebben, gericht aan je te adverteren. Maar dat alles is slechts het halve verhaal.

Hoewel je nu misschien ietsiepietsie meer controle hebt over de advertenties die je te zien krijgt, verandert er niets aan het feit dat daarvoor een industrie nodig is die bij elke webpagina die je bezoekt over je schouders meekijkt. Sterker nog, Twitter verzwijgt gemakshalve dat ze parallel aan deze aankondiging één van de manieren waarop je een beetje zeggenschap over je eigen gegevens hebt, niet langer ondersteunt.

In de meeste moderne browsers heb je een instelling die ‘Do Not Track‘ heet. Als je die functie aanzet meldt je browser bij iedere website dat je niet getracked wilt worden. Dat werd sowieso al slechts mondjesmaat gehonoreerd, onder meer door Twitter, maar Twitter stopt daar nu gewoon helemaal mee (al moeten sommige pagina’s bij Twitter support nog wel aangepast worden).

Nog zo’n relativering: Twitter is zo vriendelijk om je vanaf nu een overzicht te geven in je ‘interest data’. Dat zijn de categorieën van informatie waarvan Twitter denkt dat je er in bent geïnteresseerd, ‘based on your profile and activity.’ Zeg maar, in welke hokjes je wordt gestopt. Daar staan bij mij hele gekke categorieën in zoals ‘Romance’ en ‘NBA basketball’.

Of Twitter kent me beter dan ikzelf, of Twitters algoritme blijkt net als mensen ook fouten te maken. Gelukkig kun je zelf aangeven wat niet klopt. Of is het misschien toch anders? Is het misschien zo dat Twitter denkt, hier heb je een lijstje met random woorden, geef zelf maar aan wat we je leuk vindt? Wel zo makkelijk voor Twitter.

En wat Twitter er ook niet bij vertelt is dat sommige instellingen die je nu kan aanpassen helemaal geen effect hebben. Zo gebruikt Twitter in sommige landen de informatie over een bezoek aan een andere website, waar bijvoorbeeld een timeline van Twitter is embedded, om te bepalen welke advertenties je te zien krijgt. En jij kan, zo suggereert Twitter genereus, zelf bepalen of dat gebeurt. Maar in Europa volgt Twitter haar gebruikers helemaal niet op deze manier. De aankondiging van Twitter bevat dus ook nog eens veel minder nieuws dan op het eerste gezicht lijkt.

Tot zover Twitters ‘best and most transparent privacy and data controls’. Als dit de ‘industry-leading tools’ zijn, dan zegt dat vooral heel veel over het totale gebrek aan respect voor je privacy van al die bedrijven zoals Twitter.

*) Dit artikel is ook gepubliceerd op de website van Bits of Freedom

**) Deze tekst mag vrij worden overgenomen op voorwaarde van bronvermelding en met vermelding van deze zin.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond